Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ferrari se oddělí od FCA a jde na burzu, Marchionne potřebuje peníze na své plány
29.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf Fiatu se rozhodl obětovat klenot koncernu na úkor značek jako Jeep nebo Alfa Romeo. Jeho krok je pochopitelný, ale není krátkozraký?
Na koncern Fiat Chrysler Automobiles je v poslední době upnula velká pozornost, a to především kvůli (ne)dobrovolnému odchodu šéfa Ferrari Lucy di Montezemola. Na jeho místo pak před dvěma týdny nastoupil šéf italsko-amerického gigantu Sergio Marchionne, který slovo „exkluzivita“ rozhodně nemá zapsáno na čelním místě svého poznámkového bloku. Místo toho bychom hned na vrcholku našli ikonku amerického dolaru.
Na tom dozajista není nic špatného, výdělek je hlavní motivací každého podnikatelského subjektu, tedy i automobilek. Jenže Marchionne zjevně funguje na bázi české politiky, která trpí krátkozrakostí. Pokud tedy hodlá uvolnit stavidla a začít postupně navyšovat produkci až na nějakých 10 tisíc kusů ročně, může se také stát, že stávající zákazníci přestanou vnímat Ferrari jako dostatečně exkluzivní zboží a nebudou ochotni za ně platit tolik, co nyní. Snadno se tak stane, že značka prodá aut více, ale utrží za ně méně.
Ačkoliv Marchionne plány na expanzi popírá, sám dodává, že by byl v budoucnu rád, kdyby kupříkladu limitované edice byly představovány ve chvílích, kdy stále ještě je možnost jejich zakoupení. Aktuálně totiž každá taková série již zná své majitele, aniž by ji mezitím stihl poznat celý svět. To je ale znovu stejná píseň - možná to není dostatečně ohleduplné k širší skupině potenciálních zákazníků, ti předem vybraní ale platí za tyto edice horentní sumy a ziskům Ferrari to jedině prospívá.
Podobnými plány ale riziko devalvace Ferrari ze strany Marchionneho nekončí. Koncern FCA totiž aktuálně schválil oddělení italského koníka od mateřské společnosti a jeho vstup na burzu coby samostatného subjektu. Obchodovat se bude s 10 procenty akcií firmy, které by měly vynést nějakých 2,5 miliardy dolarů (cca 50 mld. Kč). Zbývající podíl Ferrari pak bude rozdělen mezi akcionáře FCA, což má pro změnu do italsko-americké kasy přinést dalších 970 mil. USD (19,4 mld. Kč).
To je samozřejmě v přímém kontrastu s Marchionneho slovy, které pronesl před pár měsíci a jež naznačovaly, že Ferrari není na prodej - teď na prodej je, i když ne celé. Koncern FCA ovšem nemá jinou možnost, neboť jeho vlastní byznys je velmi ztrátový. Dluh Fiatu totiž ve třetím čtvrtletí letošního roku narostl o 1,7 miliardy Eur (46,75 mld. Kč) na 11,4 miliardy Eur (313,5 mld. Kč), a to údajně kvůli „sezónním“ vlivům.
Italsko-americký koncern navíc potřebuje dodatečných 48 miliard Eur (1,32 bilionu Kč), aby dotáhl k úspěchu svůj odvážný plán týkající se především značek Jeep a Alfa Romeo. Ty by sice následně měly přinášet do firemní kasy mnohem větší zisk, vedení automobilek s ním však může počítat až někdy po roce 2018. A do té doby se může stát cokoliv.
Výtěžek z prodeje akcií Ferrari by přitom měl být určen k zajištění všech těchto rizik, což opět můžeme na jednu stranu pochopit. Opět však dodáváme, že jde o poněkud krátkozraké rozhodnutí. Pokud totiž vše nebude nahrávat FCA do karet, pak může po roce 2018 skončit jen s hromadou bezcenných značek na krku a jen částečnou (kdo ví jakou v té době) vládou nad Ferrari.
Na svou nejcennější značku se pak automobilka už nebude moci spoléhat jako na slepici snášející zlatá vejce, zvláště pokud dojde k realizaci takového plánu, který dokonce počítá s tím, že by na burzu zamířilo až 50 procent akcií. Marchionne by tak sice do důchodu odešel zajištěný, kvůli fanouškům z Maranella však bude muset chodit kanály.





Ač Sergio Marchionne přísahal, že neponičí DNA Ferrari a že značka není na prodej, aktuálně již pouští na burzu 10 procent akcií značky z Maranella
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 10 hodinamiPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnesNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 6 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 7 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 9 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 10 hodinamiVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.