Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ferrari objevilo pozoruhodnou mezeru v pravidlech Formule 1. I díky ní je tak rychlé
7.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pravidla Formule 1 se dostala na takovou úroveň komplikovanosti, že si už ani jejich autoři neuvědomují, že jedním zákazem ruší jiný. Ferrari toho využilo.
Pokud ve společnosti vytvoříte jednoduchá pravidla, podle nichž mají lidé žít, máte slušnou šanci dosáhnout stavu, že jim porozumí a budou se jimi ochotně řídit. Dostane se jim totiž pocitu, že nejsou příliš omezováni a nastavené mantinely jsou tak jasné, že jsou férové pro všechny. Jakmile však se zákazy přitvrdíte a učiníte je příliš komplikovanými, můžete počítat s revoltou a snahou zákony obcházet. A to neplatí jen v životě, ale rovněž v motoristickém sportu, Formuli 1 nevyjímaje.
Královská motoristická disciplína byla vždy svázána množstvím pravidel, dnes je ale jejich kvantum naprosto extrémní. Pamatováno je v nich prakticky na vše - tedy třeba na délku, šířku nebo výšku křídel, možnosti jejich umístění či skutečnost, zda na ně může být hnát vzduch za pomoci aktivních aerodynamických prvků. To je ale pouze kapka v moři, regulací je daleko více a týkají se naprosto všeho, čím monoposty F1 jsou. A ona pravidla se samozřejmě průběžně mění tak, jak se vyvíjejí monoposty.
Až do předloňského roku tak bylo možné počítat například s podlahou o šířce 1 400 milimetrů, stejně jako se skutečností, že v rámci prostoru vzdáleného až 700 mm od středu podlahy nesmí být žádná díra či průduch, jenž by upravovaly proudění vzduchu. Nicméně od loňska lze počítat se změnou v pravidlech, neboť monoposty jsou nově širší - a souběžně s tím se změnila i šířka podlahy, jenž narostla na 1 600 mm.
Jak asi začínáte tušit, právě zde je zakopán pes. Řídící orgány F1 totiž sice změnily šířku podlahy v pravidlech, ovšem jaksi zapomněly poupravit klauzuli o prostoru se zapovězenými machinacemi. Ta tedy nadále počítá se 700 mm, čímž se rázem stává irelevantní - umožňuje totiž týmům, aby si na 100 milimetrech na každé straně dělaly cokoliv. A jak je vidno, minimálně Ferrari toho využilo beze zbytku.
Maranellské monoposty tedy aktuálně zdobí čtveřice děr, jenž logicky ovlivňují vztlak pod vozem a přítlak na zadní nápravě. Měli tak samozřejmě výhodu před konkurencí, z níž část už vyrukovala s toutéž úpravou. Stejně tak se ovšem může stát, že upravena budou i pravidla a týmy používající tento fígl o svou výhodu přijdou. Ani jedno by se nestalo poprvé.
Je to další pozoruhodné pokračování tak trochu zákopové války mezi konstruktéry a tvůrci pravidel. V minulosti bychom našli spoustu případů, kdy na to či ono nebylo pravidly dokonale pamatováno a geniální technici skulinek rychle využili ve svůj prospěch. V posledních letech pravidla prostor pro něco takového zmenšila až k nule, jak je ale vidno, právě jejich komplikovanost dokáže otevírat nové mezery - lidé z automobilové federace už v záplavě dřívějších regulí nejsou s to domyslet, že stanovení jedné může popřít platnost druhé...
Ferrari ve Formuli 1 využívá mezery v pravidlech, která nechtěně umožňuje zásahy do podlahy. I když měly být od roku 2016 zakázané
Zdroj: Motorsport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 10 minutami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před hodinou - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus