Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fordu už spadl hřebínek, s autopiloty přijde mnohem později, než loni hlásal
24.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pro šéfa Fordu to byla oni trapná chvíle, když si sám musel zatleskat za odhalení plánu přijít s autopilotem v roce 2021. Teď je jisté, že se to nestane.
Loni v létě šéf Fordu Mark Fields velkolepě představil plán Fordu odhalit v roce 2021 vůz osazený autonomním řízením úrovně SAE 4. Tedy, velkolepé to bylo pro něj, zatleskat si za to musel sám. Tak smělému plánu tehdy nevěřil nikdo a teď už mu nevěří ani Ford. I dnes tedy trvá na tom, že takové auto - tedy to, co nebude mít volant ani pedály a přesto bude jezdit - vznikne, nebude však určeno k prodeji. To ovšem neznamená prakticky nic, jako koncept může dnes postavit kdokoli cokoli, pokud to ale není schopen prodávat, pro automobilový svět to znamená pramálo.
Ani tak jednoduché to ale s Fordem není. Fields i tak trvá na tom, že prodejný vůz dorazí během dalších 5 let, přičemž hraničním obdobím rok 2025. Viceprezident Fordu pro výzkum a vývoj na to ale má kupodivu jiný názor. A nebál se jej dát veřejně najevo.
Podle Kena Washingtona jsou taková prohlášení poněkud předčasná, teď je „opravdu těžké odhadovat a předvídat tempo technologií. Dle našeho současného výhledu bude míra jejich adopce pozvolná.“ V roce 2021 bude muset podle jeho slov veřejnost čekat ještě pět až deset let, než dostane tuto úroveň autopilotů k dispozici. Bavíme se tedy o období 2026-2031.
Washington si je ale jist, že plně autonomní vozy stoprocentně přijdou. Jen později, než se očekávalo. „Nejde o sci-fi. Není to žádný výzkumný projekt. Je to něco, co uskutečníme, a ostatní také.“ Autopiloti a další moderní technologie podle něj pomohu vyřešit problémy, jakými jsou vzrůstající dopravní zácpy, zhoršující se kvalita ovzduší a změna přístupu zákazníků.
I proto Ford již odsouhlasil investici ve výši jedné miliardy dolarů (cca 25 mld. Kč), kterou během pěti let investuje do startupu Argo AI. Kromě toho automobilka také spolupracuje se společností Velodyne vyrábějící LiDAR, s tvůrci třídimenzionálních map Civil Maps, firmou Nirenberg Neurosciene či značkou SAIPS, která má na svědomí samoučící stroje.
„Díky revoluci v programování jsou věci dříve nemyslitelné náhle možné. Musíme si proto takové druhy budoucnosti vymýšlet,“ dodává Washington. A zároveň přitom naznačuje, že automobilky zabývající se vývojem autonomní techniky mají náskok před firmami jako Uber či Google, pro něž tento závod bez letitých zkušeností začíná být náročným. Že z něj jako vítěz v příští dekádě vyjde Ford, bychom ale po tomto upřesnění nehádali...
![Fordu už spadl hřebínek, s autopiloty přijde mnohem později, než loni hlásal - 1 - Ford Autopilot 2021 video 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Loňské odhalení plánu přijít s plně autonomním vozem v roce 2021 sklidilo obdiv pouze u toho, kdo s ním přišel - u šéfa Fordu Marka Fieldse
Teď už optimismus ředitele Fordu definitivně zchladil šéf vývoje značky, dříve jak mezi roky 2026 a 2031 nic hotového nedorazí. A je to přesně tak hrubý odhad, jak zní
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
dnesNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
včeraBMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nejnovější články
Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
před 4 hodinamiTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
před 6 hodinamiŽádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
před 7 hodinamiCo všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
před 9 hodinamiŠéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva