Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francie chystá Superbonus, elektromobily bude asi brzy rozdávat „zadarmo”
6.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ministr hospodářství plánuje další zvýhodnění elektromobilů: 3 700 Eur tomu, kdo si pořídí elektroauto místo dieselu. I bonusy a malusy se změní.
Francie je známa svým až ohromujícím zvýhodňováním elektromobilů a současným penalizováním aut se spalovacími motory. Nové plány francouzského ministra hospodářství Emmanuela Macrona počítají s dalším zvýhodněním elektromobilů v souvislosti s určitou formou šrotovného, nazvanou Superbonus. Ta má vstoupit v platnost od ledna roku 2015.
Za současného stavu jsou vozy emitující více než 200 g CO2 na kilometr, což u benzínového motoru odpovídá 8,5 litrům paliva na 100 km a u dieselu 7,5 litrům, ve Francii zatíženy malusem 8 000 Eur (cca 215 tisíc korun). Naopak vozy s emisemi menšími než 20 g CO2/km, tedy v podstatě jen auta čistě na elektřinu, jsou zvýhodněna bonusem 6 300 Eur (téměř 170 tisíc korun).
Na Superbonus dosáhnou ti občané, kteří vymění svůj třináct a více let starý diesel za nový elektromobil. V případě sešrotování takového auta a pořízení elektromobilu dostanou dalších 3 700 Eur, tedy necelých sto tisíc korun. Stále bude platit výše zmíněný bonus 6 300 Eur na pořízení jako takové, takže výsledná cena elektroauta bude o 10 tisíc Eur (téměř 270 tisíc korun) nižší, než kdyby se žádné pobídky ze strany státu nekonaly.
Renault Zoe, který ve Francii začíná na nějakých 21 900 Eur (cca 590 tisících korunách), se tak může s cenou dostat na 11 900 Eur, tedy necelých 321 tisíc korun. To už je skoro polovina ceny, Francouzi tak směle míří k tomu, co už poznali Japonci - že elektromobily pořádně neprodávají žádné dotace a zkusit už to lze leda s nulovou cenou.
Výsledná cifra je na na každý pád na městský vůz přijatelnější, nicméně stále vás bude omezovat dojezd 100 - 150 km, který je podle brožury k tomuto vozu ověřený. Mimochodem, podle NEDC ujede Zoe na jedno nabití 210 kilometrů, jak také říká francouzská brožura, kterou si můžete v PDF stáhnout zde. Jestli je to uživatelsky lepší alternativa k dieselovému autu z roku 2001, posuďte sami.
Součástí plánu ministra Macrona také je zvýhodnění 2 500 Eur (přes 67 tisíc korun) na plug-in hybridy, také přídavkem k již existujícímu schématu bonusů a malusů, vypočítávaných podle množství CO2 vypouštěného z výfuku. Těchto 2 500 Eur by však nemělo být pro všechny zájemce o plug-in hybrid. Dosáhne na ně jen ten, kdo bydlí ve městě, které aktivně bojuje proti znečištění, například větrnými elektrárnami.
Schéma bonusů a malusů také dozná úprav, a to zejména pro hybridy. Jejich zvýhodnění se má snížit ze 2 000 na 1 500 Eur (z 54 na cca 40 tisíc korun). Důvod pro tuto změnu je, že podle ministra Macrona je trh hybridů už zralý, takže nepotřebuje tak velkou státní podporu. Dále mezi změnami údajně má být, že automobily s klasickými spalovacími motory budou v každém případě finančně znevýhodněny, ať teoreticky emitují jak chtějí málo CO2. Všechny tyto podpory mají Francii stát 240 milionů Eur (6,47 miliardy korun) jen během příštího roku.
Podpora elektromobilů se ale nemá omezit jen na tu finanční. Podle Macrona během příštího roku přibudou dva tisíce dobíjecích stanic, celkem jich tedy v budoucnu má být 16 tisíc. Tyto dva tisíce mají vzniknout jen ze státní iniciativy, soukromé subjekty pod hlavičkou giganta Bolloré mají během příštích čtyř let postavit dalších 16 tisíc dobíjecích stanic, tedy čtyři tisíce ročně. Počítejte s dotacemi i zde, jinak by podnikatelské subjekty těžko měly velkou motivaci dělat něco takového.
A aby toho se znevýhodňováním klasických automobilů nebylo málo, od ledna 2015 se také zvedne francouzská spotřební daň na naftu o dva centy (cca 54 haléřů) na litr. Podle průměrných cen na webu německého ADACu tedy litr podraží ze zhruba 1,36 Eur (36,67 Kč) na 1,38 Eur (37,20 Kč).
Nevíme, zda si ministr Macron od těchto změn slibuje, že se všemožné předpovědi mnoha desítek tisíc ročně prodaných elektroaut konečně splní. Pokud ano, dost pravděpodobně ho čeká zklamání, na která se mohl podívat i do minulosti. Ani francouzský, silně pokřivený automobilový trh totiž nezvládá plnit snová očekávání proponentů elektromobilů a čím dál větší deformace se jednou musejí vrátit. Takoví Norové už to zakoušejí a Francie je na docela dobré cestě za nimi, třebaže její problémy nejspíš budou trochu odlišné.


Emmanuel Macron, francouzský ministr hospodářství (na pravém snímku uprostřed; vpravo je fr. prezident François Hollande)
Zdroj: Blog Automobile
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 6 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včera
Nejnovější články
Němci proklepli nejspolehlivější dostupné auto podle svých vlastních STK, kladů má na rozdávání
před 5 hodinamiAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 6 hodinamiŠkoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
před 8 hodinamiUž i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
před 9 hodinamiBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry