Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
FCA vysaje z Ferrari před jeho vyčleněním 62 miliard Kč, vyhnalo to Montezemola?
15.11.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
FCA dále upřesňuje své plány na vyčlenění Ferrari ze struktur koncernu a jeho částečný prodej. Než se tak stane, vezme si z něj 2,25 miliardy Eur.
Luca di Montezemolo ve Ferrari skončil a bude si teď zřejmě hrát s letadly. Jeho odchod přišel nečekaně a náhle a i když se asi nikdy s jistotou nedozvíme, co jej podnítilo především, byly to zřejmě záměry mateřského koncernu. Jeho šéf Marchionne, který teď malé-velké značce vládne, sice slíbil, že ve Ferrari prakticky nic nezmění, hned záhy se ale začal odhalovat plány, které Montezemolovi nemusely ani trochu vonět.
Nejde tu nakoenc ani tak o záměr prodávat o trochu aut navíc, to by zřejmě Lucu di M. tolik nepopudilo. Potíž zřejmě někdejší pravá ruka samotného Enza Ferrariho spatřovala ve snaze koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) udělat z Ferrari plátce velkolepých Marchionneho plánů. FCA si sice dnes může dělat s firmou prakticky co chce (pouze 10 procent společnosti patří Ferrariho nemanželskému synovi Pierovi), jenže ani její obrovské zisky nejsou dost. Kapitálu je třeba více, a tak vedení FCA napadlo vyčlenit Ferrari ze struktur a 10 procent rozprodat investorům.
Kolik peněz to přinese, o tom se zatím pouze debatuje, stejně jako o tom, jaké to bude mít negativní následky. FCA ale pochopitelně nemůže čekat a doufat, koncern si musí být jist svými finančními výhledy, a tak si peníze ze společnosti vezme předem.
Není to pochopitelně nic nelegálního a snad ani nemorálního, znovu opakujeme, že Ferrari je firmou patřící téměř bezvýhradně FCA a i Piero Ferrari musel se vším jistě souhlasit. Na druhou stranu docela chápeme, pokud se vám to „lidsky nelíbí” či pokud se proti tomu tvrdě stavěl Luca di Montezemolo. O co tedy jde?
Z plánů předestřených americkým regulátorům vyplynulo, že FCA ještě před uvedením Ferrari na burzu provede finanční transfer směrem k mateřské firmě v celkové hodnotě 2,25 miliardy Eur. Jedná se asi o 62 miliard Kč, tedy velké peníze a budou mít i podobu převzetí části dluhů FCA ze strany Ferrari. Celkově by tato a další související operace měly FCA přinést 4 miliardy Eur a snad také pár let klidnějšího života.
Co to přinese Ferrari, je otázkou. Firma zkrátka bude mít o 2,25 mld. Eur méně a bude si muset nějak vydělat. Klíčový bude prodej vlastních akcií, které by podle Marchionneho měl vynést hodně a podle jiných málo. Je velmi teoreticky (nic tomu nenasvědčuje) možné, že tuto částku pokryje celou, ale také může pokrýt jen velmi malou část, zvláště když na prodej bude společnost s takovým břemenem na bedrech. Zbytek peněz si bude muset Ferrari prostě vydělat. S ohledem na předchozí výsledky to zřejmě nebude potíž, ale budou takové i za vlády Sergia M.? To je otázka.
Jistější je v tuto chvíli snad jen to, že tohle mohl být kámen úrazu spolupráce FCA s di Montezemolem, který velmi pravděpodobně nechtěl vrhat firmu do takové nejistoty a svou úspěšnou prací tak okatě (dělal to tak či onak, jistě rád a ne levně...) saturovat nezřídka prodělečné aktivity zbytku koncernu. Ať už je to jakkoli, tohle je plán, který bude naplněn. Jeho výsledky budou jasnější v průběhu příštího roku - Ferrari má jít na burzu ve druhém nebo třetím čtvrtletí roku 2015.
Je nade vší pochybnost, že Marchionne a di Montezemolo se okolo budoucnosti Ferrari nepohodli, jakožto gentlemani to ale navenek dávali najevo jen v náznacích
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
před 4 hodinami - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
před 5 hodinami (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
před 7 hodinami - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
před 8 hodinami - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Onboard videa 12.24. 12:21 - Stepan
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch