Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francouzi s Číňany a ropnými šejky plánují znovu ovládnout svět s pomocí spalovacích motorů
25.8.2024 | Petr Prokopec
Přijdou vám tato slova jako začátek nějakého vtipu? Chápeme, ale jde o ryzí odraz reality. Společnost Horse Powertrain, kterou daly dohromady Renault, Geely a Aramco věří, že i po roce 2035 bude mít víc než polovina nových aut spalovací motor. A ona je bude vyrábět.
Pokud vám stačí k živobytí pár korun měsíčně, můžete si třeba někde na vesnici otevřít krámek se smíšeným zbožím. Jakmile ale budete chtít víc, pár chalup už vám jednoduše nebude stačit. Vyrazit tedy musíte za daleko širším publikem, ať už fyzicky nebo jakkoli jinak. Víc zákazníků zkrátka může přinést víc peněz, to je základ jakéhokoli podnikání. Výjimkou není ani automobilová branže, i proto si ostatně třeba nový Volkswagen můžete pořídit nejen v Německu, odkud tato značka pochází, ale rovněž u nás, v USA nebo v Číně.
Na tuto expanzi docházelo v průběhu historie i u mnoha dalších výrobců. Mimo hranice své vlasti excelovali právě hlavně Němci, jejichž náskok byl z velké části dán pohonnými jednotkami. A právě to byl důvod, proč jsme před pár lety začali překvapením vraštit čelo. Hlavně VW s Mercedesem za zády zmiňoval brzký přesun od spalovací techniky k té elektrické, s níž ovšem ani jedna automobilka nedokáže být tak konkurenceschopná jako s klasikou. Není tak ani zdaleka překvapivé, že plány ani jedné z nich zatím nevychází.
Kvůli investicím do elektromobility a sázce na jedinou kartu se ovšem Němci připravili o zmiňovaný náskok. Ten hodlají ke svému prospěchu využít především Číňané, kteří jsou nyní entitou, jež chce proniknout na všechny světové trhy. Napomoci jim v tom má právě spalovací pohon, tedy to, nad čímž mnozí evropští, američtí i japonští konkurenti skoro až znechuceně mávli rukou.
Čína totiž spalovacím motorům válku nikdy nevyhlásila, přestože se na tomto trhu prodává nejvíc elektromobilů na světě. Ovšem dosud stále zhruba 70 procent všech nových vozů disponuje jistou formou spalovací techniky, povětšinou bez hybridní pomoci. To je spousta hladových krků k obsloužení, chce se zvolat gastronomickým žargonem. Přičemž vrchním číšníkem nejen v Říši středu, ale globálně, by se velmi ráda stala společnost Horse Powertrain, jak připomínají kolegové z Focusu,
První zmínky o vzniku tohoto impéria spadají do roku 2022, kdy začal Renault jednat o spolupráci s čínským Geely. Loni pak Francouzi oznámili, že „koňské spřežení“ přebírá veškeré operace spojené s jejich spalovacími a hybridními motory, zatímco Číňané pod společná křídla převedli techniky Volva, kteří se dosud zabývali tímtéž. Ač tedy švédská automobilka prohlašuje věrnost elektromobilitě, ve skutečnosti se na vývoji spalovací techniky bude podílet.
Společnost Horse Powertrain předpokládá, že ročně by se mělo prodat 5 milionů motorů v hodnotě 15 miliard Eur (cca 376 miliard Kč). To jsou nicméně ještě střízlivé odhady, ostatně šéf firmy Matias Giannini uvedl, že i po roce 2035 bude mít minimálně 50 procent všech nově prodaných aut spalovací motor. Globální registrace se přitom pohybují okolo 80 milionů aut, potenciál pro nemalý růst je i díky osudovému omylu německých automobilek obrovský.
Je přitom třeba ještě zmínit, že Renault i Geely mají ve společném podniku po 45 procentech. Zbývající podíl odkoupila jakožto pozdější investor ropná společnost Aramco. Pro tu je logicky co nejdelší přežití spalovací techniky klíčové, ovšem ani ona nepředpokládá, že setrvá věčně u fosilních zdrojů. Proto již v nemalé míře investovala do těch syntetických, přičemž Giannini potvrdil, že nové motory jim budou uzpůsobeny.
Syntetická paliva dostala požehnání i v Evropě, nejspíše proto, že málokdo v Bruselu věřil, že by na něj kdokoli kromě sportovních výrobců sázel. Jak se ale zdá, nakonec na ně budou jezdit i budoucí Dacie. Stejně jako čínská auta, která mohou Němce postupe zatlačit do kouta. Tedy pokud ti rychle a radikálně nepřehodnotí své strategie.
Renault i Geely již na novou společnost převedly duševní vlastnictví spojené se svými spalovacími motory i mnohá další aktiva. K dispozici tak má 20 tisíc lidí v mnoha továrnách na všech významných trzích od Ameriky přes Evropu až po Čínu. Foto: Horse Powertrain
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejčtenější články
- Škoda pod tlakem odpískala své absurdní plány. Elektrická Octavia se odkládá, smrt spalovacích modelů též, šéfové přiznali barvu
3.10.2024 - Šéf sportovní divize Mercedesu je totálně mimo. I po fiasku hybridního C63 věří, že si lidé místo pro V8 přijdou pro elektromotor
3.10.2024 - VW Golf během tří generací zdražil téměř na dvojnásobek. Němci vyjmenovali důvody, které k tomu vedly
3.10.2024 - Nový rekord silniční F1 Mercedesu z Nordschleife ukazuje hlavně slabiny pohonu, na záznam z jízdy se chvílemi nedá dívat
3.10.2024 - Do Evropy míří čínská značka, která levným soupeřem Octavie válcuje Škodu, sem ale táhne s jiným zbožím
3.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva