Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fisker je již 6 měsíců bez baterií, klíčový dodavatel A123 Systems ale znovu dýchá
30.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
S krachem dodavatele akumulátorů se zastavila výroba i u Fiskeru. A zřejmě se ještě chvíli nerozjede, přestože firma A123 Systems již má nového majitele.
Poslední informace dotýkající se hybridního Fiskeru Karma bychom mohli odstartovat úvodem podobným tomu, který kdysi zazníval v televizním seriálu Odpadlík. Henrik Fisker býval dobrým návrhářem, ale pak spáchal ten nejhorší hřích, když se rozhodl založit si vlastní automobilku a pod tíhou dotací přesedlal z klasických benzinových sporťáků na alternativní pohon. Ten se jevil jako zachránce planety, samotný Fisker Automotive ale spíše táhne ke dnu - automobilka jej má na skladě tolik, že nemá problém s dodávkami, i když půl roku nevyrobila ani kus.
Značce totiž už loni zkrachoval výhradní dodavatel akumulátorů, společnost A123 Systems. Její problémy ale nevznikly ze dne na den, a tak je americká automobilka již šest měsíců bez komponentů, které jsou pro provoz modelu Karma životně důležité. Sama automobilka přitom říká, že z původně ohlášených třech tisíc objednávek uspokojila necelé dvě třetiny, zbytek zájemců zřejmě od původního záměrů Karmu koupit ustoupil.
Fisker každopádně nevyrábí a situace se hned tak nezmění, třebaže se blýská na lepší časy. Fisker totiž úspěšně vyjednává s čínskou společností China Grand Automotive Services Co. o distribuci na tamním trhu. Se stejnou nadějí v oku pak firma vzhlíží k dalšímu čínskému gigantu Wanxiang Group, který v prosinci trumfnul americkou společnost Johnson Controls vyšší částkou za koupi zkrachovalého dodavatele baterií A123 Systems.
V té chvíli však nastalo hotové pozdvižení v americkém kongresu, neboť firma vyrábějící komponenty pro hybridy je také jedním z armádních dodavatelů. Okamžitě tak vyvstaly obavy, zda s převzetím neuniknou citlivá data. A to přesto, že Wanxiang již od počátku usiloval pouze o tu část firmy, která s dodávkami pro U.S. Army nemá pranic společného. O tom se zřejmě nakonec přesvědčili i kongresmani, celá záležitost tak nakonec dostala oficiální požehnání. Wanxiang tedy za 257 milionů dolarů (4,88 miliardy korun) převezme nearmádní divizi A123 Systems, z čehož mají radost nejen u Fiskeru, ale také u BMW. Firma totiž bateriemi zásobovala i německou značku. Přechod na jiné akumulátory by prý přitom nebyl snadný.
Otázkou nyní je, kdy bude obnovena výroba, váže se na ní totiž znovurozjetí linek také u Fiskeru a dokončení vývoje menšího modelu Atlantic. Dá se ale předpokládat, že hned tak to nebude. Zájemci o Fisker Karma tak budou ještě chvíli odkázáni pouze na skladové zásoby, což platí i o příznivcích modelů BMW Active Hybrid.
Fisker Karma má opravdu pohledný design. Kvůli problémům A123 Systems se však již šest měsíců nevyrábí a Fiskeru to zdá se ani moc nevadí...
Zdroj: WorldCarFans, MotorAuthority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejčtenější články
- Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
2.1.2025 - BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025 - Jediný žijící Ferrariho syn a dědic si specifikoval další auto tak, jak pochopí jen znalí, svého otce připomíná stále víc
2.1.2025 - Prodeje drahých elektrických aut dál mohutně kolabují. Bohatí lidé o ně nemají zájem ani v Číně, ztrátové značky končí
3.1.2025 - VW bude muset přežít rok 2025 téměř bez jediného nového modelu, jen v Evropě může přijít až o statisíce prodejů
3.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva