Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fisker zřejmě míří ke dnu. Propustil 75 % zaměstnanců, ti jej teď ženou před soud
8.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Automobilka Fisker se nadále propadá do nejistoty. Před pár dny propustila tři čtvrtiny svých zaměstnanců, kteří ji za to vzápětí zažalovali a žádají odstupné.
Rozplynutí velkého snu Henrika Fiskera o výrobě limuzín s alternativním pohonem bude mít dost možná ještě hodně bolestivé probuzení. Firma se s problémy potýkala už loni, když jí byla pozastavena vládní půjčka ve výši téměř 11 miliard korun, zkrachoval její výhradní dodavatel akumulátorů a podle všeho se Karmě obrátili zády také zákazníci.
Těžko říci, jestli měl na postupném úpadku firmy podíl rovněž hurikán Sandy z loňského října, každopádně o nepříjemnou reklamu se nepostaralo ani tak 320 kusů v bouři utopených aut za 32 milionů dolarů, jako spíše těch šestnáct, které přitom kvůli zkratům v elektroinstalaci shořelo a jedno další v New Jersey, které ke vzplanutí nepotřebovalo ani koupel.
Letos cesta od desíti k pěti pokračovala definitivním odchodem dánského designéra, zakladatele a bývalého předsedy představenstva Henrika Fiskera, taktéž prozatím neúspěšnou snahou o odprodej firmy (podle zákulisních informací čínskému holdingu Zhejiang Geely) a nepříznivá situace vyvrcholila koncem minulého týdne. Společnost Fisker Automotive minulý pátek oznámila, že ze strategických důvodů musí udržet zdravé jádro firmy, což kromě jiného obnášelo rovněž propuštění až pětasedmdesát procent všech zaměstnanců.
Právě odchod 160 lidí zřejmě bude mít soudní dohru. Automobilka totiž podle propuštěných pracovníků nedodržela formální předpisy a porušila přitom federální zákony tím, že jim neoznámila začátek výpovědní lhůty, neproplatila nevyužitou dovolenou a v nedohlednu zůstalo rovněž odstupné za 60 pracovních dní. Odvolávají se přitom na americký i kalifornský „Zákon o rekvalifikaci a adaptaci pracovníků“ (tzv. WARN Act), který sice zprošťuje výše zmíněných povinností firmy, které se dostaly do „nepředvídatelných okolností“, nicméně Fisker Automotive prozatím pod nucenou správou není, a tak je dost možné, že se svou žalobou uspějí. Pokud by se tak skutečně stalo, každý propuštěný může po firmě požadovat pětisetdolarovou náhradu za každý den, dokud Fisker těmto závazkům nedostojí.
Tlak na automobilku je o to větší, že se snaží od amerického ministerstva energetiky (tedy úřadu, který jí v roce 2011 zastavil vyplácení půjčky ve výši 549 milionů dolarů za nedodržení dohody) získat další půjčku ve výši 10 milionů dolarů, která je splatná 22. dubna. Průměrné výdělky zaměstnanců Karmy nám známé nejsou, čím déle však tato patová situace potrvá, tím větší má Fisker šanci, že si ani novou půjčkou příliš nepomůže.
Jeden z prvních produkčních plug-in hybridů je zřejmě minulostí, šanci na oživení má firma pouze za předpokladu, že najde strategického partnera. Dost možná se do věci vloží Číňané i pro ně však bude výhodnější koupit zbankrotovanou firmu, a tak je dost možné, že jsme svědky definitivního konce Fisker Automotive
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před hodinou - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024 - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024 - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
26.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch