Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Firma, která strhala kvalitu Tesly Model 3, rozebrala i zbytek auta. Podívejte se, co objevila
24.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Prvotní pohled odhalil velké problémy s kvalitou montáže karoserie i interiéru, to podstatné se ale na každém autě skrývá uvnitř. Jak si vede Model 3 v tomto ohledu?
Americká firma Munro and Associates se pod vedením Sandyho Munro zabývá rozebíráním automobilů na objednávku. Zní to bizarně, nepředstavujte si ale něco jako sundání kol a odmontování dveří - auta demontuje pomalu na prvočástice s cílem zjistit slabá a silná místa jejich konstrukce. Činí tak obvykle na objednávku jiných automobilek, které se snaží poučit z úspěchů i chyb konkurence při vývoji toho kterého modelu. Je to v tomto oboru běžná praxe a svěřování takového úkolu externí firmě též není nic, nad čím bychom se museli pozastavovat.
Výsledkem této činnosti jsou obvykle sáhodlouhé zprávy o tisících stránek, které zkoumají třeba i náklady, které výrobce musel na ten či onen díl vynaložit. Během dekád praxe u Munro and Associates rozšroubovali stovky aut a sepsali podobné množství takových zpráv. Tato firma tak má dost možná největší zkušenosti se zkoumáním detailů konstrukce aut nejrůznějších značek v rozličných obdobích a pokud něco řekne na téma kvality konstrukce toho či onoho auta, nelze to brát na lehkou váhu.
Sám Sandy Munro před asi dvěma měsíci popsal své první dojmy z Tesly Model 3 a z kvality byl doslova na větvi. Ovšem ne v pozitivním smyslu slova, elektromobil přirovnal ke korejským výrobkům z devadesátých let, něco tak špatného prý dekády neviděl. Povrchní zkoumání odhalilo vážné konstrukční přešlapy, už tehdy ale zaznělo, že podrobné zkoumání teprve přijde na přetřes. A dnes vám můžeme přiblížit jeho první výsledky.
U Munro a spol. zakoupili dva vozy, které podstoupily u této firmy standardní proces rozebrání. Zaměstnanci nyní vyhotovují to, co vždycky - jakousi konstrukční mapu, podle které dovedou odhadnout postup výroby a její finanční náročnost. Šéf firmy už má k dispozici předběžné závěry a ani podle nich není ochotný změnit názor na tragickou kvalitu Tesly. Pozitivní prvky přece jen našel a podělil ses nimi v rozhovoru.
Na začátku odmítá postoje kritiků, kteří mu vyčítají zaujatý postoj proti elektromobilu ze Silicon Valley. „Nemáme nabroušenou sekeru. Koupili jsme Teslu a čekali jsme něco jiného. Co se mechaniky týče, nemám moc dobrých zpráv. Ale pokud se chcete bavit o dobrých věcech na Tesle...“ V té chvíli řeč přešla na automatický modul pohonu hustě pokrytý elektronickými spoji, které nabízí výhody z hlediska rychlosti a úspory místa. „Takovou hustotu nemá nikdo jiný, nikdo... Toto je technologie, kterou chceme vidět v opravdu moderních počítačích...to je senzační. Senzační!“ říká Munro, elektronika se otřelému expertovi zjevně velmi zalíbila.
Následující dobré zprávy se týkají baterií. Slova uznání si prý zaslouží výkon akumulátorů a jejich uspořádání do stejných bloků „Nikdo nedokáže vyvážit baterie tak dobře, nikdo. Nikdo to nikdy nedokázal,“ říká Munro, který prozradil další zákulisní objev přímo na karoserii Modelu 3. Tesla prý při konstrukci používá nadbytečné díly, které zvyšují náklady na výrobu i hmotnost, na jízdní projev vozu ale mají přesto pozitivní vliv: „Byl jsem velmi ohromen... Tato věc jezdí velmi dobře. Když jsem chtěl jet, tak vše fungovalo s vyváženým pocitem. Necítil jsem nedotáčivost, přetáčivost, nic. Dělalo to přesně, co jsem si přál.“
Podle Munra by prý Tesle prospěla pomoc firmy z automobilového průmyslu. Hlavně výroba pokulhává, nová opatření v tomto směru by mohla americkou společnost zachránit od velkých problémů. Dodává, že Elon Musk ignoruje zavedené procesy výroby automobilů, a to ubližuje zdravému fungování firmy.
Podobně jak Tesla ignoruje funkční řešení výrobních linek, její konkurenti by neměli dopadnout stejně v ohledu vyspělých elektronických technologií. Munro ukázal na General Motors, Ford a Fiat Chrysler Automobiles - tato trojice by měla pozorně sledovat poslední trendy ve vývoji elektroniky, kde Tesla udává tempo. „Kdo by tady opravdu potřeboval pomoci, jsou hoši z Detroitu. Protože tohle jim nakope zadnice. Našli jsme komponenty, které jsme nikdy předtím neviděli,” říká k tomu Munro a některé ukazuje na záběrech níže.
„Staré firmy” z automobilového průmyslu by tedy ocenili elektroniku Tesly, naopak Tesla neumí stavět auta tak kvalitně a ocenila by pomoc některé ze zkušenějších automobilek. Co všechno Munro řekl, můžete slyšet sami na přiloženém videu, podle něj by ale nebylo marné zkusit spojit síly - kdyby si firmy vzájemně vyměnily zkušenosti, mohla by vzniknout oboustranně výhodná kooperace.
Máme ale pocit, že k něčemu takovému se zatím neschyluje - na to se Tesla příliš snaží být „jiná” než ostatní a většina tradičních automobilek k ní sympatie též nechová. Asi jen čas tedy ukáže, kdo bude mít v tomto klání navrch - zda se Tesla dokáže prosadit se svou inovativností a problémy s kvalitou vyřeší za pochodu, nebo ostatní stáhnou její technologický náskok při zachování kvality, na kterou jsme už léta zvyklí...
Sandy Munro ukázal některé zajímavé komponenty, které s kolegy objevil v útrobách Modelu 3. Chválou na jejich adresu nešetřil, v případě kvality montáže je ale dál velmi kritický
Zdroj: Autoline Network@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nejnovější články
- Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
včera - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
včera - Nadšenec si levně koupil historicky největší propadák Mercedesu-AMG. Za 5 let skromného ježdění dal za servis 988 tisíc
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva