Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
F1 je v nejhorším stavu, co kdy byla. Nedal bych haléř za její sledování, říká Ecclestone
23.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Principál F1 říká, že je tím jediným, kdo myslí na seriál z dlouhodobé perspektivy. Dnes je prý Formule 1 vyzpytatelná a je třeba to změnit.
Dnes se znovu schází Strategická skupina Formule 1, tedy zástupci týmů a FIA spolu s Bernie Ecclestonem, aby opětovně projednala pravidla šampionátu pro příští rok. Dá se přitom předpokládat, že jde o poslední možnost, jak dosáhnout změn, neboť ty musí být schváleny do příštího pondělí 29. února. Poté sice existuje možnost, že regule budou upraveny v průběhu letošní sezóny, nicméně v takové chvíli je třeba jednomyslné shody všech zúčastněných. A zrovna tento krok je v současném světě F1 snad ještě méně pravděpodobný než návrat Michaela Schumachera do závodního kokpitu.
Diskutovaných změn přitom není málo, kromě modifikací samotných monopostů jde totiž také o formát závodního víkendu. Jiná pravidla by se měla týkat i kvalifikace, v jejímž rámci je navrhován tzv. reverzní startovní rošt. Jezdci by si tak částečně prohodili pořadí, neboť vítěz kvalifikace by nestartoval první. Nebyl by ani ale poslední, zařadil by se kupříkladu na desáté místo, druhý by byl devátý a tak podobně. Není to nápad z hlavy Bernieho Ecclestona, i ten ale má své řešení, které by do závodů prý vrátilo tolik chybějící dramata - v potaz by bylo bráno také umístění jezdců v šampionátu. Kupříkladu třetí v kvalifikaci by tak nestartoval jako sedmý, ale třeba i osmý.
Podle tohoto vzorce by tedy nejrychlejší muž kvalifikace nemusel nutně po startu závodu profrčet kolem pomalejších závodníků a znovu se vrátit na čelo pelotonu, ale musel by bojovat s konkurencí, která je mnohem více na jeho úrovni. Tím by se prý do závodů vrátilo napětí již od jejich počátku. Sám Bernie si je ovšem vědom toho, že podobné schéma nebude snadné protlačit, důležité však prý je, když se o tom vůbec bude mluvit.
Toto je ale v podstatě jen jeden technický detail, jedna konkrétní drobnost, která prý Formuli 1 může pomoci vrátit zacházející slávu. A sám Ecclestone nemá možnost s ní naložit, jak uzná za vhodné, neboť navzdory tomu, že je vnímán jako šéf celého seriálu, je jeho pozice je podstatně komplikovanější a detailně jsme ji rozebírali loni. I proto se Bernie v rozhovoru pro Daily Mail rozpovídal také o obecnějších záležitostech, které mohou položit základ docela jiným diskusím a třeba donutit další k zamyšlení.
Bernie Ecclestone je jednou z hlavních postav Formule 1 už léta, jeho moc nad seriálem ale není absolutní a v případě pravidel závodů ani klíčová - nad tou závodů mají moc především a samy závodní stáje
Principál F1 totiž uvedl, že „Formule 1 je v nejhorším stavu, v jakém kdy byla. Neutratil bych peníze za to, abych vzal svou rodinu na závod. To ani omylem. Jaký by to ostatně mělo smysl, když víte - a třeba sázkaři to vědí, nejsou hloupí - že Lewis Hamilton pravděpodobně postaví vůz na pole position a spíše než co jiného závod vyhraje, zatímco druhý Mercedes bude na pódiu?“ řekl Ecclestone, který si jinak britského šampiona pochvaluje.
Nezůstává ale jen u tvrdě kritických slov, prý chce udělat pro Formuli 1 to nejlepší, co dokáže. Dokonce se pasuje do role toho jediného, kdo je ji schopen reálně pomoci a nehledět primárně na vlastní zájmy. Jen on prý dovede podnikat takové kroky, které zajistí ef-jedničkám dlouhodobou atraktivitu. „Nepotřebuji tu práci. Nepotřebuji ty peníze. Většina ostatních myslí jen na to, co je pro ně dobré z krátkodobé perspektivy - tou dlouhodobu jsou pro ně dva, možná tři závody,” říká Bernie a minimálně v prvních dvou věcech jistě nepřehání - je mu 85 let a jeho jmění se odhaduje na 2 miliardy liber. Opravdu nepotřebuje pracovat ani vydělávat, aby zbytek života dožil v přepychu. V čem je tedy potíž současné F1 a jak ji změnit?
Sám sebe pochopitelně nekritizuje, ostatně stvořil úžasný stroj na peníze, díky němuž zůstává v čele společností spravujících komerční práva spojená s pořádáním F1, i když mu z většiny dávno nepatří. Vládne jim ale pevnou rukou a to je prý jedna z věcí, která celému světu Formule 1 chybí. V něm se totiž stále musí domlouvat on (tedy zástupce společností vykonávající komerční práva), FIA a týmy. A to je zjevně příliš, alespoň pro Ecclestona.
Už dříve vyjádřil svůj obdiv k Vladimiru Putinovi a myslí si, že stejně jako on Rusku by měl někdo vládnout Formuli 1. Jeho obdiv k Putinovi jde tak daleko, že by jej udělal nejlépe vládcem celé Evropy. „Je to chlapík, které by měl vést Evropu. Podívejte se, jak rovná věci v Sýrii. Dobrá věc na něm je, že udělá, o čem si myslí, že je správné a stojí si za tím,“ řekl Bernie doslova.
„Když potřebuji, tak mu zavolám. Rád dělám obchody s lidmi, kteří sami dokážou zhasnout světla a nepotřebují na to asistenta svého asistenta. Jedině tímto způsobem se dají věci dělat. Již dříve jsem řekl, že nemám rád demokracii. Nic se jí nevyřeší. Mám ale docela rád Davida Camerona (britský premiér - pozn. red.). Nemyslel jsem si, že ho budu mít rád, ale on v rámci vyjednávání s EU udělal, co si myslí, že je pro Británii nejlepší.“
Ecclestone se za svůj život namočil do spousty kontroverzních kauz a kvůli některým skončil i před soudem. Vinným z nelegálního jednání ale nikdy uznán nebyl, i když naposledy se z patálií musel doslova vykoupit
Jak tedy asi tušíte, Ecclestone je velkým zastáncem „Brexitu“, tedy vystoupení Británie z Evropské unie. To ostatně dokládají i poslední kroky spojené s závodními okruhy, na kterých se šampionát F1 jede. Ty tradiční totiž střídají nové, kterou jsou mimo Starý kontinent. Je však třeba dodat, že zrovna tímto krokem se Formule 1 vzdaluje řadě svých tradičních fanoušků, kterým nezbývá nic jiného než buď letět za šampionátem, nebo jej sledovat v TV. Nebo ho přestat sledovat úplně.
Po poslední možnosti ale Bernie skutečně netouží, pročež je třeba, aby došlo k oněm změnám. Aktuálně jej však prý brzdí podle něj druhý hlavní důvod současných problémů - aktuální konstrukce tzv. Concordské dohody, která platí od roku 2013 do roku 2020 a v jejímž rámci prý všemu vládnou Ferrari a Mercedes. Tyto automobilky totiž dodávají motory osmi z jedenácti stájí, pročež je logické, že se vůči nim zákaznické týmy nevzepřou. A Italové i Němci jsou prý proti změně pravidel, neboť zejména stříbrným šípům vyhovují a Ferrari je jediné, kdo se na ně dotahuje.
„Tyto věci jsou běžně známé jako kartel. A kartely jsou nelegální. Řídíme tedy něco, co je nelegální. A navrch toho všeho jde o nekonkurenční prostředí,“ říká Ecclestone, který má za sebou úplatkářskou aféru. V té sice nikdy nepřiznal vinu, nakonec se však dle německých zákonů mohl z celé záležitosti příznačně vykoupit.
Ecclestone prý nechce umřít bohatý, rád by všechno „rozfofroval” ještě za svého života. Zatím mu s tím pomáhají hlavně jeho dcery...
I s ohledem na onen skandál je asi logické, že Bernie nechce prát špinavé prádlo mimo F1. Všichni by si vše měli vyříkat v rámci šampionátu, přičemž ideálně by správným výsledkem měl být ten jeho. Týmy by snad ještě přesvědčil, je tu ale ještě FIA a v jejím čele Jean Todt, který je třetím problémem.
„Jean se, bohužel, stal diplomatem. Chce, aby byl každý šťastný. Je to hezký způsob smýšlení od prezidenta, ale takhle to nefunguje. Nemůžete učinit všechny šťastnými,” řekl Ecclestone a dodal, že Světová rada motorsportu už dříve odsouhlasila, že Ecclestone s Todtem mohou udělat cokoli, co pomůže vyřešit potíže F1. „Jeane, můžeme si teď dělat co chceme,” vzpomíná Bernie na svou reakci před Todtem. „Oh, zažalují nás,” kontroval Todt. Ecclestone prý reagoval s tím, že mají v rukou nabitou zbraň a když je někdo zažaluje, zaplatí všechny škody. Todt ale i tak odmítl, prý se nechce potýkat s problémy tohoto typu.
Todt podle Bernieho E. neudělá nic, co by mohlo kohokoli naštvat a to je potíž. Pochválil jeho snahy o zvyšování bezpečnosti na silnicích, svou práci související s Formulí 1 by ale měl přenechat někomu jinému. „Měl by pokračovat ve zbývající agendě, ale předat odpovědnost za F1 jiným. Promluvím s ním o tom,” uvedl Ecclestone.
O vhodné osobě nechce spekulovat, o tom má prý rozhodnout FIA, nicméně stoprocentně by mělo jít o člověka, který si s Berniem bude notovat a tedy ani o někoho, kdo bude chtít potěšit všechny zúčastněné. Dá se tedy říci, že Ecclestone by rád v F1 diktátora, který by jednoduše určil, co je dle něj dobré, a tak by se i závodilo. Fungovat to může, udržitelnost je ale otázkou. Realizovatelnost je ovšem extrémně nepravděpodobná, každá z dnešních stran si jistě bude chtít udržet svůj podíl na rozhodování o dalším směřování tohoto sportu.
Závěrem pak jen zmíníme, že Ecclestone nebyl za Schumacherem a ani jej navštívit nehodlá. „Je to ta poslední věc, kterou bych chtěl udělat. Většinou ani nechodím na pohřby. Rád si lidi pamatuji, jak byli naživu a v pořádku. O Michaelovi jsem slyšel různé zprávy, ale vidět jej chci pouze v případě, že si budeme moci promluvit z očí do očí a budeme vést příjemnou diskuzi.“ Jakkoliv ovšem tato slova zní krutě, jsou s ohledem na Bernieho věk vcelku logická. Ona schůzka by mu totiž mohla připomínat, že ani on není nesmrtelný...
Bernie Ecclestone je by Formuli 1 rád vládl stejně jako Putin Rusku. Tedy nedemokraticky a dle toho, co je podle něj pro šampionát dobré
Zdroj: Daily Mail
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
před 3 hodinami - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
před 8 hodinami - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
včera
Nové na MotoForum.cz
- Bagnaia vyhrál, o titulu není ještě rozhodnuto včera 10:28
- Moto2 vyhrál Vietti, Salač hodnotí svůj výsledek jako ostudu včera 10:21
- 13. vítězství v sezóně pro Davida Alonsa včera 10:13
- Finále MotoGP bude v Barceloně včera 09:48
- Martin vyhrál Sprint, Bagnaia měl crash 2.11.2024
Nejnovější články
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
před 3 hodinami - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
před 4 hodinami - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
před 5 hodinami - Nadšenec si levně koupil historicky největší propadák Mercedesu-AMG. Za 5 let skromného ježdění dal za servis 988 tisíc
před 7 hodinami - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva