Fiat je další dieselový hříšník, emise 500X jdou až 22x přes limit i v laboratoři

Fiat byl byl stejně jako Opel a Renault nachytán „na švestkách“ organizací DUH. Evropské politiky ale její zjištění nezajímá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Fiat je další dieselový hříšník, emise 500X jdou až 22x přes limit i v laboratoři

10.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Fiat je další dieselový hříšník, emise 500X jdou až 22x přes limit i v laboratoři

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Fiat byl byl stejně jako Opel a Renault nachytán „na švestkách“ organizací DUH. Evropské politiky ale její zjištění nezajímá.

Asi málokdo vůbec kdy věřil tomu, že automobily mají ve skutečném světě spotřebu paliva a emise, které odpovídají katalogovým údajům. O tom, jak se s výsledky manipuluje, se mluví už léta - výrobci se prostě snaží vejít do norem nastavených Evropskou unií či jinou vládní organizací a činí tak cestami, které hraničním způsobem využívají prostoru daného právními předpisy.

Loni v září však došlo k nečekanému zlomu, neboť koncern VW Group přiznal, že úmyslně instaloval do dieselových motorů z rodiny TDI EA 189 tzv. odpojovací zařízení, které rozpozná laboratorní prostředí od skutečného světa a tomu uzpůsobí nastavení řídicí jednotky. Výsledkem jsou tak naoko splněné emisní normy, na silnicích je však možné počítat s nemalou produkcí NOx.

Zřejmě nešlo o nic mimořádného, výjimečné bylo pouze to, že se VW k takovému jednání tímto způsobem přiznal. Jeho doznání pak stálo nejen za dnes dobře známou aférou, ale i za spuštěním laviny obvinění řady dalších automobilek. Vyplynula mj. z měření německého ADACu či tamní organizace pro ochranu životního prostředí DUH (Deutsche Umwelthilfe). My se nyní zaměříme na druhou zmiňovanou která se již podívala na zoubek Opelu Zafira nebo Renaultu Espace. V prvním případě přitom bylo zjištěno 17násobné překročení limitů, ve druhém pak 25násobné. Jak se ovšem dalo očekávat, obě značky veškerá nařčení odmítly.

Minimálně u Francouzů ale nejspíše na daném šprochu bude pravdy trochu, neboť Renault se již dočkal policejní razie, a to kvůli vyšetřování francouzské vlády. Do servisů tak bude svoláno více než 700 tisíc aut, většinou však pouze v rámci dobrovolné svolávací akce, jenž se soustředí na „aktualizaci emisních systémů“. Podobně ostatně postupuje také Opel, který pro změnu má problém s vadným regulátorem dieselové výfukové kapaliny. Ten totiž prý vysílal špatné signály a aktivoval zcela zbytečně varovné kontrolky.

Zda vysvětlení obou značek věříte, to již necháme na vás. My se pro změnu přesuneme k italskému Fiatu, jehož model 500X se v případě organizace DUH stal dalším „pánem na holení“. Také tento crossover osazený dvoulitrovým turbodieselem plnícím normy EU6 totiž vykazuje vyšší emise NOx, než je povoleno. Stačilo přitom pouze lehce pozměnit testovací procedury.

Organizace DUH provedla celkově osm testů, přičemž zjistila překročení limitů 10krát až 22krát. V extrémním případě produkoval Fiat 500X dokonce 1 777 miligramů oxidu dusného na kilometr, ačkoliv dle normy EU6 je povoleno pouze 80 mg/km. Stalo se tak v rámci nestandardního testu CADC (popisovali jsme jej zde), což lze vnímat jako oprávněnou námitku. Jenže limitních hodnot italský crossover zdaleka nedosáhl ani v předepsaném testu NEDC, jen když proběhl se studeným startem (emise byly ve srovnání s limitem více jak 10násobné) a pakliže byl vůz změřen v novém cyklu WLTP, který není nikterak náročný a naměřenou spotřebu paliva oproti testu NEDC dokonce snížil (!, 195 g CO2 místo 210), emise NOx vyletěly výše neskutečných 2 128 procent, tedy více jak 21násobně. Pouze při plném dodržení cyklu NEDC Fiat jakž takž prošel a naměřeno mu bylo 105 a 133 mg/km, tedy jen mírně přes 80gramový limit.

Že vozu kouká adaptace na jedinou testovací proceduru i z čelních světel, je naprosto jasné a „odpojovací zařízení” tomu směle můžeme říkat, ať už je podmínka pro zapnutí všech opatření vedoucích ke snížení emisí oxidů dusíku jakákoli.

Koncern FCA se prozatím k tomu obvinění odmítá vyjádřit, jeho pozdější reakce nicméně nejspíše bude stejná jako u Opelu a Renaultu. Nakonec i Italové si navíc mohou být prakticky jisti tím, že ani přes veškeré zjištění jim žádné pokuty nehrozí. Organizace DUH totiž dodává, že ačkoliv své výsledky již zaslala řadě politiků, nikdo z nich se danými případy nehodlá zabývat. V mnoha případech dokonce nedorazila ani oficiální odpověď, ve zbytku se pak DUH dočkalo odmítnutí.

V kontrastu s tím je zájem americké agentury pro ochranu životního prostředí EPA, jejíž ředitel Christopher Grundler se předevčírem na půdě ambasády se zástupci Deutsche Umwelthifle sešel. Oč přesně šlo, to zatím není jisté. Nicméně se dá předpokládat, že jedním z témat byl právě Fiat 500X, který je v nabídce značky také za oceánem. Se stejným dieselem jako v Evropě tam ale nabízen není.

Další vývoj na sebe dozajista nenechá dlouho čekat, proto aktuálně nebudeme zbytečně předjímat spekulativní závěry. Místo toho závěrem jen zmíníme studii Žurnálu investigativní dermatologie (JID), v jejímž rámci bylo zkoumání podrobeno 1 500 žen z Německa a Číny. Opětovně přitom byly ve hře emise NOx, jejichž nadměrná produkce prý dle průzkumu vede k tvorbě tmavých skvrn na obličeji, hlavně u žen starších 50 let. Některé z těchto skvrn přitom mohou být rakovinotvorné. Dále pak studie poukázala na souvislost mezi výfukovými zplodinami a stále četnějšími astmaty či rakovinou plic.

Boj proti emisím oxidů dusíku tedy není radno brát na lehkou váhu, jak jsme ale již mnohokrát uvedli, začínat a končit by neměl u aut. Jsou tu jiné zdroje těchto emisí, jimiž bychom se měli zabývat dříve než z aut uděláme sotva použitelné a neefektivní stroje...


Fiat je další dieselový hříšník, emise 500X jdou až 22x přes limit i v laboratoři - 1 - Fiat 500X DUH 01Fiat je další dieselový hříšník, emise 500X jdou až 22x přes limit i v laboratoři - 2 - Fiat 500X DUH 02Fiat je další dieselový hříšník, emise 500X jdou až 22x přes limit i v laboratoři - 3 - Fiat 500X DUH 03Fiat je další dieselový hříšník, emise 500X jdou až 22x přes limit i v laboratoři - 4 - Fiat 500X DUH 04Fiat je další dieselový hříšník, emise 500X jdou až 22x přes limit i v laboratoři - 5 - Fiat 500X DUH 05Fiat je další dieselový hříšník, emise 500X jdou až 22x přes limit i v laboratoři - 6 - Fiat 500X DUH 06Fiat je další dieselový hříšník, emise 500X jdou až 22x přes limit i v laboratoři - 7 - Fiat 500X DUH 07Fiat je další dieselový hříšník, emise 500X jdou až 22x přes limit i v laboratoři - 8 - Fiat 500X DUH 08Fiat je další dieselový hříšník, emise 500X jdou až 22x přes limit i v laboratoři - 9 - Fiat 500X DUH 09Fiat je další dieselový hříšník, emise 500X jdou až 22x přes limit i v laboratoři - 10 - Fiat 500X DUH 10
Při pohledu na výsledky emisí Fiatu 500X, ke kterým došla organizace DUH, aktuálně došla slova i jindy velmi výmluvnému Sergio Marchionnemu

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.