Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francie přitvrdí s pokutami za CO2, jedněm vezme více, ostatním též
22.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Systém bonusů a malusů se Francii nevyplácí. Proto ho upraví tak, aby... nová auta už nikdo nekupoval.
Tento týden jsme vám přinesli hned několik zpráv dokladující úzké spojení politického a automobilového světa. Zatímco ovšem ze slov německé kancléřky jsme výjimečně mohli být i potěšeni, neboť se jako jedna z mála postavila proti nesmyslným nižším limitům emisí CO2, francouzský prezident opětovně dokázal, že si zřejmě nevidí ani na špičku nosu. Jeho svérázný plán, jak vyvést zemi z krize, má více děr než ementál. Tím ale francouzští socialisté ve svých snahách o likvidaci celého segmentu nekončí.
Vládní představitelé země galského kohouta totiž nedávno avizovali záměr, který by trochu pozměnil systém tzv. ekologických bonusů a malusů. Než si jej ovšem představíme, projděme si ten stávající. Podle aktuálních měřítek je každý prodaný automobil ve Francii buď zatěžován, nebo zvýhodňován určitou částkou jen a pouze na základě normovaných emisí CO2, tedy normované spotřeby paliva, chcete-li. Na jedné straně je auto s emisemi vyššími jak 200 g/km je penalizováno částkou 6 000 Eur (cca 156 000 Kč), na opačném konci spektra jsou státní bonusy, na které dosáhnou prakticky jen elektromobily a hybridy. Ty sahají až do výše 7 000 Eur (182 tisíc) za podíl emisí CO2 nižší než 20 g/km.
Mezi oběma extrémy se nachází dalších 15 úrovní, kdy pokutou (od 100 Eur) jsou zatěžovány i vozy s emisemi mezi 136 a 140 g CO2 na kilometr. To reprezentuje kombinovanou spotřebu ve výši 5,6 litru benzinu na 100 km nebo vyšší, to nám jako příliš vysoké číslo nepřijde. Naopak odměňována jsou auta, jejichž emise CO2 klesnou pod 106 g/km. V případě Renaultu Clio 1,5 dCi tak klidně od státu můžete dostat 200 Eur (5 200 Kč), takový Peugeot 208 1,4 e-HDi to ovšem dotáhl až na 550 Eur (14 300 Kč). Oba dva vozy přitom jakožto turbodiesely produkují daleko více skutečně škodlivých částic NOx než jejich příbuzní s benzinovými modely. Ty však při troše dobré vůle odjedou ze showroomů s nulou, případně pak již spadnou do malusu, neboť cesta k němu není příliš dlouhá.
Z těchto faktů samozřejmě vyplývá mnohé, přičemž to nejzásadnější zjištění je, že o životní prostředí Francouzům rozhodně nejde. S tímto názorem si pak každý nákup nového automobilu rozmyslí, kvůli čemuž tamní prodeje klesají rychleji než v jiných podobných zemích. Hollande a spol. (systém má kořeny už v předchozí vládě, ale v citelně jiné podobě) tak rychle přišli na to, že celý systém nepřináší dostatečný profit, nebo je jeho bilance dokonce minusová - auta s vyšší spotřebou se neprodávají tolik jako dříve, ta s nižší naopak více. Takže systém funguje? Kdyby šlo o avizované cíle, pak ano, ale o ty tu opravdu nejde. Socialisté nyní místo toho, aby jen přerozdělovali peníze občanů a ovlivňovali tím jejich životy, nebo ještě lépe brali bohatším, něco si nechali a část přidali chudším na jejich Clia dCi, musejí systém dotovat z peněz, které berou jinde. A to zkrátka nechtějí.
Na příští rok by proto vrchní míra malusu měla stoupnout na 8 000 Eur (208 000 Kč), což je částka, která řadu aut udělá neprodejnou. Ostatně, stačí si vzít pro příklad takový Volkswagen Passat 3,6 FSI, který v Česku vychází na 1 024 900 Kč. Po přičtení malusu by ovšem jeho cena narostla na 1 232 900 Kč. Tedy o pětinu.
