Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ex-výrobce Trabantů vyhlásil bankrot, pro značku to může být nový začátek
4.8.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nástupce firmy Sachsenring, která vyráběla i u nás proslulé Trabanty, vyhlásil bankrot. Pro trabantisty to ale může být i nové světlo na konci tunelu.
„Východoněmecké Mini” je typickým příkladem produktu, který může slavit úspěchy jen na nefungujícím, v tomto případě centrálně plánovaném trhu. Je z dnešního pohledu až neuvěřitelné, že tohoto vozu, který se často objevuje mezi nejhoršími auty všech dob, prodalo přes tři miliony kusů. A pokud v šedesátých letech minulého století jeho úspěch pochopit ještě šlo, smířit se o dvacet let později s tímtéž bylo o poznání složitější.
Není tedy divu, že po pádu železné opony se Trabant rychle stal neprodejným artiklem. I přes provedené modernizace a použití litrového, čtyřválcového motoru z dílen VW byli zákazníci rázem svobodného východu lační po trochu jiných automobilech a výroba Trabantů v dubnu roku 1991 skončila. Jeho výrobce, společnost VEB Sachsenring byla privatizována a výrobní prostory v Zwickau prodány koncernu Volkswagen, který je dodnes využívá pro montáž motorů a dalších komponentů. Samotná společnost ale byla prodána samostatně a po bankrotu v roce 2003 a převzetí lipským HQM přežila pod názvem HQM Sachsenring GmbH až dodnes. Povětšinou úspěšně vyráběla rozličné automobilové díly pro jiné výrobce, ekonomické problémy se ale nakonec vrátily a Sachsenring (neplést s provozovatelem známého závodního okruhu, název je pouze odvozený) tento týden po neúspěšné restrukturalizaci vyhlásil bankrot.
Ani to ale zřejmě úplný konec znamenat nebude. Aktivity firmy jsou po rozhodnutí soudu prozatím nedotčeny, výroba komponentů běží dál a pohledávky věřitelů budou uspokojeny buď prodejem celé firmy, nebo jejích částí. Jak vše dopadne, je zatím těžké předjímat, může se stát prakticky cokoli. Mezi zájemci o převzetí aktiv firmy se ale objevili i tací, kteří by rádi vzkřísili značku Trabant a na trh po letech vrhli poněkud moderněji střižené mini známého jména.
Může se to zdát jako ryzí bláznovství, ale tzv. „ostalgie” je zřejmě nehynoucí. Stále se najde řada těch, kteří si s tou či onou značkou, jakkoli známou také mizernými výrobky, spojuje pěkné chvíle svého mládí. A pokud ta dnes nabídne alespoň trochu konkurenceschopný produkt, rázem se dokáže na trhu docela rychle prosadit. Zrovna z automobilové branže bychom případů našli hned několik.
Až takové bláznovství to tedy není, je ale otázkou, jestli zrovna tento scénář může být naplněn. Doba malým autům přeje, na druhou stranu by se musel najít někdo hodně silný, kdo by s patřičným finančním i technickým zázemím dokázal Trabantům rychle vdechnout život. Že by byl čas informovat třeba Hondu, aby v Evropě začala nabízet „přeznačkované” N One třeba jako Trabant 2014?





Trabant 601 zná asi každý, pár dobových i pozdějších snímků ale pro osvěžení paměti jistě neuškodí...
Zdroje: DPA, Wikimedia Commons
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 2 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva