Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hlad po SUV neutuchá, v Evropě je to už každé třetí nové auto. Jedničku uhodnete
1.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Můžete si o tom myslet cokoli, růst prodejů SUV v Evropě se ale zdá být nezastavitelný. Meziročně jejich odbyt rostl téměř o jednu pětinu.
Asi už to všichni ví, nakonec se stačí podívat i na naše silnice. Ale musíme to říci znovu - SUV dnes vládnou světu. Zákazníci je upřednostňují hlavně na úkor MPV, v útlumu je i řada dalších karosářských variant. Také dosavadní majitelé sedanů nahrazují své vozy s tříprostorovou stavbou auty s vyšší světlou výškou i stavbou karoserie. Odliv zájmu ve prospěch SUV se ale týká všech tříd, a to nejen v Americe, ale také na Evropě.
Právě na situaci na Starém kontinentu se dnes zaměříme. Společnost JATO Dynamics zveřejnila data týkající se prvního letošního pololetí. Během něj vůči stejnému období loňského roku vzrostly prodeje crossoverů a SUV všech tříd o 19,7 %. Celkově bylo prodáno 2 386 178 vozů a pokud vezmeme do úvahy, že od ledna do června bylo v Evropě celkově prodáno 8,4 milionu nových aut, pak na SUV připadá takřka třetina trhu.
Také v tomto ohledu byl zaznamenán meziroční posun, loni se pro crossover či SUV rozhodlo během prvního pololetí 24,7 % zákazníků. Letos je to již 28,3 %, přičemž růst neustává. Je tedy téměř jisté, že na sklonku roku budeme již za 30 %, možná skutečně i na rovné třetině. Není tedy divu, že se v daném odvětví profiluje každá značka a že příchod nových modelů nekončí, ale naopak narůstá.
Pochopitelně, platí to jen ve chvíli, kdy pohlédneme na SUV jako na jeden typ auta bez ohledu na jejich třídu a cenu a Dacia Duster s Bentley Bentayga v jednom pytli nutně musí působit nepatřičně. Ale i to je možný a o situaci na trhu vypovídající pohled. Dělení dle jednotlivých segmentů by bylo přesnější, tak daleko ale dodavatel dat ve své nejnovější zprávě bohužel nezašel.
Můžeme tak jen dodat, že druhým nejžádanějším segmentem jsou malé vozy, jichž bylo prodáno 1 813 941 kusů. Opětovně jde o lepší číslo než loni, růst dosáhl úrovně 5 %. Jejich tržní podíl zůstal ale téměř shodný, 21,4 % versus 21,5 %. Je jisté, že většinu z těchto registrací tvoří hatchbacky doplněné kombíky.
Pokud si uvědomíme, že segment minivozů je hatchbacky ovládán prakticky ze sta procent a největší podíl mají také mezi vozy nižší střední třídy, pak lze s jistotou prohlásit, že i přes nemalý růst jsou crossovery a SUV celkově stále ještě daleko za hatchbacky. Nicméně i v jejich případě zájem publika klesá, jak nám to vykresluje posun v nižší střední třídě, kde 1 605 337 registrací představuje 1,3procentní pokles.
Bližší data o jednotlivých segmentech naleznete v níže přiložených tabulkách, my již jen „vypíchneme“ nejúspěšnější modely. Králem mezi SUV na evropském kontinentu je nadále Nissan Qashqai, který má po prvním pololetí na kontě 136 239 registrací. Zájem o něj sice meziročně vzrostl o 8,4 procenta, nicméně Japonci by se měli obávat Volkswagenu Tiguan, jehož 127 392 registrací představuje 75,2% zlepšení.
Třetím nejžádanějším SUV je Renault Captur, zájem o něj však klesá. Francouzi tedy budou muset přijít s inovacemi či slevovou politikou, aby ještě nepřišli o svou pozici ve prospěch Peugeotu 2008 či Opelu Mokka. Oba tyto vozy jsou na vzestupu, což nově formovanému koncernu PSA Peugeot Citroën Opel dozajista dělá radost. Tím nám ale výčet SUV v nejlepší evropské pětadvacítce končí.





Téměř každé třetí prodané auto v Evropě je crossoverem či SUV. Statistiky ale bohužel již nečlení vozy do jednotlivých obchodních tříd
Největší zájem je nadále o Nissan Qashqai...
...prodeje Volkswagenu Tiguan ale raketově rostou
Zdroj: JATO Dynamics
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
včeraŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321