Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Formule 1 se hned tak nezmění, týmy se nedokázaly dohodnout na ničem
20.2.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rozšíření monopostů a zadních pneumatik se letos a v příští sezóně nedočkáme. Ze hry je prozatím rovněž navýšení výkonu na 1 000 koní.
V posledních letech se na stránkách Autoforum.cz můžete pravidelně setkat s kritickými komentáři, jejichž cílem jsou mnohé moderní technologie a postupy. Leckdo by nás proto mohl pasovat do role dinosaurů, kteří si právem zaslouží vyhubení, my ale rozhodně nejsme odpůrci pokroku. Přejeme si ovšem pouze ten přirozený, reálně funkční, a proto zákazníky žádaný. Nikoli takový, který byl zaveden násilně, funguje pouze v laboratořích, a proto zákazníky odmítaný. Z tohoto důvodu kupříkladu odmítáme živelný downsizing, který někdy fungovat může, univerzální spásou je ale pouze z hlediska vyhovění spotřebovým regulacím.
Stejně tak jsou nám trnem v oku kroky, jež mezinárodní automobilová federace FIA páchá v šampionátu Formule 1 v rámci jeho údajného zatraktivnění. Jistě, v loňském roce jsme se dočkali daleko většího počtu předjetí než za několik posledních sezón dohromady. Ale ruku na srdce, kolik takových momentů by se odehrálo, kdyby kupříkladu jezdci neměli k dispozici systém DRS, který dává umělou výhodu tomu vzadu a podráží snahy pilota jedoucího vpředu?
Pokud k danému nešvaru navíc připočteme kupříkladu hybridní přeplňované agregáty, s jejichž příchodem z okruhů takřka zmizel jekot, kvůli kterému byly potřeba špunty do uší, či řadu rozhodnutí, díky nimž se závody vyhrávají od stolu a nikoliv přímo na okruhu, pak zde máme nepříliš záživnou podívanou, jež odrazuje nejen diváky, ale také sponzory. Malé týmy tak nemohou držet krok s většími, pročež letos na startu uvidíme již jen 9 stájí a 18 jezdců.
Bylo proto jen logickým vyústěním, když se v zákulisí začalo mluvit o změnách, které by do kdysi královské motoristické disciplíny přinesly o poznání více adrenalinu a vzrušení. Jedním z kroků mělo být navýšení výkonu motorů na 1 000 koní (ze stávajících cca 850), což by mělo za následek i náročnější ovladatelnost vozů. Vynikly by tak rozdíly mezi jednotlivými piloty a do hry by se vrátilo více přirozené rivality, což bychom rozhodně ocenili.
Dané modifikace se ovšem hned tak nedočkáme, a je otázkou, zda k ní vůbec kdy dojde. V úterý se totiž sešla Komise F1, která tento návrh zvažovala. Kromě toho bylo na stole rovněž rozšíření monopostů o 200 mm na rovné dva metry a také příchod širších zadních pneumatik. Týmy se ovšem nedokázaly jednotně shodnout na tom, kdy by dané změny měly být aplikovány, pročež tento krok neposvětila ani Komise.
Pro letošek i pro příští sezónu tedy můžeme počítat se stávajícími pravidly, neboť jakékoliv úpravy regulí by musely být schváleny do 1. března. Poté sice k jejich změně dojít může, týmy se však na nich musí shodnout jednohlasně. A jelikož ke stejnému závěru nedošly nyní, nedá se předpokládat, že by jednomyslné rozhodnutí padlo ve chvíli, kdy již budou karty jasně rozdané, a jakákoliv změna by jen ovlivnila vývoj šampionátu.
S nějakým tedy můžeme vývojem nejdříve počítat v roce 2017, což je ostatně termín, s nímž je spojeno ono navyšování výkonu. Zároveň v té době skončí kontrakt Pirelli, pročež se možná dočkáme nového dodavatele (či snad dokonce dodavatelů?) pneumatik. Je však otázkou, zda třeba takový Sauber či Lotus do té doby vůbec vydrží „naživu“, neboť právě tyto týmy výrazně spoléhají na finance sponzorů.
Formuli 1 tedy v nejbližších letech zrovna zářná budoucnost nečeká, což se FIA chystá umocnit dalším novým pravidlem, na jehož základě nebudou moci jezdci v průběhu sezóny měnit design svých helem. Tento krok má přitom spojitost se zavedením stálých startovních čísel a má zpřehlednit dění na trati. Dle nás je ale naprosto zbytečný, přičemž jen poukazuje na to, jakými nesmysly se FIA a Komise F1 zabývají namísto potřebných změn, které by ef-jedničkám mohly vrátit zašlou slávu.
Napříště bychom tedy mnohem raději viděli, jak se činné orgány zabývají kupříkladu návrhem Ferrari, jež počítá se dramatizováním vizáže monopostů než třeba tím, zda všichni piloti mají nosit jednotné spodní prádlo, aby některý z nich náhodou nebyl zvýhodněn. Pokud totiž Formule 1 bude pokračovat ve stávající cestě i nadále, pak jí v několika málo letech čeká definitivní odliv diváků a postupný zánik. K ničemu jinému současný trend bohužel nesměřuje...
Formule 1 bude minimálně do roku 2017 pokračovat podle stávajících pravidel. I nadále tedy můžeme počítat zejména s uměle vytvořenou zábavou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
před 11 hodinami - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva