Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky

Zaráží vás, že starší sporťáky se skvělou výkonovou hmotností nestačí těm novějším s podobnými parametry? Důvodů je více, hlavním ale bývají pneumatiky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky

24.8.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky

/

Foto: Porsche

Zaráží vás, že starší sporťáky se skvělou výkonovou hmotností nestačí těm novějším s podobnými parametry? Důvodů je více, hlavním ale bývají pneumatiky.

Svět aut někdy zdánlivě nedává smysl. Ferrari Enzo jste si před pouhými 10 léty mohli koupit za nekřesťanské peníze jako hotový derivát Formule 1, to nejlepší z nejlepších, neporazitelného rohovníka okruhových klání. Před dekádou tomu tak vážně bylo, auto mělo 1 365 kilogramů a 660 koní, okruh ve Fioranu zdolávalo v čase 1:24,90 a nenacházelo sobě rovného. Dnes, o 10 let později, je jeho čas překonán třeba Ferrari F12 Berlinetta (-1,9 sekundy), jistě skvělým vozem, ale ve srovnání s Enzem otylým cesťákem. Nově jej pak překonalo i Ferrari 458 Speciale (-1,4 sekundy), znovu nepochybně auto snů, ale na poměry zcela specifického a vzácného Enza je to jen dětský sporťák „v továrním tuningu”.

Na pohled to vážně nedává žádný smysl. Však všechny tyto vozy mají atmosféricky plněné dvanáctiválce, jistě dokonale naladěné převodovky a v případě výkonové hmotnosti je Enzo pořád na vrcholu. Jeho 660 koní na 1 365 kg (0,483) je prostě víc než 605 koní na 1 290 kg (0,469) u F458 Speciale, v případě pak 740 koní na 1 525 kg (0,485) u Berlinetty prohrává jen o prsa Berlusconiho náctiletých milenek. Ve Fioranu ale prohrává o parník (skoro dvě vteřiny jsou na tak krátkém okruhu věčnost), a to je nejvíce okruhovým strojem ze všech. Proč? Vymysleli snad u Ferrari nějaký zázračný podvozek, nebo jeho autům dodává Shell omylem letecké palivo? Posun vpřed jistě nastal ve všech ohledech, znalí ale za klíčový faktor označí jediné - pneumatiky.

Jsou to prostě „gumy”, které za poslední dekádu udělaly největší pokrok, a to od těch pro úplně obyčejná auta až pro kusy určené pro nejlepší supersporty. Vzpomínám na jedno video, na němž bylo Porsche Carrera GT, „německé Enzo” své doby, postaveno vedle některého z novějších souputníků s horšími parametry. A dostalo nakopáno. Řídil jej Walter Röhrl, kterého nelze podezírat z řidičského „neumu”, právě on pak v závěru konstatoval, že pokrok sice nezastavíte, ale Carrera GT ztrácí hlavně svými dobovými pneumatikami. Můžete si sice koupit novější v adekvátním rozměru, CGT a jí podobné jsou ale vozy natolik specifickými, že pneumatiky jsou součástí vývoje auta jako celku, které tak dostává zcela specifické pryže. Můžete si koupit „nějaké novější” a pravděpodobně si pomůžete. Ale smaže to náskok jinak podobě disponované konkurence? Ne, jednoduše ne, ta má úplné nové speciální obutí, a to na okruhu udělá klidně sekundové rozdíly. Jen to.

Jak z toho ven? Je to zdánlivě snadné - stačí, aby automobilka po 10 letech prostě vzala své starší auto a s nějakým výrobcem pneumatik vyvinula úplně nové obutí podle nejnovějších receptur. Jsem si osobně jistý, že kdyby to udělalo Ferrari s Enzem, nemohou se autu ani novější konkurenti dnes rovnat - Enzo má tolik výhod ve své základní konstrukci, že je v případě „smazání pneumatické ztráty” musí proti třeba F12 Berlinetta uplatnit i dnes. Jenže nic takového dosud žádný z výrobců neudělal, ono by to konec konců nebylo dobré ani pro něj - nová auta přece musí být od pohledu o hodně lepší, než ta starší, jinak by si je nikdo nekoupil. Ferrari tuto, připusťme špatnou tradici nezlomilo, Porsche ale ano a právě u Carrery GT.

Automobilka tento týden v docela nenápadné tiskové zprávě oznámila, že spolu s Michelinem stvořilo zbrusu nové obutí z řady Pilot Super Sport právě pro Carreru GT. Tohle auto má s 1 380 kilogramy hmotnosti a 612 koňmi pořád hodně co říci, ostatně ve své době patřilo k nejrychlejším. Díky novým silničním pneumatikám by se mohlo vrátit blíže k piedestalu - pneu o rozměrech 265/35 ZR 19 98Y a 335/30 ZR 20 108Y přijaly za svou poršáckou specifikaci N0 (zvláštní konstrukce bočnic, směs apod.) a měly by s ní dopřát vozu citelné vyšší stabilitu až do rychlosti 330 km/h a lepší chování při vysokém bočním přetížení. Michelin navíc dodává něco o vyšší životnosti až o 20 procent, což nakonec také není k zahození.

Co je ale nejzajímavější - Porsche říká, že je připraveno starat se o zákazníky starších modelů stejně jako o kupce těch nejnovějších, a tak by z jeho strany nemuselo jít o poslední „nové pneu pro staré auto”. To zní jako velmi dobrá zpráva pro všechny majitele sporťáků této značky - jistě, můžete si koupit třeba semi-slicky a být na okruhu ještě dále, podle našich zkušeností jsou ale tovární specifikace silničních pneu tím nejlepším každodenním kompromisem, který bere v úvahu třeba i co nejlepší fungování podvozku na rozbité silnici.

Je to tak trochu spása pro ty, kteří se nechtějí vzdát svého staršího auta a přitom se s ním chtějí posunout vpřed. Docela by nás zajímalo, jaký čas by dnes Carrera GT s novým obutím zajela na Severní smyčce německého Nürburgringu, kde byla svého času na špici. Už zmiňovaný německý pilot se tam v roce 2004 postaral o výsledek 7:28,0. Je to i dnes úctyhodné číslo, nové pneumatiky z něj mohou odmáznout klidně i 10 sekund a vrátit CGT mezi elitu. Troufnete si znovu, Waltere Röhrle?


Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 1 - Porsche Carrera GT 2004 01Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 2 - Porsche Carrera GT 2004 02Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 3 - Porsche Carrera GT 2004 03Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 4 - Porsche Carrera GT 2004 04Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 5 - Porsche Carrera GT 2004 05Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 6 - Porsche Carrera GT 2004 06Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 7 - Porsche Carrera GT 2004 07Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 8 - Porsche Carrera GT 2004 08Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 9 - Porsche Carrera GT 2004 09Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 10 - Porsche Carrera GT 2004 10Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 11 - Porsche Carrera GT 2004 11Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 12 - Porsche Carrera GT 2004 12Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 13 - Porsche Carrera GT 2004 13Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 14 - Porsche Carrera GT 2004 14Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 15 - Porsche Carrera GT 2004 15Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 16 - Porsche Carrera GT 2004 16Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 17 - Porsche Carrera GT 2004 17Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 18 - Porsche Carrera GT 2004 18Gumová spása: Porsche s Michelinem vyvíjejí nové pneu pro staré sporťáky - 19 - Porsche Carrera GT 2004 19
Porsche Carrera GT je i dnes auto snů, některým je ale svými časy na okruzích ve srovnání se svěžejšími konkurenty trochu pro smích. Nové pneumatiky dávají šanci na „oficiální revanč”

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.