Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Formuli 1 čekají změny. Vrátí se tankování, zvýší se výkon, přibude hluku
18.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Díky novým pravidlům by F1 mohly od roku 2017 zrychlit až o 6 sekund na kolo. Vše ale ještě musí schválit komise F1 a Světová rada motorsportu.
Stávající podoba Formule 1 se potýká s pravidelnou palbou kritiky. Minulý čtvrtek 14. května se proto sešla strategická skupina, ve které zástupce má management královské motoristické disciplíny (jde tedy o Bernieho Ecclestonea), mezinárodní automobilová asociace FIA (za tu kope Jean Todt) a velké týmy v podání Mercedesu, Ferrari, Red Bullu, Williamsu, McLarenu a Force India. Všichni zúčastnění se přitom nakonec dohodli na sérii opatření, které by F1 měly vrátit na vrchol slávy.
Změn ve výsledku není málo (koneckonců, debatovalo se šest hodin), přičemž prakticky všechny můžeme vnímat pozitivně. Než se ovšem ke kladům dostaneme, v rychlosti zmíníme negativa. Tak tedy, zamítnuto bylo pozměněné přerozdělování peněz z příjmů F1 a mimo hru je také pátý motor pro letošní sezónu. To je docela problém pro Red Bull a McLaren, které kvůli špatné pohonné jednotce mohou letos čekat nemalé penalizace.
Mimo to neprošel ani zákaz aerodynamických tunelů, tím ovšem výčet negativ končí. Pozitiva jsou pak spojena s konkrétními roky, kdy již od toho příštího má začít platit volný výběr ze směsí pneumatik. Týmy si tak budou moci svobodně zvolit, které dvojí obutí ze čtyř možností zvolí, i když panovat bude jisté omezení s ohledem na daný závod. Kupříkladu na Monze nebude povolena kvůli bezpečnosti superměkká směs.
Pro rok 2017 je pak změn daleko více, přičemž ta nejzásadnější počítá s návratem tankování v průběhu závodu, které bylo zakázáno před pěti lety. V tomto ohledu však vzrůstá řada otázek, neboť týmům díky tomuto opatření narostou náklady na logistiku. Zároveň dojde ke zvýšení počtu mechaniků v boxech, v souladu se stávajícími pravidly však zůstane zachován limit spotřeby 100 kg paliva za hodinu.
Samotné monoposty by ovšem měly díky tomuto kroku výrazně zrychlit, neboť snížení hmotnosti vozu o deset kilo paliva sráží čas na kolo v průměru o 0,3 sekundy. Již na začátku závodu by tak formule byly rychlejší minimálně o 2 sekundy, přičemž tato propast by se postupně s vyprazdňující se nádrží jen zvětšovala. Vše by ovšem záviselo na zvolené strategii a počtu zastávek v průběhu závodu.
Návrat tankování ovšem není jedinou změnou pro rok 2017, dále máme počítat s agresivnějším vzhledem, vylepšenou aerodynamikou, snížením hmotnosti, širšími pneumatiky a modifikacemi motorů. Ty sice i nadále budou počítat s přeplňováním a hybridní technikou, zároveň má ovšem dojít ke zvýšení povolených otáček. Navýší se tak jejich výkon a snad i hlasitost.
Ve výsledku by přitom veškeré tyto změny měly přinést zrychlení časů na kolo o nějakých pět až šest sekund, což je opravdu hodně. Takový Toto Wolff z Mercedesu tak dodává, že tu budou nejrychlejší monoposty F1 všech dob. To samozřejmě můžeme jen kvitovat, i když ze stran malých týmů jsou tu obavy spojené s konkurenceschopností či holým přežití.
Některé stáje totiž již naznačují, že chystaná změna pravidel je pro ně de facto likvidační a má jen napomoci k prosazení zákaznických vozů, se kterými by opětovně přišly velké týmy. O tomto kroku ostatně strategická skupina rovněž jednala, přičemž největší konstruktéři Ferrari, Mercedes, Red Bull a McLaren mají nyní přijít se studií, která bude řešit i finanční náklady.
Je tedy vlastně sporné, čehož se v příštích letech dočkáme. Ač se totiž na změnách prakticky jednohlasně dohodla strategická skupina, nyní vše musí schválit ještě Komise F1 a Světová rada motorsportu. A tady by kosa mohla narazit na kámen. Definitivní nadšení si tak musíme schovat na červenec, kdy by mělo dojít k rozuzlení.
Do Formule 1 se možná od roku 2017 vrátí tankování v průběhu závodu. Vše ale ještě musí posvětit Komise F1 a Světová rada motorsportu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 4 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 11 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.