GM chce již v roce 2015 vyràbět auta s plným autopilotem

(+ video) Největší z amerických automobilových gigantů, koncern General Motors, chce do konce této dekády spustit prodej samostatně jezdících vozů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

GM chce již v roce 2015 vyràbět auta s plným autopilotem

26.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

GM chce již v roce 2015 vyràbět auta s plným autopilotem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Největší z amerických automobilových gigantů, koncern General Motors, chce do konce této dekády spustit prodej samostatně jezdících vozů.

Robotický automobil jezdící nezávisle na řidiči - pro někoho pořád utopie, pro jiného začátek konce aut jak je známe a pro dalšího příležitost, jak i svůj vůz při „řízení“ využít na práci nebo odpočinek. Motoristé odchovaní na strojích, kde jediným komfortním prvkem bylo nebo je uchrchlané rádio, můžou při setkání s takovým vozem utrpět menší mentální otřes, nicméně konec této dekády bude patrně tím desetiletím, kdy do provozu vyjedou robotická auta.

Tedy ne že by se tak už nestalo. Své autonomně se pohybující vozy testuje Volkswagen, Audi a na německých dálnicích dnes potkáte také BMW, jehož řidič sedí za volantem se založenýma rukama, a buď se spokojeně usmívá anebo cosi soustředěně pozoruje. Také internetový a technologický obr Google má svá funkční auta. Jeho upravené Toyoty Prius mají za sebou statisíce kilometrů. V Kalifornii můžete narazit za volantem tohoto hybridu chlápka jménem Steve Mahan. Není na něm nic zvláštního až na to, že ztratil 95 procent zraku a byl oficiálně prohlášen za nevidomého. A Google jej vybral jako testovacího jezdce.

Ale zpátky k firmě GM. Americká automobilka nedávno prohlásila, že jejich technologie automatického řízení vozu bude připravené do sériové výroby v roce 2015. Systém nazvaný „Semi Cruise“ bude obsahovat v zásadě to, co známe i dnes (radarový tempomat, senzory mrtvého úhlu, parkovací kamery, režim automatického brzdění i řízení, stabilizace či protiprokluz), akorát s větší mírou samostatného rozhodování. Dalším klíčovým prvkem se má stát vzájemná rádiová komunikace všech takto vybavených vozů, což ale také není žádná novinka. Výměna informací má sloužit k vyhnutí se přeplněným zónám, předpovídat zácpy, ale také pomoci předcházet nehodám třeba zpomalením před „neviditelnou“ kolonou za zatáčkou.

Už podle názvu semi-autonomní je zřejmé, že zásadní rozhodovací pravomoc bude pořád na řidiči, který bude muset na svůj stroj dohlížet, případně korigovat jeho chyby. Tím spíše, že za případně škody způsobené provozem robotického vozu bude odpovědný právě on. General Motors, potažmo Cadillac ale chtějí systém dále vyvíjet a do roku 2030 přijít s autem, které bude na lidech plně nezávislé. Do té doby budou autonomní bezpečnostní systémy rozdělené do balíčků v hodnotě 1 000, 2 000 a 3 000 dolarů, podle míry jejich schopnosti samostatně řídit vůz.


GM chce již v roce 2015 vyràbět auta s plným autopilotem - 1 - Cadillac roboticky vuz 01GM chce již v roce 2015 vyràbět auta s plným autopilotem - 2 - Cadillac roboticky vuz 02GM chce již v roce 2015 vyràbět auta s plným autopilotem - 3 - Cadillac roboticky vuz 03
GM použije technologii autonomního řízení nejdříve ve vozech své vlajkové značky, takto vybavené Cadillaky by se mohly po silnicích pohybovat již po roce 2015

Zdroj: autocar.co.uk, carscoop.blogspot.com

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.