Jen u extrémního malusu se ovšem pozastavovat nemusíme. Stačí v nabídce Passatu sestoupit k motoru 1,4 TSI produkujícím 160 koní. Jeho emise CO2 ve výši 149 g/km jej totiž podle aktuálních tabulek staví do skupinky aut, která jsou zatížena poplatkem 400 Eur (10 400 Kč). Podle systému navrhovaného pro příští rok by se ale tento vůz mohl posunout do vyšší kategorie, kde by již zákazníci platili 1 000 Eur (26 000 Kč). Passat TSI evidentně postavený okolo snahy dostat se papírovou spotřebou co nejníže, tak bude zatížen takto vysokou pokutou, která jeho cenu opět citelně zvýší, třebaže tentokrát „jen” v řádu procent.
Ještě hůře by pak na tom byl takový Mercedes-Benz C 200. Tedy sedan vybavený přeplňovaným 1,8litrovým čtyřválcem o výkonu 184 koní, což lze asi sotva nazvat pohonnou jednotkou zodpovědnou za úbytek ledních medvědů. Přesto podle stávajících tabulek míra jeho emisí spadá do kategorie zatížené částkou 1 000 Eur. Nová verze by jej ale posunula znovu o stupínek výše, kdy by již zákazníci státu odváděli penále ve výši 1 500 Eur (39 000 Kč). To je suma, kterou při prodejní ceně 902 660 Kč znovu nepochybě pocítíte.
Jen u manažerských sedanů zůstávat nemusíme a můžeme se podívat třeba na zmiňované Clio, tentorkát vybavené 1,2litrovým čtyřválcem. To je pohonná jednotka, která stačí tak akorát na zrychlení z klidu na stovku za 15,4 sekundy a nejvyšší rychlost 167 km/h. Momentálně jí sice žádné penále nehrozí, se změnou systému by se však již mohla dostat do kategorie, kde se odvádí 100 Eur (2 600 Kč). To sice není enormní částka, odvádět jí zbytečně však bude chtít asi málokdo. Zvláště, když opravdu nepomůže životnímu prostředí, ale jen nenažranému politickému bachoru.
Ani tím ale snaha francouzské vlády nekončí. Nový plán totiž počítá rovněž se snížením bonusů. To znamená, že na příliš drahé elektromobily vám již vláda nepřispěje tolik a je tak otázkou, jak vlastně chce lidi donutit k jejich nákupu. Zrovna tohle ale politiky rozhodně netrápí, neboť podstatná je pro ně výsledná částka, kterou má úprava plánu přinést - hovoří se totiž až o 100 milionech Eur (2,6 miliardy korun).
To je již pořádný politický bonus, který dozajista stojí za zvednutí ruky při hlasování, otázkou ale je, jestli se něco takového může reálně stát. Jestli „náhodou” nedojde zase k tomu samému, k čemu dochází v tuto chvíli - větší a výkonnější auta se budou prodávat ještě méně. A to je jen primární efekt. Takový „neprodej” benzinu a další následky snížení celkových prodejů aut či způsobu jejich užívání musí mít mnohem drastičtější finanční následky pro státní kasu než oněch 100 milionů Eur. Takhle daleko ale zřejmě Francouzi nevidí, vždyť po změně proměnných v Excelu to vyšlo správně. Že život svou barevností poněkud výstup z tabulkového procesoru možná zjistí, až se francouzská ekonomika začne rozpadat úplně...
Jízda v Lamborghini se ve Francii za chvíli bude rovnat hrdelnímu zločinu. Dopravu budoucnosti zde představují hlavně elektromobily a jízdní kola
Zdroje: Les Echos, Blog Automobile
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před hodinou - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 2 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 4 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 08:19 - Zajda
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus