Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ferrari se oddělí od FCA a jde na burzu, Marchionne potřebuje peníze na své plány
29.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf Fiatu se rozhodl obětovat klenot koncernu na úkor značek jako Jeep nebo Alfa Romeo. Jeho krok je pochopitelný, ale není krátkozraký?
Na koncern Fiat Chrysler Automobiles je v poslední době upnula velká pozornost, a to především kvůli (ne)dobrovolnému odchodu šéfa Ferrari Lucy di Montezemola. Na jeho místo pak před dvěma týdny nastoupil šéf italsko-amerického gigantu Sergio Marchionne, který slovo „exkluzivita“ rozhodně nemá zapsáno na čelním místě svého poznámkového bloku. Místo toho bychom hned na vrcholku našli ikonku amerického dolaru.
Na tom dozajista není nic špatného, výdělek je hlavní motivací každého podnikatelského subjektu, tedy i automobilek. Jenže Marchionne zjevně funguje na bázi české politiky, která trpí krátkozrakostí. Pokud tedy hodlá uvolnit stavidla a začít postupně navyšovat produkci až na nějakých 10 tisíc kusů ročně, může se také stát, že stávající zákazníci přestanou vnímat Ferrari jako dostatečně exkluzivní zboží a nebudou ochotni za ně platit tolik, co nyní. Snadno se tak stane, že značka prodá aut více, ale utrží za ně méně.
Ačkoliv Marchionne plány na expanzi popírá, sám dodává, že by byl v budoucnu rád, kdyby kupříkladu limitované edice byly představovány ve chvílích, kdy stále ještě je možnost jejich zakoupení. Aktuálně totiž každá taková série již zná své majitele, aniž by ji mezitím stihl poznat celý svět. To je ale znovu stejná píseň - možná to není dostatečně ohleduplné k širší skupině potenciálních zákazníků, ti předem vybraní ale platí za tyto edice horentní sumy a ziskům Ferrari to jedině prospívá.
Podobnými plány ale riziko devalvace Ferrari ze strany Marchionneho nekončí. Koncern FCA totiž aktuálně schválil oddělení italského koníka od mateřské společnosti a jeho vstup na burzu coby samostatného subjektu. Obchodovat se bude s 10 procenty akcií firmy, které by měly vynést nějakých 2,5 miliardy dolarů (cca 50 mld. Kč). Zbývající podíl Ferrari pak bude rozdělen mezi akcionáře FCA, což má pro změnu do italsko-americké kasy přinést dalších 970 mil. USD (19,4 mld. Kč).
To je samozřejmě v přímém kontrastu s Marchionneho slovy, které pronesl před pár měsíci a jež naznačovaly, že Ferrari není na prodej - teď na prodej je, i když ne celé. Koncern FCA ovšem nemá jinou možnost, neboť jeho vlastní byznys je velmi ztrátový. Dluh Fiatu totiž ve třetím čtvrtletí letošního roku narostl o 1,7 miliardy Eur (46,75 mld. Kč) na 11,4 miliardy Eur (313,5 mld. Kč), a to údajně kvůli „sezónním“ vlivům.
Italsko-americký koncern navíc potřebuje dodatečných 48 miliard Eur (1,32 bilionu Kč), aby dotáhl k úspěchu svůj odvážný plán týkající se především značek Jeep a Alfa Romeo. Ty by sice následně měly přinášet do firemní kasy mnohem větší zisk, vedení automobilek s ním však může počítat až někdy po roce 2018. A do té doby se může stát cokoliv.
Výtěžek z prodeje akcií Ferrari by přitom měl být určen k zajištění všech těchto rizik, což opět můžeme na jednu stranu pochopit. Opět však dodáváme, že jde o poněkud krátkozraké rozhodnutí. Pokud totiž vše nebude nahrávat FCA do karet, pak může po roce 2018 skončit jen s hromadou bezcenných značek na krku a jen částečnou (kdo ví jakou v té době) vládou nad Ferrari.
Na svou nejcennější značku se pak automobilka už nebude moci spoléhat jako na slepici snášející zlatá vejce, zvláště pokud dojde k realizaci takového plánu, který dokonce počítá s tím, že by na burzu zamířilo až 50 procent akcií. Marchionne by tak sice do důchodu odešel zajištěný, kvůli fanouškům z Maranella však bude muset chodit kanály.
Ač Sergio Marchionne přísahal, že neponičí DNA Ferrari a že značka není na prodej, aktuálně již pouští na burzu 10 procent akcií značky z Maranella
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 01:22 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch