Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
FCA má vlastní Dieselgate. Hrozí mu pokuta 117 miliard, Marchionne zuří
13.1.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Americká EPA objevila v třílitrových dieselech FCA problematická nastavení omezující účinnost emisních systémů. Podle firmy jsou nařčení nesmyslná.
O dieselovém skandálu Volkswagenu byly již popsány stohy papíru. Stejně tak ovšem již od vypuknutí kauzy Dieselgate zmiňujeme, že německý koncern v tom není sám. Jeho největší chybou však byla snaha vecpat Američanům „čistý diesel“, a když byl nachytán při podvodu, ke všemu se přiznal. Ano, někomu může snaha o transparentnost připadat jako férové jednání. Nicméně u Volkswagenu vedla přinejmenším k obřím pokutám a stíhání dnes už sedmi osob.
Pokud by Němci dále vše popírali jako léta předtím a nechali regulátory v důkazní nouzi, případ by se nepochybně táhl léta. Akciové trhy by na něj stěží reagovaly větší panikou a v Evropě by komplikovaném vyšetřování Američanů neštěkl ani pes. Volkswagen ale zvolil cestu pravdomluvnosti, a tím jen poukázal na dlouho tolerovaný problém, jenž se týká emisí NOx. Rázem bylo řadou organizací poukázáno na to, že povolené limity překračují i další automobilky, a to nikoliv jen v Americe, ale také v Evropě.
Dosud však nenastala situace, kdy by došlo k otevřenému obvinění některé z automobilek vládní institucí. Nejdále v tomto ohledu zašli Němci, kteří si stěžovali na koncern FCA, jehož dieselové motory měly taktéž mimo laboratorní podmínky vykazovat nemístné větší množství emisí NOx. Laboratorními testy ovšem FCA procházelo jako nůž máslem a i když to samé lze říci také o VW, dále se tato kauza v Evropě nedostala.
Nyní ovšem s podobným obviněním přichází také americká EPA, a to je již pro koncern FCA poněkud horší. Oproti Volkswagenu je zde ale pár podstatných rozdílů, které by mohly umožnit zametení Dieselgate II pod koberec také v Novém světě. EPA při certifikaci aut modelových roků 2014-2016 objevila osm podezřelých procedur (jejich kompletní výpis najdete níže), které u třílitrovým motorů nějakým způsobem upravují systém regulující emise NOx, o kterých ji FCA nespravil.
Seznam sporných procedur identifikovaných EPA
AECD #1 (Plné uzavření recirkulace výfukových plynů při dálničních rychlostech)
AECD #2 (Částečné uzavření recirkulace výfukových plynů s narůstající rychlostí)
AECD #3 (Plné uzavření recirkulace výfukových plynů při čištění výfukových ventilů)
AECD #4 (Vyřazení vstřikování výfukové kapaliny během adaptace SCR)
AECD #5 (Redukce recirukulace výfukových plynů při dosažení jisté teploty motoru)
AECD #6 (Vyřazení zahřívání katalyzátoru SCR)
AECD #7 (Použití alternativních režimů SCR)
AECD #8 (Použití záklopky zdržující doplnění čpavku u katalyzátoru SCR)
Je zde tedy podezření, že rovněž Italové zkouší porušit zákon na ochranu ovzduší. Podstatné je ovšem slovo „podezření“, k formálnímu obvinění FCA totiž prozatím nedošlo. Po FCA se momentálně požaduje vysvětlení, a teprve pokud s ním nebude EPA spokojena, dojde k obvinění, případnému prokázání viny a následnému vyměření pokuty. Ta přitom může činit až 44 539 USD (cca 1 132 000 Kč) za jedno vozidlo.
To je pro už tak velkými dluhy zatíženému FCA velká hrozba, i když množství zasažených aut je oproti VW asi čtvrtinové. Aktuálně se mluví o 103 828 vozech, což znamená teoretickou maximální penalizaci ve výši 4,6 miliardy dolarů (116,89 mld. Kč), nikde ale není psáno, že EPA přistoupí k nejvyšší sazbě. A nikde není psáno, že na nějakou pokutu vůbec dojde.
Může se ale také stát pravý opak, může dojít k eskalaci. Ostatně i Volkswagen byl nejprve obviněn z instalace „chytrého softwaru“ u necelého půl milionu aut, než bylo zjištěno, že celosvětově se skandál dotýká 11 milionů vozů. Italský skandál může kulminovat stejným způsobem. Nyní je ale především na organizaci EPA, aby prokázala, že FCA instalovalo různé systémy do svých aut osazených třílitry s úmysly, které zákon nepřipouští.
FCA uvádí, že s americkými autoritami plně spolupracuje a věří, že „veškeré kontrolní emisní systémy plně vyhovují legislativě“. Ještě dále než oficiální prohlášení FCA zašel šéf firmy Sergio Marchionne, který v rozhovoru s novináři doslova řekl, že je „opravdu nas*aný“ a dodal: „Způsob, jakým je vše popisováno, je podle mně vůči FCA nefér, a to je to, co mně rozčiluje nejvíce.“
Jinými slovy, Marchionne svým způsobem přiznává, že motory FCA jsou osazeny jistými systémy, které mohou být považovány za sporné. Nicméně s jejich pomocí koncern „nezkouší porušit zatracené zákony“. Přesně tak ale média momentálně o FCA smýšlejí, a právě to je to, co šéfa FCA štve nejvíce. Veřejnost jej totiž může odsoudit dříve, než vůbec EPA rozhodne, že vše bylo v legální rovině.
Uvidíme tedy, jak se celá situace vyvrbí a zda tu skutečně budeme mít Dieselgate II. Na zprávy zatím zareagovaly finanční trhy, které poslaly hodnotu koncernu dolů (akcie FCA klesly o 16,14 procentního bodu, Alfy Romeo o 0,74 procentního bodu a u Ferrari, přestože již není součástí FCA a nemá s diesely nic společného, nicméně FCA stále z většiny patří, o 1,06 %). Níže pro tuto chvíli přidáváme ještě seznam zasažených vozů, další vývoj ukáže čas, jen s přiznáním Italů určitě nepočítejme...
Vozy FCA osazené sporným zařízením
Dodge Ram 1500 (2014) - 14 083 prodaných vozů
Jeep Grand Cherokee (2014) - 14 652 prodaných vozů
Dodge Ram 1500 (2015) - 31 948 prodaných vozů
Jeep Grand Cherokee (2015) - 8 421 prodaných vozů
Dodge Ram 1500 (2016) - 32 219 pravděpodobně prodaných vozů
Jeep Grand Cherokee (2016) - 2 469 pravděpodobně prodaných vozů
FCA nyní má co vysvětlovat, neboť u Dodge Ram 1500 a Jeepu Grand Cherokee bylo nalezeno hned osm sporných postupů při zacházení s emisemi NOx
Dle EPA dochází k porušení zákona, FCA ale vše popírá
Se stejným obviněním byl ostatně Fiat již konfrontován v Evropě, vše ale bylo smeteno ze stolu - v USA to tak dopadnout nemusí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva