Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
GM prodalo akcie PSA jen za 250 milionů Eur, jejich hodnota pak zamířila dolů
16.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Američané svůj podíl prodali za méně, než nakoupili, hodnota akcií samotného GM ale pak vyskočila nahoru. Nadějí pro PSA je nyní čínský partner.
Na sklonku minulého týdne jsme zmiňovali, že GM prodává veškeré své akcie, které drží ve francouzském PSA. Americký koncern nyní vydal tiskové prohlášení, ve kterém vycházejí najevo podrobnosti celé transakce. Na té General Motors výrazně prodělal, neboť sedmiprocentní podíl rovnající se 24 839 429 akciím koupil v březnu 2012 za 320 milionů EUR (8,7 miliard korun). Prodej soukromým investorům však nakonec vynesl jen 250 milionů EUR (6,8 mld. Kč).
Americká strana však ve svých útrapách nezůstala osamocená. Krátce po oznámení prodeje totiž došlo k poklesu hodnoty koncernu PSA Peugeot Citroën o 12 procent. Podle analytiků totiž celá transakce přišla v nejméně vhodnou dobu - tedy ve chvíli, kdy již akcie padaly dolů samy o sobě. Jen za poslední týden totiž hodnota balíku akcií GM ve francouzských automobilkách poklesla o 22 procent na 3,31 miliardy Eur (90,4 mld. Kč).
Akcie PSA se tedy momentálně na pařížské burze prodávají za 9,34 Eur (255 Kč), což je nejnižší hodnota od 30. července. Hodnota GM naopak podle burzy newyorské díky navýšení kapitálu a zbavení se ztrátové společnosti narostla, a to o 0,8 procenta. Na druhou stranu však Francouzi mají díky této transakci rozevřené dveře k nemalým financím, jež mohou získat od francouzské vlády a čínské značky Dongfeng.
Poslední vývoj v PSA totiž přináší plán, podle kterého bude každé z výše zmiňovaných stran odprodán 20procentní podíl. A to celkově za 3 miliardy Eur (81,9 mld. Kč). Podle zdrojů zevnitř automobilky však k podpisu aliance dojde až někdy v prvním čtvrtletí příštího roku, díky čemuž dost možná celá dohoda ještě dozná několika změn.
Právě změny v původních plánech jsou důvodem, proč se GM rozhodlo ustoupit od výrazné spolupráce s PSA. Obě značky totiž doufaly, že spojením dojde k úsporám ve výši dvou miliard dolarů (40 mld. Kč). Podle nového vyčíslení nákladů by však kooperace měla ušetřit pouze 1,2 miliardy USD (24 mld. Kč). Tedy o 40 % méně.
Ještě větším problémem se však stal právě vstup značky Dongfeng do PSA. Ta je totiž velkým rivalem automobilky SAIC Motor, se kterou pro změnu spolupracuje GM. Je tak více než logické, že Američané se raději zbavili malého problematického partnera, než aby riskovali odchod většího a zámožnějšího.
Uvidíme tedy v následujících měsících, zda původní americko-francouzská dohoda vůbec dojde nějakého naplnění. Aktuálně se totiž již soustředí pouze na výrobu crossoveru a malého užitkového vozidla. Vzhledem k tomu, že minimálně ten první by mohl do Číny zamířit taky, ovšem vidíme možný zádrhel i tady.
Úplně na začátku si koncerny GM a PSA myslely, že budou vyrábět i společné sedany. Z těch nakonec sešlo, stejně jako z menšího MPV. Nakonec tak zřejmě z celé dohody vzejde pouze crossover a malý užitkový automobil
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva