Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ferrari objevilo pozoruhodnou mezeru v pravidlech Formule 1. I díky ní je tak rychlé
7.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pravidla Formule 1 se dostala na takovou úroveň komplikovanosti, že si už ani jejich autoři neuvědomují, že jedním zákazem ruší jiný. Ferrari toho využilo.
Pokud ve společnosti vytvoříte jednoduchá pravidla, podle nichž mají lidé žít, máte slušnou šanci dosáhnout stavu, že jim porozumí a budou se jimi ochotně řídit. Dostane se jim totiž pocitu, že nejsou příliš omezováni a nastavené mantinely jsou tak jasné, že jsou férové pro všechny. Jakmile však se zákazy přitvrdíte a učiníte je příliš komplikovanými, můžete počítat s revoltou a snahou zákony obcházet. A to neplatí jen v životě, ale rovněž v motoristickém sportu, Formuli 1 nevyjímaje.
Královská motoristická disciplína byla vždy svázána množstvím pravidel, dnes je ale jejich kvantum naprosto extrémní. Pamatováno je v nich prakticky na vše - tedy třeba na délku, šířku nebo výšku křídel, možnosti jejich umístění či skutečnost, zda na ně může být hnát vzduch za pomoci aktivních aerodynamických prvků. To je ale pouze kapka v moři, regulací je daleko více a týkají se naprosto všeho, čím monoposty F1 jsou. A ona pravidla se samozřejmě průběžně mění tak, jak se vyvíjejí monoposty.
Až do předloňského roku tak bylo možné počítat například s podlahou o šířce 1 400 milimetrů, stejně jako se skutečností, že v rámci prostoru vzdáleného až 700 mm od středu podlahy nesmí být žádná díra či průduch, jenž by upravovaly proudění vzduchu. Nicméně od loňska lze počítat se změnou v pravidlech, neboť monoposty jsou nově širší - a souběžně s tím se změnila i šířka podlahy, jenž narostla na 1 600 mm.
Jak asi začínáte tušit, právě zde je zakopán pes. Řídící orgány F1 totiž sice změnily šířku podlahy v pravidlech, ovšem jaksi zapomněly poupravit klauzuli o prostoru se zapovězenými machinacemi. Ta tedy nadále počítá se 700 mm, čímž se rázem stává irelevantní - umožňuje totiž týmům, aby si na 100 milimetrech na každé straně dělaly cokoliv. A jak je vidno, minimálně Ferrari toho využilo beze zbytku.
Maranellské monoposty tedy aktuálně zdobí čtveřice děr, jenž logicky ovlivňují vztlak pod vozem a přítlak na zadní nápravě. Měli tak samozřejmě výhodu před konkurencí, z níž část už vyrukovala s toutéž úpravou. Stejně tak se ovšem může stát, že upravena budou i pravidla a týmy používající tento fígl o svou výhodu přijdou. Ani jedno by se nestalo poprvé.
Je to další pozoruhodné pokračování tak trochu zákopové války mezi konstruktéry a tvůrci pravidel. V minulosti bychom našli spoustu případů, kdy na to či ono nebylo pravidly dokonale pamatováno a geniální technici skulinek rychle využili ve svůj prospěch. V posledních letech pravidla prostor pro něco takového zmenšila až k nule, jak je ale vidno, právě jejich komplikovanost dokáže otevírat nové mezery - lidé z automobilové federace už v záplavě dřívějších regulí nejsou s to domyslet, že stanovení jedné může popřít platnost druhé...
Ferrari ve Formuli 1 využívá mezery v pravidlech, která nechtěně umožňuje zásahy do podlahy. I když měly být od roku 2016 zakázané
Zdroj: Motorsport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Lamborghini odpískalo elektrického nástupce Urusu, ač ho slibovalo ještě loni. Nová generace zůstane spalovací, dokud to půjde
29.11.2024 - Prach jsi byl... Toyota Supra už se zase loučí, jejích 435 koní, manuál a sedačky od zkrachovalého Recara stojí za to
29.11.2024 - MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
29.11.2024 - Mercedes upadá k průměrnosti stejně jako Boeing, říkají trefně v USA, byl zlomem vstup Číňanů?
29.11.2024 - Designér předem ukázal vizáž konečně zase spalovacího Dodge Charger. S pár úpravami jako muscle car aspoň vypadá
29.11.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.28. 14:01 - pavproch
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB