Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Formulí 1 zmítá chaos. Vývoj motorů měl být zastaven, ale není, prý omylem
20.1.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
FIA dokázala nemožné a do pravidel opomněla vložit datum homologace motorů. Vznikl tak svérázný chaos.
Bývaly doby, kdy Formule 1 byla skutečnou královskou motoristickou disciplínou, která po několik týdnů v roce poutala k televizorům minimálně tu mužnější část planety. Svět se ovšem změnil a stejně tak i šampionát. Momentálně tak sice máme více závodů během jedné sezóny, o sportování v nich však již tolik nejde. Prim hrají peníze, alespoň podle Bernieho Ecclestonea, a kdo je má, ten může vyhrávat. Kdo má naopak kapsy prázdné, ten může zjevně počítat se stejným osudem, jaký potkal týmy Marussia a Caterham.
Jak se ovšem loni ukázalo, ani velký rozpočet nemusí automaticky znamenat opanování stupňů vítězů, a to ani za předpokladu, že máte monopost Made in Maranello. Důvodem byly zcela nové pohonné jednotky (ne, motory už jim říkat nebudeme), které kromě benzinového šestiválce spoléhají také na řadu elektronických berliček. Při jejich vývoji nejlepší práci odvedl Mercedes-Benz, který tak rázem opanoval celý šampionát a kromě tří Velkých cen vyhrál všechny závody, prý právě hlavně kvůli motorům.
I přes kontroverzní pravidlo dvojitých bodů, které se udělovaly při poslední Grand Prix v Abú Dhabí (pro letošek byl tento nesmysl zase zrušen, vivat konzistence), tak nikdo kromě Lewise Hamiltona a Nica Rosberga, tedy jezdců Mercedesu, neměl šanci na zisk titulu Mistra světa. O vítězství v Poháru konstruktérů pak ani není třeba mluvit, neboť třícípá hvězda měla minimálně jedno auto na stupních vítězů v každém závodě a tak celkem získala 701 bodů (druhý Red Bull jich posbíral 405).
Tento náskok si Mercedes-Benz měl podle všeho zachovat rovněž po letošní rok, neboť značná část úspěchu připadá na onu pohonnou jednotku. A právě zde nastal kámen úrazu, neboť podle pravidel FIA mět být jakýkoliv další vývoj zakázán. Všichni by tak v letošní sezóně používali stejný motor jako loni a pokud by se nestal zázrak, šampionát by probíhal stejně.
Mercedesu to pochopitelně vyhovovalo, ostatním nikoli. Hlavně týmy Ferrari, Red Bull volaly po změně pravidel, ta ale nakonec ani nebyla třeba. Ferrari totiž už krátce po skončení loňské sezóny objevilo v regulích mezeru, které hodlalo využít. Ač se to totiž může zdát podivné, v regulích pro letošní rok zcela chybí datum, do kterého musí být pohonné jednotky homologovány. Chvíli se váhalo, zda je interpretace Ferrari správná, sama FIA ale nakonec potvrdila, že je. Pro Red Bull platí totéž, a tak i tento tým může pohonné jednotky dále vyvíjet, to samé se pak pochopitelně týká i všech ostatních loňských účastníků seriálu vč. Mercedesu.
Zároveň po výjimce z pravidel ovšem musela dále volat Honda, pro kterou měla podle FIA měla platit loňské regule - tedy že ústrojí musí být homologováno do 28. února a poté bude veškerý vývoj zmrazen. Tím by se ovšem japonská automobilka dostala do role naprostého outsidera, neboť by jí chyběly zkušenosti z loňska a navíc by s danými problémy nemohla prakticky vůbec nic dělat. Mezinárodní automobilová asociace tak nakonec kvůli tlaku zvolila „variantu brod“.
Honda tedy ve výsledku pohonnou jednotku v průběhu letošního roku bude moci vyvíjet také, jen se zatím neví, jak moc. Existují totiž tzv. žetony, které každý výrobce agregátů dostává kvůli vývoji některých komponentů agregátu (nikoliv celku) na příští sezónu. A jelikož Ferrari, Red Bull i Mercedes a všechny ostatní týmy prošly loňskou homologací, mohou pro letošek počítat s 32 žetony z 66 možných.
Jak jsme si ale řekli, Honda loni v šampionátu chyběla, pročež nyní žádnými žetony nedisponuje. FIA jí ale nakonec některé přidělí, konkrétní počet ovšem bude znám až 15. března. Důvod je ten, že asociace v daný termín vezme zbývající žetony všech ostatních týmů, a zprůměruje je. Pokud by tedy kupříkladu Mercedesu zbývalo žetonů 8, Red Bullu 7 a Ferrari 5, dostala by jich Honda 6, neboť výsledek se zaokrouhluje směrem dolů.
Výsledkem tedy bude skutečný mišmaš, neboť všechny týmy mohou žetony, které jim zbývají, užívat dle libosti. Kupříkladu třícípá hvězda tak již uvedla, že modifikovanou pohonnou jednotku nasadí až někdy kolem Velké ceny Španělska, tedy v pátém letošním závodě, který se pojede druhý květnový víkend. U takového Ferrari či Red Bullu však můžeme s využitím žetonů počítat dříve, což, jak jsme si řekli výše, ovlivní i možný vývoj Hondy.
Aby navíc těch zmatků nebylo málo, pak daná pravidla budou platit nejspíše jen pro tuto a příští sezónu. Od roku 2017 bychom se ovšem měli dočkat silnějších agregátů, neboť zejména na absenci zvuku si stěžují komerční televize, které následně nemohou divákům nabídnout dostatečně atraktivní show. V Ženevě tak již proběhla schůzka FIA s výrobci pohonných jednotek, na které byla nastíněna nová pravidla. Detaily známy nejsou, agregáty by ale měly mít výkon až 1 000 koní, přičemž budou hlučnější. Pohonné jednotky zatím neznámé konstrukce by se pak měly postarat i o horší ovladatelnost, což má do šampionátu přinést další prvky nevyzpytatelnosti a cirkusové zábavy. Původně se přitom mělo za to, že tyto regule budou platné již v příštím roce, nakonec se ale počítá až s výše zmíněným termínem - celou záležitost ještě čeká jistý vývoj.
Abychom vše shrnuli, můžeme říci, že Mercedes loni nadmíru úspěšný, zatímco ostatní výrobci motorů zůstali pozadu. Proto pochopitelně toužili po evoluci, která by jim umožnila opět bojovat o stupně vítězů, ta ale měla být zakázána. Nakonec ale pro „staré” výrobce motorů až tak zakázána není a aby toho nemohla litovat ani nově příchozí Honda, dočkala se také nějaké té výjimky.
Je tedy zřejmé, že pravidla FIA jsou tu od toho, aby se ohýbala. V tomto konkrétním případě sice pro dobro věci, v principu jde ale o sále stejný omyl - nekonzistentní pravidla snažící se o „zelené” monoposty dělající lacinou show jsou pro Formuli 1 cestou do pekel. Přesně po té už tento seriál léta kráčí a my se můžeme ptát jen na to, jak daleko po ní dojde - snad ne až do cíle...






Mercedes-Benz loni odvedl na pohonné jednotce nejlepší práci ze všech...
...není proto divu, že letos chce evoluci agregátu jak Renault, respektive Red Bull...
...tak i Honda, která je dodavatelem McLarenu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Opět trumf pro Marca Marqueze včera 20:58
- Pole Position pro Gonzaleze, 6. Salač včera 20:43
- Opět PP pro Bertelleho včera 20:23
- PP pro #93 MM včera 20:04
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda 14.3.2025
Nejnovější články
Nová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 9 minutamiNěmci proklepli nejspolehlivější dostupné auto podle svých vlastních STK, kladů má na rozdávání
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraŠkoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
včeraUž i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva