Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá

S krachem dodavatele akumulátorů se zastavila výroba i u Fiskeru. A zřejmě se ještě chvíli nerozjede, přestože firma A123 Systems již má nového majitele.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá

30.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

S krachem dodavatele akumulátorů se zastavila výroba i u Fiskeru. A zřejmě se ještě chvíli nerozjede, přestože firma A123 Systems již má nového majitele.

Poslední informace dotýkající se hybridního Fiskeru Karma bychom mohli odstartovat úvodem podobným tomu, který kdysi zazníval v televizním seriálu Odpadlík. Henrik Fisker býval dobrým návrhářem, ale pak spáchal ten nejhorší hřích, když se rozhodl založit si vlastní automobilku a pod tíhou dotací přesedlal z klasických benzinových sporťáků na alternativní pohon. Ten se jevil jako zachránce planety, samotný Fisker Automotive ale spíše táhne ke dnu - automobilka jej má na skladě tolik, že nemá problém s dodávkami, i když půl roku nevyrobila ani kus.

Značce totiž už loni zkrachoval výhradní dodavatel akumulátorů, společnost A123 Systems. Její problémy ale nevznikly ze dne na den, a tak je americká automobilka již šest měsíců bez komponentů, které jsou pro provoz modelu Karma životně důležité. Sama automobilka přitom říká, že z původně ohlášených třech tisíc objednávek uspokojila necelé dvě třetiny, zbytek zájemců zřejmě od původního záměrů Karmu koupit ustoupil.

Fisker každopádně nevyrábí a situace se hned tak nezmění, třebaže se blýská na lepší časy. Fisker totiž úspěšně vyjednává s čínskou společností China Grand Automotive Services Co. o distribuci na tamním trhu. Se stejnou nadějí v oku pak firma vzhlíží k dalšímu čínskému gigantu Wanxiang Group, který v prosinci trumfnul americkou společnost Johnson Controls vyšší částkou za koupi zkrachovalého dodavatele baterií A123 Systems.

V té chvíli však nastalo hotové pozdvižení v americkém kongresu, neboť firma vyrábějící komponenty pro hybridy je také jedním z armádních dodavatelů. Okamžitě tak vyvstaly obavy, zda s převzetím neuniknou citlivá data. A to přesto, že Wanxiang již od počátku usiloval pouze o tu část firmy, která s dodávkami pro U.S. Army nemá pranic společného. O tom se zřejmě nakonec přesvědčili i kongresmani, celá záležitost tak nakonec dostala oficiální požehnání. Wanxiang tedy za 257 milionů dolarů (4,88 miliardy korun) převezme nearmádní divizi A123 Systems, z čehož mají radost nejen u Fiskeru, ale také u BMW. Firma totiž bateriemi zásobovala i německou značku. Přechod na jiné akumulátory by prý přitom nebyl snadný.

Otázkou nyní je, kdy bude obnovena výroba, váže se na ní totiž znovurozjetí linek také u Fiskeru a dokončení vývoje menšího modelu Atlantic. Dá se ale předpokládat, že hned tak to nebude. Zájemci o Fisker Karma tak budou ještě chvíli odkázáni pouze na skladové zásoby, což platí i o příznivcích modelů BMW Active Hybrid.


Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 1 - Fisker Karma produkcni verze 2011 01Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 2 - Fisker Karma produkcni verze 2011 02Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 3 - Fisker Karma produkcni verze 2011 03Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 4 - Fisker Karma produkcni verze 2011 04Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 5 - Fisker Karma produkcni verze 2011 05Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 6 - Fisker Karma produkcni verze 2011 06Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 7 - Fisker Karma produkcni verze 2011 07Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 8 - Fisker Karma produkcni verze 2011 08Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 9 - Fisker Karma produkcni verze 2011 09Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 10 - Fisker Karma produkcni verze 2011 10Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 11 - Fisker Karma produkcni verze 2011 11Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 12 - Fisker Karma produkcni verze 2011 12Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 13 - Fisker Karma produkcni verze 2011 13Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 14 - Fisker Karma produkcni verze 2011 14Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 15 - Fisker Karma produkcni verze 2011 15Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 16 - Fisker Karma produkcni verze 2011 16Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 17 - Fisker Karma produkcni verze 2011 17Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 18 - Fisker Karma produkcni verze 2011 18Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 19 - Fisker Karma produkcni verze 2011 19Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 20 - Fisker Karma produkcni verze 2011 20Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 21 - Fisker Karma produkcni verze 2011 21Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá - 22 - Fisker Karma produkcni verze 2011 22
Fisker Karma má opravdu pohledný design. Kvůli problémům A123 Systems se však již šest měsíců nevyrábí a Fiskeru to zdá se ani moc nevadí...

Zdroj: WorldCarFans, MotorAuthority

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.