Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fordu už spadl hřebínek, s autopiloty přijde mnohem později, než loni hlásal
24.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pro šéfa Fordu to byla oni trapná chvíle, když si sám musel zatleskat za odhalení plánu přijít s autopilotem v roce 2021. Teď je jisté, že se to nestane.
Loni v létě šéf Fordu Mark Fields velkolepě představil plán Fordu odhalit v roce 2021 vůz osazený autonomním řízením úrovně SAE 4. Tedy, velkolepé to bylo pro něj, zatleskat si za to musel sám. Tak smělému plánu tehdy nevěřil nikdo a teď už mu nevěří ani Ford. I dnes tedy trvá na tom, že takové auto - tedy to, co nebude mít volant ani pedály a přesto bude jezdit - vznikne, nebude však určeno k prodeji. To ovšem neznamená prakticky nic, jako koncept může dnes postavit kdokoli cokoli, pokud to ale není schopen prodávat, pro automobilový svět to znamená pramálo.
Ani tak jednoduché to ale s Fordem není. Fields i tak trvá na tom, že prodejný vůz dorazí během dalších 5 let, přičemž hraničním obdobím rok 2025. Viceprezident Fordu pro výzkum a vývoj na to ale má kupodivu jiný názor. A nebál se jej dát veřejně najevo.
Podle Kena Washingtona jsou taková prohlášení poněkud předčasná, teď je „opravdu těžké odhadovat a předvídat tempo technologií. Dle našeho současného výhledu bude míra jejich adopce pozvolná.“ V roce 2021 bude muset podle jeho slov veřejnost čekat ještě pět až deset let, než dostane tuto úroveň autopilotů k dispozici. Bavíme se tedy o období 2026-2031.
Washington si je ale jist, že plně autonomní vozy stoprocentně přijdou. Jen později, než se očekávalo. „Nejde o sci-fi. Není to žádný výzkumný projekt. Je to něco, co uskutečníme, a ostatní také.“ Autopiloti a další moderní technologie podle něj pomohu vyřešit problémy, jakými jsou vzrůstající dopravní zácpy, zhoršující se kvalita ovzduší a změna přístupu zákazníků.
I proto Ford již odsouhlasil investici ve výši jedné miliardy dolarů (cca 25 mld. Kč), kterou během pěti let investuje do startupu Argo AI. Kromě toho automobilka také spolupracuje se společností Velodyne vyrábějící LiDAR, s tvůrci třídimenzionálních map Civil Maps, firmou Nirenberg Neurosciene či značkou SAIPS, která má na svědomí samoučící stroje.
„Díky revoluci v programování jsou věci dříve nemyslitelné náhle možné. Musíme si proto takové druhy budoucnosti vymýšlet,“ dodává Washington. A zároveň přitom naznačuje, že automobilky zabývající se vývojem autonomní techniky mají náskok před firmami jako Uber či Google, pro něž tento závod bez letitých zkušeností začíná být náročným. Že z něj jako vítěz v příští dekádě vyjde Ford, bychom ale po tomto upřesnění nehádali...
Loňské odhalení plánu přijít s plně autonomním vozem v roce 2021 sklidilo obdiv pouze u toho, kdo s ním přišel - u šéfa Fordu Marka Fieldse
Teď už optimismus ředitele Fordu definitivně zchladil šéf vývoje značky, dříve jak mezi roky 2026 a 2031 nic hotového nedorazí. A je to přesně tak hrubý odhad, jak zní
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
před 7 hodinami - Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
včera - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
8.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
před hodinou - Nová velká Dacia Bigster zná své první ceny. Bude to nejspíš hit i přes zklamání z interiéru
před 2 hodinami - Škoda loni někomu prodala jako nová dávno nevyráběná auta, to nejstarší se nedělá už 10 let
před 4 hodinami - Tesla ukázala faceliftovanou verzi svého bestselleru. Problematičtějším modelem už se inspirovat nemohla
před 5 hodinami - Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva