Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford Traffic Jam Assist: další autopilot, tentokrát pro dopravní zácpy
28.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Ford má představu, podle níž by mohla auta přebírat řízení v dopravních zácpách, nebo blokovat vystresovaným šoférům telefonní hovory.
Snad dnes už nikoho nepřekvapí, že tady máme další automobilku pracující na systému připravujícím lidstvo na to, že nám jednoho krásného dne bude stroji odňata možnost řídit. Novým v partii značek, které v testovacím režimu zkouší nechat vůz jezdit autonomně, je americký koncern Ford.
Má toho více, ale podívejme se nejdříve na zařízení nazvané Traffic Jam Assist, jinak řečeno asistent pro dopravní zácpy. Systém pracuje s již dnes dostupnými, avšak poněkud zdokonalenými technologiemi využívanými na monitorování mrtvého úhlu, automatické parkování a při jízdě na radarový tempomat.
Jak název napovídá a video dokonale ozřejmí, jde zkrátka o to ulehčit život řidičům pohybujícím se přískoky v zácpách. Vůz dokáže (nebo takové jsou alespoň představy) zcela převzít řízení auta v režimu, kdy auto neustále akceleruje z místa, zastavuje nebo se tempem šneka posouvá vpřed. Traffic Jam Assist to samostatně zvládne za předpokladu, že se v tom nudném zmatku nepochybují chodci nebo zvířata a na silnici jsou jasně viditelné dělicí čáry.
Zdokonalené kamery je zaregistrují a elektronika pak pomocí aktivních zásahů do řízení udržuje auto ve zvoleném jízdním pruhu. Adaptivní tempomat se zase zaměří na vůz vpředu a dokáže akcelerovat nebo zpomalit až do úplného zastavení (automat je pochopitelně nutností), přičemž dokáže pomocí senzorů monitorujících mrtvý úhel zaznamenat i automobily najíždějící do „vašeho“ pruhu ze stran.
Ford odůvodňuje své rozhodnutí pustit se tímto směrem jednak snahou odlehčit řidičům od stresu, případně eliminovat rizika spojená s únavou a nepozorností. Kromě toho automobilka podporuje Traffic Jam Assist také svými statistickými údaji, podle níž tráví řidiči (patrně vztaženo ke Spojeným státům) kolem třicet procent svého času v zácpách. Ford dokonce věří, že tímto způsobem dokáže zkrátit prostoje - kdosi u něj s počítačovou simulací zjistil, že čtvrtina takto vybavených vozů dokáže na daném úseku zkrátit čas jízdy až o 37 procent a celkové opoždění zácpou redukovat o pětinu.
Co jiného Ford na poli automatického řízení ještě dělá? Kromě jiného třeba zdokonaluje techniku automatického parkování tak, aby si poradila nejen s paralelním ale také kolmým nebo šikmým stáním u silnice. Ale je zde také systém, který by měl pomocí celé baterie biometrických snímačů umístěných ve volantu, sedadle nebo dalších senzorů napojených na pedály a zkoumajících také kvalitu silnice i provozu vyhodnocovat celkovou míru únavy a stresu řidiče a podle aktuálního stavu minimalizovat jeho rozptylování třeba tím, že zablokuje příchozí hovory.
Pochopitelně podobné chování vozu může být někým považováno za přehnanou intervenci do svobody rozhodování, jiní to zase možná uvítají, na tom ale tolik nezáleží, pokud bude tato výbava na přání nebo bude možné deaktivovat ji. Vtipnější je to, že Ford se ve své tiskové zprávě pasuje - kromě jiného - do role „leader v oblasti poskytování řešení zjednodušení uživatelského rozhraní“. Pokud vám už ta věta nepřijde jednoduchá, pak se možná pobavíte i na tom, když ji zkonfrontujete s pracovištěm řidiče aktuálního Focusu.
Kdy se uvedené věci objeví v sériových modelech? Ford přesné ani orientační termíny neuvádí, píše však o „brzké budoucnosti“.








Ford není jedinou společností pracující na automatickém řízení. Mnohem dále jsou dnes třeba Google, BMW, ale také GM
Zdroj: Worldcarfans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva