Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
F1 očima peněz: jak funguje miliardový byznys Bernieho E.?
24.3.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Firma odpovědná za dění ve Formuli 1 v roce 2013 fakticky vydělala 33 mld. Kč. Díky 340 zaměstnancům a 20 dvouhodinovým závodům ročně.
Včera jsme vám přiblížili, jak drahý je provoz týmu Formule 1 a popsali, kam přesně jednotlivé výdaje míří. I pohledem průměrného, tedy nepříliš úspěšného účastníka seriálu je to extrémně drahý špás, který spolyká na 6 miliard korun ročně. Pochopitelně znamená též příjmy, podle neoficiálně dostupných či oficiálně zveřejňovaných informací části týmů ale v současnosti neexistuje jediný účastník tohoto seriálu, jemuž by samotné závodění generovalo zisk.
Vše je pochopitelně odvislé od úspěchu či neúspěchu, ale protože týmy mají ve zvyku bojovat podle pravidla „lepší vítězit na trati a prodělat, než vydělávat a končit v závěru startovního pole”, raději investují s vidinou úspěchu v závodech než s vidinou návratnosti vydaných peněz. Dle dostupných dat je tak obvykle pouze okolo tří čtvrtin rozpočtů týmů hrazeno z více či méně spolehlivých příjmů z reklamy na autech a z peněz rozdělovaných za účast v šampionátu. Zbytek potřebných financí musí týmy pokrýt jinak - buď z kapes majitelů, nebo třeba poskytováním míst v kokpitech pilotům, kteří si za to přímo či nepřímo (zpravidla penězi svých sponzorů) zaplatí.
Provoz týmu Formule 1 je extrémně drahá záležitost, přímo se nevyplatí ani Ferrari
To samo o sobě pochopitelně neznamená, že účast pro všechny firmy v seriálu je ztrátová. Přímo možná, nepřímo ale nikoli. Podle Formula Money přinesla například účast Red Bullu v šampionátu mezi léty 2010 a 2013 zviditelnění, za které by firma Dietera Mateschitze jinak musela vydat 836,5 milionu liber formou investic do reklamy. Nejsme si tedy jisti, jak moc může být takové číslo přesné, zviditelnění značky Red Bull díky ohromujícím úspěchům týmu v šampionátu před celým světem ale nepochybně zdaleka nebylo bezcenné. A pozice Ferrari, Mercedesu, McLarenu a dalších společností není jiná, také ty si mohou svou účastí v F1 vydělat „jinak”. U zbylých musíme motivaci k miliardovým investicím hledat složitěji, najdeme ji ale nepochybně pokaždé.
Přesto je tu někdo, pro koho je Formule 1 už po dekády multimiliardový byznys. Kdo může mávnout nad finančními těžkostmi některých týmů, pro nějž seriál rozhodně není v krizi, neboť po ekonomické stránce díky objevování nových odbytišť jen vzkvétá. Není to jediný člověk, který vás jistě hned napadne, ale spíše skupina subjektů, které jeho jméno symbolizuje - Bernie Ecclestone. Je to právě on, kdo prakticky z ničeho stvořil z ef-jedniček neskutečně efektivní podnikání. které s minimálními náklady, pár zaměstnanci a viditelnou aktivitou, která se soustřeďuje na 20 dvouhodinových asfaltových bitek do roka, vydělá to, kvůli čemuž musí jiní vyrábět miliony aut ročně.
Než se ale podíváme na to, jak chytře tohle funguje, musíme se zorientovat v pozici samotného Ecclestona.
Dramatické momenty z velkých cen přesto dokáží vydělávat obrovské peníze, akorát někomu jinému
Kulisy se mění, Bernie zůstává
Do detailu rozebrat, co přesně kdy ve Formuli 1 komu patřilo a podrobně popsat, jaký vývoj vedl k současnému stavu, by vydalo na velmi dlouhou a ještě nudnější knihu. Přesto je třeba alespoň v základech pochopit, jak bylo současného stavu dosaženo, a tak vám předložíme co nejstručnější verzi celého příběhu; znalci jeho zkratkovitost jistě prominou.
Před rokem 1981 se věci měly tak, jak si mnozí myslí, že se mají i dnes. Vlastně logicky - existovala FISA (Fédération Internationale du Sport Automobile), odnož FIA (Fédération Internationale de l'Automobile), která se starala o veškerou organizaci Formule 1. Zodpovídala tedy za sportovní i ekonomické dění, s rostoucí popularitou a potenciální ekonomickou výnosností tohoto seriálu ale týmy přestaly být spokojené s tím, kolik peněz za svou účast dostávají. Daly tak dohromady vlastní asociaci, FOCA (Formula One Constructors Association), která mimo jiné bojovala za podíl týmů na prodeji vysílacích práv. A do jejího čela zvolily tehdejšího majitele a šéfa týmu Brabham, Bernieho Ecclestona.
Berniemu Ecclestonovi nebylo vždy 84 let - na historických snímcích je v „mladším provedení” k vidění také s Ayrtonem Sennou a mladým Michaelem Schumacherem...
Tohle se stalo už v polovině sedmdesátých let, trvalo ale právě až do roku 1981, než FOCA pod vedením Ecclestona dostala do rukou právo sjednávat kontrakty na vysílací práva a mít z nich také patřičné příjmy. Chleba se ovšem pro Bernieho E. zlomil až v roce 1987, kdy se zbavil svého týmu a dále nemohl být členem ani šéfem FOCA. Neudělal to náhodou, tou dobou končila platnost tzv. Concordské dohody mezi FISA resp. FIA a týmy, která jim zaručovala výše zmíněné. Bylo třeba sjednat novou a v té už Ecclestone figuroval v nové roli - založil firmu Formula One Promotions and Administration (FOPA), která spravovala veškerá televizní práva a příjmy z nich rozdělovala v poměru 50 % pro FIA, 49 % pro sebe a 1 % pro týmy. Je to směšné? Ano, FOPA ale získala ještě právo vybírat poplatky od pořadatelů velkých cen, které kompletně rozdělovala mezi týmy jako odměny za dosažené výsledky. Týmy byly spokojené, velký byznys se rozjel.
Posléze, částečně snad z obsese Bernarda Charlese Ecclestona, částečně vinou okolností se vše začalo míchat do velmi nepřehledného spletence firem. Ecclestone stvořil nejprve společnost Formula One Administration (FOA) řízenou firmou Formula One Management (FOM), která v roce 1995 získala od FIA práva na nakládání s veškerými komerčními záležitostmi na 14 let dopředu. V roce 1996 založil Ecclestone firmu SLEC Holdings ovládající výše zmíněné (a další, dojde na ně řeč) společnosti, jejíž polovinu prodal dvěma subjektům za téměř miliardu liber. Jejich podíl, spojený do jednoho pod hlavičkou společnosti Speed Investmets, se přes krachující německou EM.TV & Merchandising dostal do rukou mediálního impéria Lea Kircha. Ten svůj podíl v SLEC zvýšil až na 75 procent díky miliardovým úvěrům od bank - sám ale později zkrachoval a většina kdysi Ecclestonovy firmy připadla do rukou bank. Bayerische Landesbank, JPMorgan Chase a Lehman Brothers, to byly ty tři, které Kirchovu anabázi financovaly.
Ecclestone v posledních letech
Ecclestonova pozice se zdála být už nevýznamná, on ale využil nemožnosti těchto subjektů uplatnit svá vlastnická práva ve společnosti do chvíle, než jejich převzetí bude posvěceno Evropskou komisí, a z pozice minoritního akcionáře SLEC tuto společnost i firmy FOA a FOM fakticky ovládl dosazením svých vlastních lidí do jejich vedení. Banky si na jeho krok později stěžovaly, dokonce se s ním soudily, nesmrtelný Bernie ale přestál negativní verdikt soudu i nepřízeň většiny akcionářů SLEC - jak jinak než obchodně. V roce 2004, den po zmíněném výroku soudu, se sešel s šéfy týmů F1, z jejichž řad vzešel a kteří už delší čas vyhrožovali odchodem z F1, pokud nedostanou za svou účast více peněz. Ecclestone jim za prodloužení Concordské dohody do roku 2008 slíbil 260 milionů liber z příjmů z televizních práv. Týmy jeho nabídku přijaly a daly mu nepřekonatelnou zbraň proti jeho tehdejším nepřátelům.
Byl to on, kdo byl v tu chvíli schopen zajistit bezproblémové pokračování F1 bez protestů týmů a bez nějž by SLEC mohlo zůstat bezcennou firmou vlastnící komerční práva k vysílání ničeho - bez týmů jako Ferrari a McLaren by žádná F1 už nejspíš nebyla. Banky tak musely být opatrné a je ironií osudu, že Gerhard Gibkowsky (ano, ten člověk, kvůli němuž byl nedávno Ecclestone opět u soudu), tou dobou člen představenstva Bayerische Landesbank a hlava SLEC, o pár týdnů později konstatoval, že banky již nemají žádný zájem odstranit Ecclestona z vedení firmy ani s ním vést jakékoli další spory. Velký Bernieho byznys jel dál.
Ecclestone nikdy nestál bokem. Ve světě F1 byl vždy vidět a nejen v něm
Zmíněné banky ale pochopitelně neměly zájem podnikat v tomto oboru, a tak své podíly - s výjimkou později upadnuvší Lehman Brothers - prodaly. Novým majitelem se stala investiční společnost CVC Capital Partners, která převzala i část zbylého podílu Bernieho Ecclestona. Rychle se tak dostala k podílu až 63,4 procenta, poté ale jeho část prodala jiným subjektům. Aktuální rozložení „sil” je následující:
Současní „vlastníci Formule 1”
CVC Capital Partners - 34,6 %
Waddel & Reed - 20,7 %
Lehman Brothers - 12,2 %
Bambino Holdings (firma Ecclestonovy rodiny) - 8,4 %
Bernie Ecclestone - 5,2 %
Management Delta Topco - 1 %
FIA - 1 %
Ostatní - 14,3 %
Tyto subjekty vlastní holding nazvaný Delta Topco, bývalé SLEC Holdings, který je jediným majitelem The Formula One Group (FOG). Pod tu spadá řada firem registrovaných zejména v Rychtářství Jersey, ale také ve Velké Británii, Nizozemí a Švýcarsku. Klíčovými součástmi holdingu jsou pak Formula One World Championship Ltd., nástupce FOA, vlastnící veškerá komerční práva k F1 až do roku 2110 (jak se k nim dostala, jsme probírali nedávno). Dále holandská Formula One Licensing BV vlastnící ochranné známky jako logo Formule 1 apod., stále existující FOM, která se stará o zejména organizační záležitosti včetně třeba veškeré logistiky související se závody (přímo týmy neplatí nic) a v neposlední řadě švýcarská Allsport Management SA, která pronajímá veškeré reklamní plochy na závodištích s výjimkou velké ceny Monaka. Firem je ale v celém konglomerátu podstatně více, bez mapy se něm rychle ztratíte.
Ecclestone přestál bez větší úhony i několik soudních sporů. Po jednom z těch, které přinesly pro něj nepříznivý verdikt, řekl doslova, že rozhodnutí soudu „neznamená vůbec nic”. A měl pravdu, o den později pro něj negativní vývoj zvrátil jako obchodník
Ptáte se, kde je FIA? Ta si dělá svá pravidla a nemít čerstvě jedno procento v Delta Topco, nemá na toto dění absolutně žádný vliv ani příjem z něj. Ona prostě dělá sport a Delta Topco byznys. A ptáte se, kde je Bernie Ecclestone? Ten to i ve svých 84 letech všechno řídí. Proč? Pravděpodobně proto, že akcionáři nemají jediný důvod věřit tomu, že by to byl kdokoli jiný schopen dělat lépe.
Bernieho mašina na peníze
Teprve po nutném, opravdu nejkratším možném „technickém úvodu”, se dostáváme k tomu, jak chytře stroj Bernieho Ecclestona na peníze funguje. Základním stavebním kamenem úspěchu zde je, že pod holding Delta Topco spadají zejména díky výše zmíněným subjektům naprosto veškerá komerční práva spojená se vším, co lze v souvislosti se závody prodat. A když říkáme „naprosto veškerá” míníme opravdu všechna.
Na světě zřejmě není člověka, který by blyštivé momenty formulových závodů dokázal prodat lépe než Ecclestone
Až na drobné výjimky není nic, co byste v souvislosti s F1 či jakýmkoli závodem mohli koupit jinde. Už jsme zmínili, že FIA nepatří v tomto směru vůbec nic, podobně jsou na tom i pořadatelé jednotlivých závodů. Těm Delta Topco za jejich peníze dovolí, že se u nich může Formule 1 jet a jejich klíčovým příjmem je vstupné. Příjmy z veškerých reklamních ploch okolo závodiště jdou do kapsy Delta Topco, příjmy z pronájmu jakéhokoli stánku v době konání závodu jdou do kapsy Delta Topco a hádejte, kdo jediný může při závodech zajišťovat servis pro VIP-návštěvníky a účtovat si za něj peníze? Jestli říkáte dvě slova na D a T, jste opět na správné stopě. Ve velmi obdobné situaci jsou pak i týmy - ty si mohou pronajmout své reklamní plochy na vozech či kombinézách, jinak jsou karty rozdány jasně: někteří dodávají asfalt, jiní auta, další pneumatiky. Ale pokud jde o komerci, vše začíná a končí u firmy řízené Berniem E. A jde tu o obrovské peníze.
Poslední zveřejněné finanční výkazy Delta Topco za rok 2013 hovoří jasně. Firma má šest hlavních zdrojů příjmů: utržila okolo 34 milionů dolarů za pronájem oněch stánků na závodech, to jsou drobné. Dalších 34 milionů USD přidalo technické zajišťování „juniorských ef-jedniček” GP2, to jsou opět drobné. Zajišťováních oněch VIP-služeb především pro firmy a státníky přineslo necelých 88 milionů dolarů, pořád drobné. Zbylé tři položky jsou ale masivní - plných 259 milionů dolarů přinesl pronájem reklamních ploch na závodištích a po 650 milionech dolarů za každou ze zbylých dvou položek přinesl prodej televizních práv a peníze od pořadatelů závodů. Celkový obrat Deta Topco činil v roce 2013 1,7 miliardy dolarů.
Formule 1 jako sport upadá, jako byznys ale jen vzkvétá - třeba i díky nočním závodům na zcela nových místech. Na nepříliš spokojeném evropském auditoriu již F1 není ekonomicky závislá
Samotný obrat je pěkná věc, kouzlo Bernieho mašiny je ale v něčem jiném - firma má extrémně nízké provozní i jiné náklady. Všechny společnosti holdingu zaměstnávají pouhopouhých 340 lidí a nebýt FOM s relativně vysokými náklady vyplývajícími nejen z jistě drahé logistiky, ale třeba i peněz nabízeným začínajícím týmům či okruhům v lokalitách, kde se F1 chce zviditelnit, limitně by se blížily nule. Hlavně díky všemu může být Delta Topco takovou dojnou krávou, která se navíc vehementně brání jakémukoli riziku „nedojení”. Hlídá si nejen náklady, ale i příjmy a minimum související agendy. Většinu svých smluv uzavírá na 5 let a ročně tedy obnovuje pouze 10-20 procent kontraktů. A např. smlouvy s pořadateli závodů obsahují protiinflační klauzuli, která cenu jejich účasti zvyšuje každý rok o 10 procent. Bernie chce mít prostě své jisté, s riziky nechť se potýkají jiní.
Delta Topco tak za rok 2013 vykázala zisk ve výši 530,7 milionu dolarů a její jediný opravdu velký náklad byl podíl peněz rozdělovaný týmům - jednalo se celkem o 797,5 milionu dolarů. Jeho odečtením snadno dojdeme k jakémusi provoznímu či faktickému zisku vyjádřenému sumou 1,328 miliardy dolarů, dnešním kurzem 33,325 miliardy Kč. To je neskutečná suma na firmu s 340 lidmi, která se stará o pořádání 20 dvouhodinových závodů ročně. Srovnejte si ji se zisky třeba automobilky Škoda, která musí každoročně s desítkami tisíc zaměstnanců vyrobit milion automobilů. A mimochodem, ona veškerá práva až do roku 2110 koupil Ecclestone od FIA v roce 2000 za 360 milionů dolarů. Už víte, proč se říká, že v jednoduchosti je krása?
Všimli jste si, že na prakticky jakémkoli televizním záběru jsou vidět reklamy jen jediné společnosti? I to je nápad Ecclestona a jeho kolegy, bývalého marketingového guru Marlbora Paddy McNallyho - prodává se to tak snadno a draho
Ecclestona zřejmě odvolá jen smrt
O Berniem Ecclestonovi si můžeme myslet cokoli, můžeme mu klást vinu za chaos a úpadek Formule 1, jedno ale musíme respektovat - v podstatě z ničeho, jen z důvěry ostatních v jeho schopnost vydělat jim více než jiní vybudoval byznys, který má alespoň po finanční stránce obří rozměry. A obdivovat je třeba i to, že jej zvládá kočírovat ve svých 84 letech a podle všeho se svých pozic nehodlá vzdát, i když by mohl - je dávno „za vodou”.
Sám navíc se svou rodinou vlastní jen něco přes 13 procent Delta Topco, a tak může být z pozice šéfa firmy kdykoli odvolán. Majoritní vlastní CVC jej ale ani v době jeho souzení odvolat nehodlal a učinil by tak pouze, kdyby byl odsouzen. Ti, kteří se divili, zřejmě neměli informace - CVC si dvě části Delta Topco v roce 2006 postupně koupila za necelé 2,1 miliardy dolarů. Pozdějším prodejem částí společnosti, vyplacenými dividendami a zhodnocením zbylé části vlastního podílu (dnes se hodnota Delta Topco odhaduje na 12 miliard dolarů) si přišla na 8,6 miliardy USD. A má dost pádných důvodů věřit, že bez Ecclestona v čele i s jeho láskou k penězům a odporu k nákladům by se nic takového nemuselo udát.
Za daných okolností těžko dojdeme k jinému závěru, že Ecclestona z čela F1 dostane zřejmě jen zubatá. Pro její současnou podobu znamená to co Clarkson pro Top Gear, v dobrém i zlém...
Ecclestone vládne firmě, která z pohledu komerce drží ve Formuli 1 ruce na všem, včetně například licencování veškerých log a grafických materiálů spojených s šampionátem. Dokonce i na těch které používají jméno FIA...
Mimochodem, Ecclestone má dvě docela sympatické dcery...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Technik Jaguaru po smrtelné nehodě vynesl na světlo, jaké šmejdy jsou auta vietnamského nudlového miliardáře, dostal padáka
před 53 minutami - Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před 2 hodinami - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva