Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford věděl, že Mustang selže v crash testu. Vyhýbal se mu, jak to jen šlo
27.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Divíte se, že Mustang s mizerným skóre prošel crash testem až nyní, kdy už byl představen jeho facelift? Náhoda to není, Ford o problémech věděl.
Tento týden zůstal svět v údivu při pohledu na výsledek Fordu Mustang v nárazové zkoušce Euro NCAP. Stává se opravdu výjimečně, aby z crash testu odešel s dvouhvězdičkovým výsledkem jakýkoli automobil, natož pak model renomované značky, jako je Ford. Jenže stalo se to a okolnosti byly tak podivné, že bylo jasné, že tady není něco v pořádku.
Jednak je zvláštní, pokud je nějaký crash test aktuálního modelu realizován až v době, kdy už bylo představeno faceliftované provedení. Aktuální Mustang se představil v prosinci 2013 a už zkraje roku 2014 se dostal do Evropy. To budou brzy tři roky a je krajně neobvyklé, aby během tak dlouhé doby nebyla uskutečněna obvyklá nárazová zkouška, pokud tedy nejde o některé z aut, která v crash testech nevídáme vůbec (typicky supersporty a luxusní modely, což má své důvody, které pochopíte záhy).
Druhou podivností bylo, jakým způsobem byl crash test realizován. Nejprve jsme se o něm dozvěděli od australského ANCAP, který jej prezentoval jako vlastní test. Na dveřích auta ale svítily nálepky Euro NCAP. To bylo zarážející, tyto dvě organizace mají vlastní metodiky a výsledky testů běžně nesdílejí. Jenže tady se to stalo a evropský NCAP o pár hodin později zveřejnil výsledek i jako svůj vlastní - se stejně ostudným výsledkem. Co za tím vším vězí?
Ve stručnosti: obava ze špatného výsledku, o němž Ford věděl, že je nevyhnutelný. Euro NCAP říká, že Ford původně nepředpokládal, že aktuální Mustang bude globálním modelem, a proto jej nekonstruoval s ohledem na potřeby crash testů mimo USA, tedy jak v Evropě, tak třeba v Austrálii. A realizaci crash testu se snažil zabránit do doby, než přijde s faceliftem, který se má mj. postarat o potřebné změny.
Toto tvrzení jen potvrzují zprávy z Austrálie právě od tamní testovací organizace ANCAP. Podle slov generálního ředitele Jamese Goodwina se ANCAP snažil získat Mustang ke zkouškám delší dobu, avšak bez výsledku. „Většina výrobců za námi sama přijde ještě před spuštěním prodejů nového auta, to je nejlepší čas k získání hodnocení pasivní bezpečnosti pro podporu prodejů. Většina výrobců je proaktivních,” řekl Goodwin. Ford však nic takového neudělal a nereagoval, ani když ANCAP tamní zastoupení značky kontaktoval s prosbou o pár vozů k testování.
Ford si tedy byl dobře vědom toho, že v testech EuroNCAPu či ANCAPu si aktuální Mustang nepovede dobře, a proto se testování vyhýbal. V Austrálii to šlo snadno, auta tam ke crash testům běžně dodávají sami výrobci. Praxe v Evropě je ale jiná, tady NCAP vozy anonymně kupuje u dealerů, aby byla odstraněna jakákoli vazba na výrobce dávající prostor k manipulacím. Euro NCAP se do crash testu Mustangu sám o sobě nehrnul, je to už dost drahé a okrajové auto. Ale když jej - vzhledem k tamní popularitě tohoto modelu a podezřelé neochotě Fordu spolupracovat - požádal o otestování australský NCAP, testy realizoval.
Goodwin dále říká, jak se musel o otestování vozu u Euro NCAP zasadit. „Když jsem mluvil se svým kolegou v Evropě, on si uvědomil důležitost výsledků zkoušky v Austrálii a řekl, že se pokusí vůz otestovat v Evropě. (...) Kdyby se ANCAP nesnažil popohnat EuroNCAP, hodnocení bychom měli možná ještě později,” dodává Goodwin s tím, že by světu možná uniklo, že současný Mustang je minimálně ve verzi před faceliftem ušit na míru americkým crash testům, jiné nezvládajíc.
Výsledky těch euro-australských známe, pro Ford jsou ostudné. Nejde tu tentokrát jen o absenci elektronických berliček, třebaže též hraje svou roli. Přehlížet ale nelze ani faktické nedostatky např. v nafukování airbagů, kterým jsme se věnovali dříve. O více překvapivé je, že americké výsledky nebyly špatné, zkouškami IIHS prošel s výsledkem „dobrý” až na náraz malou částí přídě, kde byl výsledek „dostatečný”, a na snadnost upevnění dětské sedačky, kde byl výsledek Mustangu „hraniční”.
„Apeluji na Ford, aby tento výsledek vzal jako upozornění, aby vylepšil vůz tak rychle, jak je to jen možné. Problémy nejsou jen v elektronice, jsou tu i zásadní body v nafukování airbagů a ve dveřích, na které by se měl zaměřit,” dodává Goodwin. My dodejme, že je pravděpodobné, že faceliftovaný Mustang, třebaže designově není zrovna krásný, bude lepší minimálně po stránce elektronické výbavy.
Více prozradí až nové kolo testů, které může být znovu euro-australské. ANCAP říká, že ač Mustang je první vůz testovaný v koordinaci EuroNCAPu a ANCAPu, od 1. ledna 2018 má australská instituce plně adaptovat testovací postupy EuroNCAPu. Pak už může být realizována většina testů obou organizací jen jednou na té či oné straně...
Výsledky crash testu Fordu Mustang nejsou zářné
Zdroje: Car Advice, IIHS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 34 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 31 minutami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před 2 hodinami - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva