Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fiat je další dieselový hříšník, emise 500X jdou až 22x přes limit i v laboratoři
10.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Fiat byl byl stejně jako Opel a Renault nachytán „na švestkách“ organizací DUH. Evropské politiky ale její zjištění nezajímá.
Asi málokdo vůbec kdy věřil tomu, že automobily mají ve skutečném světě spotřebu paliva a emise, které odpovídají katalogovým údajům. O tom, jak se s výsledky manipuluje, se mluví už léta - výrobci se prostě snaží vejít do norem nastavených Evropskou unií či jinou vládní organizací a činí tak cestami, které hraničním způsobem využívají prostoru daného právními předpisy.
Loni v září však došlo k nečekanému zlomu, neboť koncern VW Group přiznal, že úmyslně instaloval do dieselových motorů z rodiny TDI EA 189 tzv. odpojovací zařízení, které rozpozná laboratorní prostředí od skutečného světa a tomu uzpůsobí nastavení řídicí jednotky. Výsledkem jsou tak naoko splněné emisní normy, na silnicích je však možné počítat s nemalou produkcí NOx.
Zřejmě nešlo o nic mimořádného, výjimečné bylo pouze to, že se VW k takovému jednání tímto způsobem přiznal. Jeho doznání pak stálo nejen za dnes dobře známou aférou, ale i za spuštěním laviny obvinění řady dalších automobilek. Vyplynula mj. z měření německého ADACu či tamní organizace pro ochranu životního prostředí DUH (Deutsche Umwelthilfe). My se nyní zaměříme na druhou zmiňovanou která se již podívala na zoubek Opelu Zafira nebo Renaultu Espace. V prvním případě přitom bylo zjištěno 17násobné překročení limitů, ve druhém pak 25násobné. Jak se ovšem dalo očekávat, obě značky veškerá nařčení odmítly.
Minimálně u Francouzů ale nejspíše na daném šprochu bude pravdy trochu, neboť Renault se již dočkal policejní razie, a to kvůli vyšetřování francouzské vlády. Do servisů tak bude svoláno více než 700 tisíc aut, většinou však pouze v rámci dobrovolné svolávací akce, jenž se soustředí na „aktualizaci emisních systémů“. Podobně ostatně postupuje také Opel, který pro změnu má problém s vadným regulátorem dieselové výfukové kapaliny. Ten totiž prý vysílal špatné signály a aktivoval zcela zbytečně varovné kontrolky.
Zda vysvětlení obou značek věříte, to již necháme na vás. My se pro změnu přesuneme k italskému Fiatu, jehož model 500X se v případě organizace DUH stal dalším „pánem na holení“. Také tento crossover osazený dvoulitrovým turbodieselem plnícím normy EU6 totiž vykazuje vyšší emise NOx, než je povoleno. Stačilo přitom pouze lehce pozměnit testovací procedury.
Organizace DUH provedla celkově osm testů, přičemž zjistila překročení limitů 10krát až 22krát. V extrémním případě produkoval Fiat 500X dokonce 1 777 miligramů oxidu dusného na kilometr, ačkoliv dle normy EU6 je povoleno pouze 80 mg/km. Stalo se tak v rámci nestandardního testu CADC (popisovali jsme jej zde), což lze vnímat jako oprávněnou námitku. Jenže limitních hodnot italský crossover zdaleka nedosáhl ani v předepsaném testu NEDC, jen když proběhl se studeným startem (emise byly ve srovnání s limitem více jak 10násobné) a pakliže byl vůz změřen v novém cyklu WLTP, který není nikterak náročný a naměřenou spotřebu paliva oproti testu NEDC dokonce snížil (!, 195 g CO2 místo 210), emise NOx vyletěly výše neskutečných 2 128 procent, tedy více jak 21násobně. Pouze při plném dodržení cyklu NEDC Fiat jakž takž prošel a naměřeno mu bylo 105 a 133 mg/km, tedy jen mírně přes 80gramový limit.
Že vozu kouká adaptace na jedinou testovací proceduru i z čelních světel, je naprosto jasné a „odpojovací zařízení” tomu směle můžeme říkat, ať už je podmínka pro zapnutí všech opatření vedoucích ke snížení emisí oxidů dusíku jakákoli.
Koncern FCA se prozatím k tomu obvinění odmítá vyjádřit, jeho pozdější reakce nicméně nejspíše bude stejná jako u Opelu a Renaultu. Nakonec i Italové si navíc mohou být prakticky jisti tím, že ani přes veškeré zjištění jim žádné pokuty nehrozí. Organizace DUH totiž dodává, že ačkoliv své výsledky již zaslala řadě politiků, nikdo z nich se danými případy nehodlá zabývat. V mnoha případech dokonce nedorazila ani oficiální odpověď, ve zbytku se pak DUH dočkalo odmítnutí.
V kontrastu s tím je zájem americké agentury pro ochranu životního prostředí EPA, jejíž ředitel Christopher Grundler se předevčírem na půdě ambasády se zástupci Deutsche Umwelthifle sešel. Oč přesně šlo, to zatím není jisté. Nicméně se dá předpokládat, že jedním z témat byl právě Fiat 500X, který je v nabídce značky také za oceánem. Se stejným dieselem jako v Evropě tam ale nabízen není.
Další vývoj na sebe dozajista nenechá dlouho čekat, proto aktuálně nebudeme zbytečně předjímat spekulativní závěry. Místo toho závěrem jen zmíníme studii Žurnálu investigativní dermatologie (JID), v jejímž rámci bylo zkoumání podrobeno 1 500 žen z Německa a Číny. Opětovně přitom byly ve hře emise NOx, jejichž nadměrná produkce prý dle průzkumu vede k tvorbě tmavých skvrn na obličeji, hlavně u žen starších 50 let. Některé z těchto skvrn přitom mohou být rakovinotvorné. Dále pak studie poukázala na souvislost mezi výfukovými zplodinami a stále četnějšími astmaty či rakovinou plic.
Boj proti emisím oxidů dusíku tedy není radno brát na lehkou váhu, jak jsme ale již mnohokrát uvedli, začínat a končit by neměl u aut. Jsou tu jiné zdroje těchto emisí, jimiž bychom se měli zabývat dříve než z aut uděláme sotva použitelné a neefektivní stroje...










Při pohledu na výsledky emisí Fiatu 500X, ke kterým došla organizace DUH, aktuálně došla slova i jindy velmi výmluvnému Sergio Marchionnemu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejčtenější články
Nenápadná 350koňová německá rodinná střela je k mání v krásném stavu, lidé ani netuší, jak moc je dnes levná
13.2.2025Slavný moderátor už vyzkoušel faceliftovanou Teslu Model Y. Změn je mnohem víc, než se dosud mohlo zdát
13.2.2025V Nizozemsku už zjistili, že kruhové objezdy mohou víc škodit než pomáhat, nahrazují je zpátky klasickými křižovatkami
13.2.2025Šéf Porsche rozhodl o nacpání peněz do elektromobilů „první den v práci”. Teď si může rvát vlasy, firma po fiasku propouští tisíce lidí
14.2.2025„Americkej kýbl” likvidující evropskou smetánku aut za šestinovou cenu se objevil v konfigurátoru, i v plné palbě je to terno
14.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva