Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
GM chce již v roce 2015 vyràbět auta s plným autopilotem
26.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Největší z amerických automobilových gigantů, koncern General Motors, chce do konce této dekády spustit prodej samostatně jezdících vozů.
Robotický automobil jezdící nezávisle na řidiči - pro někoho pořád utopie, pro jiného začátek konce aut jak je známe a pro dalšího příležitost, jak i svůj vůz při „řízení“ využít na práci nebo odpočinek. Motoristé odchovaní na strojích, kde jediným komfortním prvkem bylo nebo je uchrchlané rádio, můžou při setkání s takovým vozem utrpět menší mentální otřes, nicméně konec této dekády bude patrně tím desetiletím, kdy do provozu vyjedou robotická auta.
Tedy ne že by se tak už nestalo. Své autonomně se pohybující vozy testuje Volkswagen, Audi a na německých dálnicích dnes potkáte také BMW, jehož řidič sedí za volantem se založenýma rukama, a buď se spokojeně usmívá anebo cosi soustředěně pozoruje. Také internetový a technologický obr Google má svá funkční auta. Jeho upravené Toyoty Prius mají za sebou statisíce kilometrů. V Kalifornii můžete narazit za volantem tohoto hybridu chlápka jménem Steve Mahan. Není na něm nic zvláštního až na to, že ztratil 95 procent zraku a byl oficiálně prohlášen za nevidomého. A Google jej vybral jako testovacího jezdce.
Ale zpátky k firmě GM. Americká automobilka nedávno prohlásila, že jejich technologie automatického řízení vozu bude připravené do sériové výroby v roce 2015. Systém nazvaný „Semi Cruise“ bude obsahovat v zásadě to, co známe i dnes (radarový tempomat, senzory mrtvého úhlu, parkovací kamery, režim automatického brzdění i řízení, stabilizace či protiprokluz), akorát s větší mírou samostatného rozhodování. Dalším klíčovým prvkem se má stát vzájemná rádiová komunikace všech takto vybavených vozů, což ale také není žádná novinka. Výměna informací má sloužit k vyhnutí se přeplněným zónám, předpovídat zácpy, ale také pomoci předcházet nehodám třeba zpomalením před „neviditelnou“ kolonou za zatáčkou.
Už podle názvu semi-autonomní je zřejmé, že zásadní rozhodovací pravomoc bude pořád na řidiči, který bude muset na svůj stroj dohlížet, případně korigovat jeho chyby. Tím spíše, že za případně škody způsobené provozem robotického vozu bude odpovědný právě on. General Motors, potažmo Cadillac ale chtějí systém dále vyvíjet a do roku 2030 přijít s autem, které bude na lidech plně nezávislé. Do té doby budou autonomní bezpečnostní systémy rozdělené do balíčků v hodnotě 1 000, 2 000 a 3 000 dolarů, podle míry jejich schopnosti samostatně řídit vůz.



GM použije technologii autonomního řízení nejdříve ve vozech své vlajkové značky, takto vybavené Cadillaky by se mohly po silnicích pohybovat již po roce 2015
Zdroj: autocar.co.uk, carscoop.blogspot.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nejnovější články
Ne že by to VW neměl před očima: Jeho nejprodávanějším autem je teď rodinný vůz větší než Škoda Octavia za 400 tisíc Kč
včeraElektromobily stále víc rozdělují společnost, ukázal průzkum. Jejich zastánců je jen 7 procent, počet odpůrců vzrostl na trojnásobek
včeraK mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo
včeraPohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
včeraNový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva