Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
F1 opravdu posílí na 1 000 koní, týmy i jezdci jsou pro. Pomůže to ale něčemu?
9.2.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Vyšší výkon hybridních šestiválců má více zviditelnit rozdíly panujícím mezi jednotlivými jezdci. Prý by si pak někteří v rychlých zatáčkách tolik netroufli.
Královská motoristická disciplína v posledních letech již neláká diváky takovým způsobem jako v době, kdy do stísněných kokpitů usedal třeba Ayrton Senna nebo když Michael Schumacher sbíral své tituly. Důvodem jsou především pravidla FIA, které už tak dost narušenému přirozenému vývoji učinily utrum. Ve výsledku tu tak máme třeba hybridní pohonné ústrojí, z něhož sice někteří výrobci mohou teoreticky profitovat při výrobě silničních vozů, atraktivitě samotných závodů ale v ničem nepřidaly, to spíše naopak, minimálně po zvukové stránce.
Pokud k tomu navíc přičteme třeba měnitelný přítlak zadního křídla (DRS), který může použít jen někdo a někdy, zákazy tankování či naopak povinné přezouvání pneumatik, máme před sebou nepříliš záživnou show, která se sportem mnoho společného nemá. Věčná snaha kvality monopostů uměle vyrovnat, aby se o titul mohlo ucházet co nejvíce týmů, přitom stejně přišla vniveč - rozdíly mezi jednotlivými vozy byly loni tak velké, že o titul mohli soupeřit pouze Lewis Hamilton a Nico Rosberg s Mercedesy. Ostatní jen přihlíželi. A aby se to pro letošek změnilo, bylo třeba jisté „nedopatření”.
Samotní aktéři jsou si výše zmíněného a z toho pramenícího upadajícího zájmu publika očividně vědomi, a tak momentálně diskutují o změnách. Jednou z těch, která je na stole, je navýšení výkonu motorů na 1 000 koní. Po takové změně volá třeba Bernie Ecclestone či trojnásobný šampion Niki Lauda a jejich přání vážně nedopadla na neúrodnou půdu.
Vyšší výkon by přitom monopostům neumožnil pouze jet rychleji, udělal by z vozů stroje náročnější na ovládání. „Možná se díky tomu navýší rozdíl mezi jezdci, kteří se snaží o trochu více než ostatní,“ říká Daniel Ricciardo z týmu Red Bull. A dodává, že „v některých vysokorychlostních zatáčkách již nedosahujeme takového tempa jako kdysi. Než jsem začal závodit, jezdilo se rychleji.“
„Bylo by přitom pěkné mít zpět v kalendáři ty zatáčky, které někteří jezdci budou projíždět naplno, zatímco ti slabší trochu povolí,“ zmiňuje stávající jednička rakouského týmu. S tím jen souhlasí jeho šéf Christian Horner, který naznačuje, že dané odvětví se „musí vyvíjet, musí se zlepšit. Navíc zde máme prostor, jak udělat vozy rychlejšími, a ten musíme beze zbytku využít. Monoposty musí být náročnější na řízení, aby odhalily rozdíly mezi jezdci.“
Horner přitom poukazuje na fakt, že podle dodavatelů motorů postačí jen pár malých zásahů, aby byl navýšen výkon na požadovanou úroveň. Jen lehce by byla změněna konstrukce hybridních šestiválců a zároveň by došlo ke zvýšení dnes striktně limitovaného průtoku paliva. Vše ale ještě potřebuje posvěcení - jezdci jsou podle Ricciarda pro, týmy podle Hornera též. Chybí ještě posvěcení od zmiňované asociace FIA, ta ale nebývá proti, pokud se týmy a jezdci na podobné změně shodují. Pakliže posvěcení asociace přijde, více výkonu můžeme očekávat v roce 2017, tedy v přespříští sezóně.
Je ovšem otázkou, zda se s vyšším výkonem vrátí také nadšení diváci, dnešním ef-jedničkám toho chybí v posledních letech více než výkon. Jisté je zatím pouze tolik, že navýšení výkonu bude spojeno s evolucí stávajících pohonných jednotek a současných monopostů. FIA totiž zamítla návrh Ferrari, který si přál opětovné nasazení osmiválců - Honda a Mercedes by prý v takovém případě seriál opustily. Na úrodnou půdu pak nepadla ani myšlenka Red Bullu a Mercedesu, aby samotné monoposty změnily tvar a byly agresivnější. Ve výsledku má být tedy spásou daného odvětví bude pouze ono navyšování výkonu. Jak jsme ale uvedli, je vážně sporné, zda to sportu pomůže...
Jezdci Formule 1 požadují zvýšení výkonu motorů na nějakých 1 000 koní, což by pomohlo odhalit rozdíly mezi jezdci. S tím jen souhlasí šéf týmu Red Bull Christian Horner
Zdroj: Autosport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 20 minutami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před hodinou - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus