Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ferrari se nebojí hybridní budoucnosti ani šestiválcových motorů
24.3.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Špatné zprávy? Jak se to vezme. Ferrari sice vsadí na hybridní pohon, ten mu ale zároveň dovolí uchovat ve výrobě motory V12, kterými proslulo.
Žijeme skutečně ve zvláštní době. Automobilky se dnes nepředhánějí v tom, kdo přijde s absolutně lepším řešením, ale spíše v tom, která dokáže lépe obstát před zejména evropskými regulacemi, jejichž ignorování je trestáno nemilosrdnými pokutami. Týká se to přitom hlavně motorů, jejichž emise CO2 (rozumějte spotřeba paliva) se staly předmětem nejtvrdších omezení v dějinách automobilismu.
Firmy si sice mohou nadále vyrábět, co chtějí, „nadlimitní spotřeba” je ale trestána tak ohromnými pokutami, že tato omezení mají a zejména do budoucna budou mít prakticky stejný vliv jako úplný zákaz objemnějších, víceválcových motorů s atmosférickým plněním. Zejména u nich, ač jde jinak s přihlédnutím k jejich zaměření o velmi efektivní jednotky, totiž k vyhovění regulací přestávají stačit všemožné hry na nižší spotřebu jako systém start and stop.
Výrobci, jejichž auta jsou prodávána ve vysokých objemech, tak již na tyto motory prakticky rezignovali. Dvoulitrový kompakt, třílitrový sedan střední třídy nebo čtyřlitrová limuzína vyšší střední jsou na trhu za exoty, pokud již nevyhynuly zcela. Výjimkou jsou zatím úzkoprofilové sporťáky nejprestižnějších značek, jejichž cena je tak vysoká a preference zákazníků tak jednoznačné, že výrobcům nezbývá prakticky nic jiného, než je nabízet dále a pokuty promítnout do ceny. Loni představené Lamborghini Aventador tak stále pohání velký atmosférický dvanáctiválec a nové Ferrari F12 Berlinetta na tom není jinak. A právě o budoucnosti dvanáctiválců pod kapotami Ferrari dnes bude řeč.
Ani Ferrari totiž okolní svět nemůže ignorovat. Samotné pokuty mu asi příliš do peněz nelezou, uměle vytvářené nálady ve společnosti, před kterými se „společensky neodpovědná” automobilka jeví jako zabiják planety, ale pomíjet nemůže, Zároveň ale nemůže pohřbít své podnikání tím, že těmto náladám zcela podlehne, a tak musí hledat cesty, jak ponechat dvou dojnou kozu (a proč by ne...) při životě a zároveň nasytit vlka, který ji jde po krku. Možné cesty k podobnému cíli pak nastínil Amedeo Felisa, jeden z manažerů Ferrari, pro britský Autocar.
Podle něj je jedinou cestou, jak ponechat Ferrari špičkové dvanáctiválce a zároveň snížit jejich normovanou spotřebu, použití hybridního pohonu. Neděste se z představy maranellského koníka dupajícího po kapotě rudě lakovaného Yarisu, půjde spíše o systém blízký tomu, který známe z vozů Formule 1 jako KERS. I ten jim ostatně přihrály zelené nálady. Na rozdíl od F1 ale bude toto řešení koncipováno tak, aby vozu nejen krátkodobě přidalo výkon (což dozajista bude muset umět), ale zajistilo i jeho krátkodobý pohon v nízkých rychlostech. Právě to může normovanou spotřebu výrazně snížit, jakkoli půjde o podobnou převářku jako u Opelu Ampera.
Tyto zvěsti nejsou nové, již loni jsme psali o tom, že nástupce Ferrari Enzo dostane motor V12 s KERS, nyní je použití takového řešení zase o kousek pravděpodobnější.
„Zavedeme novou technologii, která prvé řadě dodá našim autům 'zelený faktor' a zajistí, že naše produkty udržíme z hlediska emisí CO2 tam, kde jsou,” řekl Amedeo Felisa Autocaru a dodal: „Náš hybridní systém nebude jen o vytváření výkonu, ale také o šetření energie. Ano, tato technologie je dnes drahá, ale cesta vpřed je otevřená a další vývoj jistě přinese snížení nákladů a eliminaci nevýhod pramenících z vyšší hmotnosti. Neříkám kdy, ale je možné, že tato technologie se objeví ve všech Ferrari. Byla navržena tak, aby vyhověla architektuře všech budoucích modelů a pokud uděláme krok tímto směrem, stane se standardní součástí všech vozů. Toto není něco, co byste mohli nabídnout jako volitelnou výbavu.”
Podle dosavadních informací by prvním produkčním hybridním Ferrari měl být již zmíněný nástupce Enza, který by se měl představit světu již koncem letošního roku.
Nevíme, jak se vám tento krok bude pozdávat, ale podle nás je to pořád lepší než downsizing s přeplňováním, tak oblíbený recept konfekčních výrobců. Přesto se ani tomuto postupu Ferrari nebrání, i když o přeplňování zatím nepadlo slova. Felisa totiž zmínil, že automobilka uvažuje i o nasazení šestiválcových motorů.
Dnes najdeme pod kapotami Ferrari nejméně osmiválce, po nasazení motorů V6 ve Formuli 1 by ale mohly najít své místo i v produkčních Ferrari. „Proč ne šestiválce?” ptá se řečnicky Felisa a pokračuje: „Je to zatím jen vzdálená budoucnost, ale vnímání zákazníků se změnilo.”
„I v USA, kde ještě před několika lety představovalo osm válců minimu, se postoje evidentně změnily. A naše myšlenky se musejí ubírat stejným směrem,” uzavřel Felisa.
Nové Ferrari F12 Berlinetta fascinuje svým nekompromisním šestilitrovým dvanáctiválcem, dost možná je ale posledním v řadě. Dvanácti válcům zůstane Ferrari věrné, jejich čistotu ale naruší hybridní pohon mající za cíl hlavně snížit normovanou spotřebu paliva.
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 4 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 35 minutami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 2 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 3 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 4 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva