Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Expert zjistil, co se dále děje s vyřazenými bateriemi elektromobilů. Potěšující to není
14.9.2018 | Mirek Mazal
Elektrická auta jsou nám předkládána jako jasná budoucnost, tak jednoduché to ale nebude. I kdyby se podařilo vyřešit všechny známé problémy, je tu ještě jeden - co se starými bateriemi.
Akumulátory jsou základní stavební jednotkou elektromobilů, které se stávají stále častějším tématem debat. Jejich limity jsou dobře známé - vysoká cena, nízká energetická hustota a dlouhá doba dobíjení představují zásadní omezující faktor rozmachu elektrických aut. V případě překonání alespoň některých z těchto faktorů se potíží může stát i nedostatečná masová výroba, ten nejobtížněji řešitelný problém baterií je ale ještě jinde - možnosti jejich dalšího využití poté, co v autě nadobro doslouží.
Elektromobily nejdříve používaly olověné akumulátory, ty časem nahradily nikl-cadmiové (NiCd), nikl-metal hybridové (NiMH) a dnes se daří hlavně lithium-iontovým nebo lithium-polymerovým. Nejčastěji se u nich řeší výše naznačené parametry jako hmotnost, rozměry, rychlost dobíjení, paměťový efekt, počet možných hloubkových dobíjecích cyklů, samovybíjení, ale nikdo, ani samotní zelení aktivisté se reálně příliš nevěnují recyklaci.
Na otázku, co se stane se starými bateriemi elektrických automobilů, když se opotřebují, hledal odpověď náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Na příkladu Nissanu Leaf a elektrické Formule E ukázal dnešní nakládání s nefunkčními bateriemi, které má daleko k čemukoli převratnému.
Nissan zatím nenapadá nic lepšího než další použití částí akumulátorů pro ukládání energie v jiných oblastech. Například vyřazené akumulátory z Leafu zkoušeli japonští specialisté použít v pouličních lampách se solárními panely. Portugalští výzkumníci skupiny Renault v tomto duchu založili inteligentní elektrický ekosystém na ostrově Porto Santo. Jistě zajímavé, ale ani jedno nejsou místa, kde by v určitou chvíli našly uplatnění miliony vyřazených akumulátorů z elektromobilů.
V úvahu připadá i využití doma. Sám Fenske říká, že jeho dům spotřebuje 15 kWh energie denně, Leaf disponuje 30 kWh a pokud by se časem kapacita používáním snížila na polovinu, stejně by to stačilo na celodenní fungování obydlí. Otázkou ale je, jak široké využití by něco takového mělo. Však si vzpomeňte, kdy naposledy jste zažili delší výpadek dodávky energie, stává se to (mimo plánované, též ojedinělé odstávky) alespoň v Evropě velmi zřídka.
O mnoho chytřejší nejsou z akumulátorů ve Formuli E. Tam každý monopost používá jednu baterii na celou sezónu, přičemž první čtyři ročníky byly používané stejné typy. Pro pátou sezónu auta dostala nově zkonstruovanou zásobárnu energie s dvojnásobnou kapacitou, která je vykoupena o čtvrtinu vyšší hmotností.
Baterie z úvodních čtyř let pak byly či budou rozprodány týmům nebo soukromým sběratelům, protože mohou být dále použity v monopostech na další ježdění mimo ostré tempo. Úplně vyždímané akumulátory by měly být recyklovány, jenže právě to je kámen úrazu - nikdo to dnes pořádně nedělá a s rozumem v hrsti ani dělat nemůže.
Nissan říká, že baterie umí rozebrat a využít měď, ocel, hliník a některé plasty. Ze samotných článků je možné příslušným postupem dostat kobalt, nikl, mangan a samozřejmě lithium. Pro zajímavost - lithium-iontový akumulátor obsahuje 5-7 procent lithia, 5-20 procent kobaltu a 5-10 procent manganu. Materiály následně mohou být součástí jiného průmyslového procesu, případně se podílejí na vzniku dalších baterií.
Ekonomicky je ale recyklace zatím dalece nevýhodná, protože „pitvání” je drahé. I když je dnes výroba nového akumulátoru velmi nákladná, je podle Nissanu pořád o mnoho výhodnější než recyklace toho starého. Dokud tomu tak bude - a vzhledem ke klesajícím cenám nových akumulátorů se na tom stěží v dohledné době něco změní - budou staré akumulátory prostě skladovány pro možné budoucí využití a nebo pro ně budou hledána výše naznačená, nutno dodat trochu vynucená alternativní nasazení.
Pochopitelně, tento stav nemusí trvat věčně. Dokud se tak ale nestane, plošnému rozšíření elektromobilů bude efektivně bránit stejně jako uvedené funkční nedostatky akumulátorů.
Pro vyřazené baterie elektromobilů zatím neexistuje skutečně rozumné využití. Dají se použít jinde, ale bez valného smyslu, recyklace je zatím dalece nerentabilní
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
včera - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025 - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
11.1.2025
Nejnovější články
- Expert se rozhodl testem vyřešit debatu, zda jsou pro jízdu na sněhu a ledu lepší více nebo méně nahuštěné pneu
před 22 minutami - „Vono to pude”: Fiat vrátí modelu 500 spalovací motor ještě letos, Pandě ho nechá i po roce 2030. Stejnou chybu znovu neudělá
před hodinou - Unikla podoba faceliftu největšího SUV Volkswagenu, bude to od pohledu ještě větší „hovado”
před 3 hodinami - Toyota řekla víc ke svým revoluční novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní
před 4 hodinami - Někdo najel s moderním Bentley s motorem W12 neskutečných 828 tisíc km. Už jen výdaje za palivo ho musely ruinovat
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva