Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů

(+ živé foto)Britové upřednostnili komfort a dynamiku před hmotností. Ta však ještě poklesne, jakmile dorazí benzinový motor Ingenium.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů

Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ živé foto)Britové upřednostnili komfort a dynamiku před hmotností. Ta však ještě poklesne, jakmile dorazí benzinový motor Ingenium.

Pro britskou automobilku Jaguar se hliník začíná stávat hlavním stavebním prvkem. Tak trochu si ovšem říkáme, že s lehkým materiálem neumí zacházet. Stačí třeba jen pohled na základní provedení kupé F-Type, které na ručičce vah vykazuje 1 577 kg. Tedy na jednu stranu sice hodnotu ještě snesitelnou, ovšem v porovnání s konkurenčním Porsche neskutečně vysokou - Carrera S Cabrio váží o sto kilogramů méně, a přitom se jedná o větší otevřený model, který dokonce nabízí dvojici nouzových zadních sedadel.

Obdobně pak srovnání Britů a Němců vychází ve chvíli, kdy proti sobě postavíme nový Jaguar XE a BMW řady 3. Zatímco první z rivalů ve své nejlehčí formě váží 1 474 kg, druhý dosahuje hmotnosti 1 495 kg. Čest tedy máme s 21kilovým rozdílem, což je opravdu málo, pokud si uvědomíme, že na jedné straně stojí prakticky celohliníkový model a na druhé německá ocel.

Částečné ospravedlnění přináší hlavní technik Nick Miller, podle kterého byla značná část úspor dosažených rozsáhlým použitím hliníku „utracena“ na sofistikovaném předním a zadním zavěšení, které by oproti konkurenci mělo navyšovat jak dynamiku, tak i komfort. Další vinu pak nese fakt, že z hliníku je „pouze“ 75 procent všech komponentů, zatímco na zbytek byla použita ocel.

Tento krok byl přitom nutný kvůli ideálnímu rozložení hmotnosti. Jelikož z oceli je víko kufru a zadní část podlahy, máme u čtyřválcových modelů co do činění s poměrem 50:50 mezi nápravami, u šestiválce je to 51:49. Mimo to Miller dodává, že stoprocentní využití hliníku, který je dražší než ocel, pak nepřinášelo jediný benefit vůči stávajícímu řešení v oblasti spotřeby, a proto bylo zamítnuto.

Šéf vývoje však jedním dechem dodává, že pokud to bude v budoucnu potřeba, mohou být z hliníku vyrobeny také dveře, které jsou nyní rovněž ocelové. Navíc v případě základního modelu máme počítat s další dietou, neboť zmíněných 1 474 kg váží dieselová verze s manuálem. Ta benzinová nadále používá techniku od Fordu a nikoliv nový motor Ingenium, který je o poznání lehčí. Takže hodnota v kolonce „hmotnost od” půjde ještě dolů...

Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Paříže.


Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 1 - Jaguar XE zive 01Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 2 - Jaguar XE zive 02Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 3 - Jaguar XE zive 03Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 4 - Jaguar XE zive 04Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 5 - Jaguar XE zive 05Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 6 - Jaguar XE zive 06Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 7 - Jaguar XE zive 07Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 8 - Jaguar XE zive 08Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 9 - Jaguar XE zive 09Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 10 - Jaguar XE zive 10Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 11 - Jaguar XE zive 11Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 12 - Jaguar XE zive 12Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 13 - Jaguar XE zive 13Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 14 - Jaguar XE zive 14Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 15 - Jaguar XE zive 15Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 16 - Jaguar XE zive 16Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 17 - Jaguar XE zive 17Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 18 - Jaguar XE zive 18
Jaguar XE včetně verze S naživo v Paříži

Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 19 - Jaguar XE nova oficialni sada 08Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 20 - Jaguar XE nova oficialni sada 09Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 21 - Jaguar XE nova oficialni sada 10Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 22 - Jaguar XE nova oficialni sada 11Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 23 - Jaguar XE nova oficialni sada 12Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 24 - Jaguar XE nova oficialni sada 13Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 25 - Jaguar XE nova oficialni sada 14Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 26 - Jaguar XE nova oficialni sada 20Hliníkový Jaguar XE je vůči ocelovému BMW 3 lehčí jen o 21 kilogramů - 27 - Jaguar XE nova oficialni sada 21
Dieselový Jaguar XE s manuální převodovkou je aktuálně nejlehčím zástupcem v řadě

Zdroj: Autocar