Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
F1 opravdu posílí na 1 000 koní, týmy i jezdci jsou pro. Pomůže to ale něčemu?
9.2.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Vyšší výkon hybridních šestiválců má více zviditelnit rozdíly panujícím mezi jednotlivými jezdci. Prý by si pak někteří v rychlých zatáčkách tolik netroufli.
Královská motoristická disciplína v posledních letech již neláká diváky takovým způsobem jako v době, kdy do stísněných kokpitů usedal třeba Ayrton Senna nebo když Michael Schumacher sbíral své tituly. Důvodem jsou především pravidla FIA, které už tak dost narušenému přirozenému vývoji učinily utrum. Ve výsledku tu tak máme třeba hybridní pohonné ústrojí, z něhož sice někteří výrobci mohou teoreticky profitovat při výrobě silničních vozů, atraktivitě samotných závodů ale v ničem nepřidaly, to spíše naopak, minimálně po zvukové stránce.
Pokud k tomu navíc přičteme třeba měnitelný přítlak zadního křídla (DRS), který může použít jen někdo a někdy, zákazy tankování či naopak povinné přezouvání pneumatik, máme před sebou nepříliš záživnou show, která se sportem mnoho společného nemá. Věčná snaha kvality monopostů uměle vyrovnat, aby se o titul mohlo ucházet co nejvíce týmů, přitom stejně přišla vniveč - rozdíly mezi jednotlivými vozy byly loni tak velké, že o titul mohli soupeřit pouze Lewis Hamilton a Nico Rosberg s Mercedesy. Ostatní jen přihlíželi. A aby se to pro letošek změnilo, bylo třeba jisté „nedopatření”.
Samotní aktéři jsou si výše zmíněného a z toho pramenícího upadajícího zájmu publika očividně vědomi, a tak momentálně diskutují o změnách. Jednou z těch, která je na stole, je navýšení výkonu motorů na 1 000 koní. Po takové změně volá třeba Bernie Ecclestone či trojnásobný šampion Niki Lauda a jejich přání vážně nedopadla na neúrodnou půdu.
Vyšší výkon by přitom monopostům neumožnil pouze jet rychleji, udělal by z vozů stroje náročnější na ovládání. „Možná se díky tomu navýší rozdíl mezi jezdci, kteří se snaží o trochu více než ostatní,“ říká Daniel Ricciardo z týmu Red Bull. A dodává, že „v některých vysokorychlostních zatáčkách již nedosahujeme takového tempa jako kdysi. Než jsem začal závodit, jezdilo se rychleji.“
„Bylo by přitom pěkné mít zpět v kalendáři ty zatáčky, které někteří jezdci budou projíždět naplno, zatímco ti slabší trochu povolí,“ zmiňuje stávající jednička rakouského týmu. S tím jen souhlasí jeho šéf Christian Horner, který naznačuje, že dané odvětví se „musí vyvíjet, musí se zlepšit. Navíc zde máme prostor, jak udělat vozy rychlejšími, a ten musíme beze zbytku využít. Monoposty musí být náročnější na řízení, aby odhalily rozdíly mezi jezdci.“
Horner přitom poukazuje na fakt, že podle dodavatelů motorů postačí jen pár malých zásahů, aby byl navýšen výkon na požadovanou úroveň. Jen lehce by byla změněna konstrukce hybridních šestiválců a zároveň by došlo ke zvýšení dnes striktně limitovaného průtoku paliva. Vše ale ještě potřebuje posvěcení - jezdci jsou podle Ricciarda pro, týmy podle Hornera též. Chybí ještě posvěcení od zmiňované asociace FIA, ta ale nebývá proti, pokud se týmy a jezdci na podobné změně shodují. Pakliže posvěcení asociace přijde, více výkonu můžeme očekávat v roce 2017, tedy v přespříští sezóně.
Je ovšem otázkou, zda se s vyšším výkonem vrátí také nadšení diváci, dnešním ef-jedničkám toho chybí v posledních letech více než výkon. Jisté je zatím pouze tolik, že navýšení výkonu bude spojeno s evolucí stávajících pohonných jednotek a současných monopostů. FIA totiž zamítla návrh Ferrari, který si přál opětovné nasazení osmiválců - Honda a Mercedes by prý v takovém případě seriál opustily. Na úrodnou půdu pak nepadla ani myšlenka Red Bullu a Mercedesu, aby samotné monoposty změnily tvar a byly agresivnější. Ve výsledku má být tedy spásou daného odvětví bude pouze ono navyšování výkonu. Jak jsme ale uvedli, je vážně sporné, zda to sportu pomůže...



Jezdci Formule 1 požadují zvýšení výkonu motorů na nějakých 1 000 koní, což by pomohlo odhalit rozdíly mezi jezdci. S tím jen souhlasí šéf týmu Red Bull Christian Horner
Zdroj: Autosport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nejnovější články
Nový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
před hodinouNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 2 hodinamiNěmci proklepli nejspolehlivější dostupné auto podle svých vlastních STK, kladů má na rozdávání
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraŠkoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
včera
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry