Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů
(+ živé foto)Britové upřednostnili komfort a dynamiku před hmotností. Ta však ještě poklesne, jakmile dorazí benzinový motor Ingenium.
Pro britskou automobilku Jaguar se hliník začíná stávat hlavním stavebním prvkem. Tak trochu si ovšem říkáme, že s lehkým materiálem neumí zacházet. Stačí třeba jen pohled na základní provedení kupé F-Type, které na ručičce vah vykazuje 1 577 kg. Tedy na jednu stranu sice hodnotu ještě snesitelnou, ovšem v porovnání s konkurenčním Porsche neskutečně vysokou - Carrera S Cabrio váží o sto kilogramů méně, a přitom se jedná o větší otevřený model, který dokonce nabízí dvojici nouzových zadních sedadel.
Obdobně pak srovnání Britů a Němců vychází ve chvíli, kdy proti sobě postavíme nový Jaguar XE a BMW řady 3. Zatímco první z rivalů ve své nejlehčí formě váží 1 474 kg, druhý dosahuje hmotnosti 1 495 kg. Čest tedy máme s 21kilovým rozdílem, což je opravdu málo, pokud si uvědomíme, že na jedné straně stojí prakticky celohliníkový model a na druhé německá ocel.
Částečné ospravedlnění přináší hlavní technik Nick Miller, podle kterého byla značná část úspor dosažených rozsáhlým použitím hliníku „utracena“ na sofistikovaném předním a zadním zavěšení, které by oproti konkurenci mělo navyšovat jak dynamiku, tak i komfort. Další vinu pak nese fakt, že z hliníku je „pouze“ 75 procent všech komponentů, zatímco na zbytek byla použita ocel.
Tento krok byl přitom nutný kvůli ideálnímu rozložení hmotnosti. Jelikož z oceli je víko kufru a zadní část podlahy, máme u čtyřválcových modelů co do činění s poměrem 50:50 mezi nápravami, u šestiválce je to 51:49. Mimo to Miller dodává, že stoprocentní využití hliníku, který je dražší než ocel, pak nepřinášelo jediný benefit vůči stávajícímu řešení v oblasti spotřeby, a proto bylo zamítnuto.
Šéf vývoje však jedním dechem dodává, že pokud to bude v budoucnu potřeba, mohou být z hliníku vyrobeny také dveře, které jsou nyní rovněž ocelové. Navíc v případě základního modelu máme počítat s další dietou, neboť zmíněných 1 474 kg váží dieselová verze s manuálem. Ta benzinová nadále používá techniku od Fordu a nikoliv nový motor Ingenium, který je o poznání lehčí. Takže hodnota v kolonce „hmotnost od” půjde ještě dolů...
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Paříže.
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 1 - Jaguar XE zive 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 2 - Jaguar XE zive 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 3 - Jaguar XE zive 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 4 - Jaguar XE zive 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 5 - Jaguar XE zive 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 6 - Jaguar XE zive 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 7 - Jaguar XE zive 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 8 - Jaguar XE zive 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 9 - Jaguar XE zive 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 10 - Jaguar XE zive 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 11 - Jaguar XE zive 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 12 - Jaguar XE zive 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 13 - Jaguar XE zive 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 14 - Jaguar XE zive 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 15 - Jaguar XE zive 15](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 16 - Jaguar XE zive 16](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 17 - Jaguar XE zive 17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 18 - Jaguar XE zive 18](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Jaguar XE včetně verze S naživo v Paříži
Dieselový Jaguar XE s manuální převodovkou je aktuálně nejlehčím zástupcem v řadě
Zdroj: Autocar
Bleskovky
BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včeraPokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin byl úspěšně operován včera 20:00
- Test v Sepangu: Alex Marquez celkovým lídrem včera 14:00
- Poločas finále v Sepangu včera 10:00
- Test Honda CB650R E-Clutch: s automatickou spojkou včera 08:00
- Po 2 dnech v Sepangu na čele Morbidelli 6.2.2025
Nejčtenější články
Výsledky VW za rok 2024 obnažují všechny jeho hlavní problémy: Fiasko s elektromobily, ohromnou závislost na Číně
10.1.2025Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
10.1.2025Tesla ukázala faceliftovanou verzi svého bestselleru. Problematičtějším modelem už se inspirovat nemohla
10.1.2025Škoda loni někomu prodala jako nová dávno nevyráběná auta, to nejstarší se nedělá už 10 let
10.1.2025Nová velká Dacia Bigster zná své první ceny. Bude to nejspíš hit i přes zklamání z interiéru
10.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva