Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá
30.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
S krachem dodavatele akumulátorů se zastavila výroba i u Fiskeru. A zřejmě se ještě chvíli nerozjede, přestože firma A123 Systems již má nového majitele.
Poslední informace dotýkající se hybridního Fiskeru Karma bychom mohli odstartovat úvodem podobným tomu, který kdysi zazníval v televizním seriálu Odpadlík. Henrik Fisker býval dobrým návrhářem, ale pak spáchal ten nejhorší hřích, když se rozhodl založit si vlastní automobilku a pod tíhou dotací přesedlal z klasických benzinových sporťáků na alternativní pohon. Ten se jevil jako zachránce planety, samotný Fisker Automotive ale spíše táhne ke dnu - automobilka jej má na skladě tolik, že nemá problém s dodávkami, i když půl roku nevyrobila ani kus.
Značce totiž už loni zkrachoval výhradní dodavatel akumulátorů, společnost A123 Systems. Její problémy ale nevznikly ze dne na den, a tak je americká automobilka již šest měsíců bez komponentů, které jsou pro provoz modelu Karma životně důležité. Sama automobilka přitom říká, že z původně ohlášených třech tisíc objednávek uspokojila necelé dvě třetiny, zbytek zájemců zřejmě od původního záměrů Karmu koupit ustoupil.
Fisker každopádně nevyrábí a situace se hned tak nezmění, třebaže se blýská na lepší časy. Fisker totiž úspěšně vyjednává s čínskou společností China Grand Automotive Services Co. o distribuci na tamním trhu. Se stejnou nadějí v oku pak firma vzhlíží k dalšímu čínskému gigantu Wanxiang Group, který v prosinci trumfnul americkou společnost Johnson Controls vyšší částkou za koupi zkrachovalého dodavatele baterií A123 Systems.
V té chvíli však nastalo hotové pozdvižení v americkém kongresu, neboť firma vyrábějící komponenty pro hybridy je také jedním z armádních dodavatelů. Okamžitě tak vyvstaly obavy, zda s převzetím neuniknou citlivá data. A to přesto, že Wanxiang již od počátku usiloval pouze o tu část firmy, která s dodávkami pro U.S. Army nemá pranic společného. O tom se zřejmě nakonec přesvědčili i kongresmani, celá záležitost tak nakonec dostala oficiální požehnání. Wanxiang tedy za 257 milionů dolarů (4,88 miliardy korun) převezme nearmádní divizi A123 Systems, z čehož mají radost nejen u Fiskeru, ale také u BMW. Firma totiž bateriemi zásobovala i německou značku. Přechod na jiné akumulátory by prý přitom nebyl snadný.
Otázkou nyní je, kdy bude obnovena výroba, váže se na ní totiž znovurozjetí linek také u Fiskeru a dokončení vývoje menšího modelu Atlantic. Dá se ale předpokládat, že hned tak to nebude. Zájemci o Fisker Karma tak budou ještě chvíli odkázáni pouze na skladové zásoby, což platí i o příznivcích modelů BMW Active Hybrid.
Fisker Karma má opravdu pohledný design. Kvůli problémům A123 Systems se však již šest měsíců nevyrábí a Fiskeru to zdá se ani moc nevadí...
Zdroj: WorldCarFans, MotorAuthority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024 - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
27.11.2024 - Mercedes jde ve stopách VW a oznámil tvrdé škrty. Chce ušetřit desítky miliard ročně, nevylučuje ani zavírání továren
27.11.2024 - Porsche potvrdilo návrat ke spalovacím motorům i u chystaných elektrických aut. Otázkou už je jen, kdo dostane černého Petra
27.11.2024 - Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024 - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024
Živá témata na fóru
- 532 / 5.000 Vybíráte to správné vozidlo Tatra do těžkého terénu? 12.27. 03:36 - tacticmolt
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien