Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford Mondeo 1,5 EcoBoost v dlouhodobém testu: vážně je to tragédie?
12.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Současné Mondeo si nevydobylo dobré renomé a na jeho mizerných prodejích je to znát. Je to s ním ale tak špatné? Test na 100 tisíc km řekne mnohé.
Současná generace Fordu Mondeo si příliš popularity mezi zákazníky nezískala. Evropské prodeje zdaleka nedosahují úrovně, na jaké se pohybovaly dříve. Však ještě v roce 1997 Mondeo oslovilo přes 322 tisíc Evropanů, v loňském roce nedosáhly prodeje ani na 60 tisíc vozů. Výraznou měrou také klesají i registrace zámořského provedení, které je v showroomech k mání pod názvem Fusion. Potvrzují to i data z prosince, kdy bylo prodáno 17 444 kusů, tedy o 9 procent méně než předloni a o neskutečných 32 % méně než v roce 2015. Stávající generace tak možná bude tou poslední.
Proč tomu tak je? Mnohé jsme již naznačili v našem někdejším testu, kdy jsme konstatovali, že zejména po stránce dynamické je Mondeo jen stínem své kdysi tak slavné minulosti. A jak nyní dokládají kolegové z Auto Bildu ani z dlouhodobé perspektivy se vůz nejeví lepší a v rámci spolehlivosti selhává. Po najetí 100 tisíc kilometrů během necelých dvou let si totiž za rozličné problémy vysloužil 27 trestných bodů z 57 možných a celkovou známku 3. Tak špatný výsledek je v dlouhodobých testech Němců výjimkou.
Jedním z kamenů úrazu je už cena. Pokud v Německu zatoužíte po voze osazeném přeplňovaným 1,5litrovým čtyřválcem EcoBoost a šestistupňovým automatem, musíte si připravit 32 400 Eur (cca 827 700 Kč). Dealerská sleva je sice jistá, nicméně zároveň tu máme příplatky, které v případě testovaného vozu zvedly výslednou sumu až za hranici 43 000 Eur (přes 1,1 milionu Kč).
Takové peníze za sice opravdu velký kombík, ovšem vybavený malým motorem je opravdu problém. Ospravedlnit jej nedokáže ani dynamika, ani spotřeba. Němci během oněch sto tisíc kilometrů do vozu natankovali 9 866 litrů paliva, což odpovídá 9,8litrovému průměru. Na tom se přitom podílí i jízda maximálkou (217 km/h), jinak se průměr na jejich obvyklém okruhu na začátku i konci testu pohyboval okolo 7 litrů.
Při převzetí vozu v lednu 2016 zvládl vůz zrychlení a 100 km/h za 10,3 s, po zajetí se tato hodnota o jednu desetinu snížila. Zhoršila se však i schopnost zabrzdit z rychlosti 100 km/h, a to o více než jeden metr při zahřátých pneumatikách. Kromě toho šla lehce nahoru také hlučnost při padesátce, po vyjetí mimo městskou zástavbu ale již Mondeo zůstalo na původních hodnotách.
Testující nebyli spokojeni rovněž s kabinou, která sice stejně jako zavazadelník je prostorná, ovšem třeba přední sedadla mají krátký sedák a neposkytují dostatečnou podporu nohám. S multimediálním systémem se musíte sžít, jinak řadu informací nenaleznete, navíc i poté budete konfrontování s letargickými reakcemi. A aby toho nebylo málo, displej spíše zrcadlí okolí, než aby ukazoval potřebná data.
Ani zde ale kritika nekončí, stížnosti mířily rovněž k nedostatku komfortu. Nové Mondeo jako kdyby se nemohlo rozhodnout, zda chce jít cestou svých předchůdců a vsadí na sportovní chování, nebo jestli má být pohodlným kočárem. Jak asi tušíte, pokaždé zůstává někde uprostřed, neboť od předních kol se do volantu přenáší nemalé nárazy, vzadu pak cestující na komfort při dynamičtější jízdě nenarazí ani náhodou.
Ve finále tu pak máme problémy s kvalitou, neboť kritizována je schopnost vozu jak zvnějšku, tak zevnitř odolávat běžnému zatížení - lak, plasty i látky vydržely méně než v jiných vozech. Největší problém ale přišel po najetí 58 562 kilometrů, kdy došlo k uvolnění šroubku v mezichladiči stlačeného vzduchu, který se dostal až do motoru. Ve výsledku došlo k jeho poškození a protékání chladicí kapaliny do prostoru válců (s tím má Ford zjevně potíže na vícero frontách..), což bylo možné snadno identifikovat dle bílého kouře valícího se z výfuku. K zadření motoru ale naštěstí nedošlo, takže to spravilo „jen” pár dnů v servisu a záruční oprava.
Ve výsledku tedy vystavená známka „3“ může být pro Mondeo ještě pozitivní, zvláště když jsme ještě nezmínili propad hodnoty. Ten je opravdu výrazný, po necelých dvou letech se totiž kombík pohybuje na ceně 16 815 Eur (429 600 Kč). Zdá se tedy, že Evropané ví, proč o Mondeo ztratili zájem - prostě už to není ono...
Souhrn nákladů na 100 tisíc ujetých kilometrů a naměřené hodnoty



Naměřené hodnoty na začátku a konci testu dokonale nevykreslují, jak problematické dva roky s Mondeem byly. Náklady na jeho provoz za tu dobu už říkají více...
Že vůz nedosahuje kvalit svého předchůdce jsme zmiňovali již během testu v roce 2015. Dlouhodobá zkušenost německých kolegů lepší není
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 3 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 9 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Pokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
1.4.2025Takhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
1.4.2025Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
1.4.2025Dodnes novou, zapomenutou Škodu Superb Combi v nabušené verzi nikdo nechce, stojí už míň než polovinu ceny nového auta
2.4.2025Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
2.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva