Ex-výrobce Trabantů vyhlásil bankrot, pro značku to může být nový začátek

Nástupce firmy Sachsenring, která vyráběla i u nás proslulé Trabanty, vyhlásil bankrot. Pro trabantisty to ale může být i nové světlo na konci tunelu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ex-výrobce Trabantů vyhlásil bankrot, pro značku to může být nový začátek

4.8.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Ex-výrobce Trabantů vyhlásil bankrot, pro značku to může být nový začátek

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nástupce firmy Sachsenring, která vyráběla i u nás proslulé Trabanty, vyhlásil bankrot. Pro trabantisty to ale může být i nové světlo na konci tunelu.

„Východoněmecké Mini” je typickým příkladem produktu, který může slavit úspěchy jen na nefungujícím, v tomto případě centrálně plánovaném trhu. Je z dnešního pohledu až neuvěřitelné, že tohoto vozu, který se často objevuje mezi nejhoršími auty všech dob, prodalo přes tři miliony kusů. A pokud v šedesátých letech minulého století jeho úspěch pochopit ještě šlo, smířit se o dvacet let později s tímtéž bylo o poznání složitější.

Není tedy divu, že po pádu železné opony se Trabant rychle stal neprodejným artiklem. I přes provedené modernizace a použití litrového, čtyřválcového motoru z dílen VW byli zákazníci rázem svobodného východu lační po trochu jiných automobilech a výroba Trabantů v dubnu roku 1991 skončila. Jeho výrobce, společnost VEB Sachsenring byla privatizována a výrobní prostory v Zwickau prodány koncernu Volkswagen, který je dodnes využívá pro montáž motorů a dalších komponentů. Samotná společnost ale byla prodána samostatně a po bankrotu v roce 2003 a převzetí lipským HQM přežila pod názvem HQM Sachsenring GmbH až dodnes. Povětšinou úspěšně vyráběla rozličné automobilové díly pro jiné výrobce, ekonomické problémy se ale nakonec vrátily a Sachsenring (neplést s provozovatelem známého závodního okruhu, název je pouze odvozený) tento týden po neúspěšné restrukturalizaci vyhlásil bankrot.

Ani to ale zřejmě úplný konec znamenat nebude. Aktivity firmy jsou po rozhodnutí soudu prozatím nedotčeny, výroba komponentů běží dál a pohledávky věřitelů budou uspokojeny buď prodejem celé firmy, nebo jejích částí. Jak vše dopadne, je zatím těžké předjímat, může se stát prakticky cokoli. Mezi zájemci o převzetí aktiv firmy se ale objevili i tací, kteří by rádi vzkřísili značku Trabant a na trh po letech vrhli poněkud moderněji střižené mini známého jména.

Může se to zdát jako ryzí bláznovství, ale tzv. „ostalgie” je zřejmě nehynoucí. Stále se najde řada těch, kteří si s tou či onou značkou, jakkoli známou také mizernými výrobky, spojuje pěkné chvíle svého mládí. A pokud ta dnes nabídne alespoň trochu konkurenceschopný produkt, rázem se dokáže na trhu docela rychle prosadit. Zrovna z automobilové branže bychom případů našli hned několik.

Až takové bláznovství to tedy není, je ale otázkou, jestli zrovna tento scénář může být naplněn. Doba malým autům přeje, na druhou stranu by se musel najít někdo hodně silný, kdo by s patřičným finančním i technickým zázemím dokázal Trabantům rychle vdechnout život. Že by byl čas informovat třeba Hondu, aby v Evropě začala nabízet „přeznačkované” N One třeba jako Trabant 2014?


Ex-výrobce Trabantů vyhlásil bankrot, pro značku to může být nový začátek - 1 - Trabant 601 01Ex-výrobce Trabantů vyhlásil bankrot, pro značku to může být nový začátek - 2 - Trabant 601 02Ex-výrobce Trabantů vyhlásil bankrot, pro značku to může být nový začátek - 3 - Trabant 601 03Ex-výrobce Trabantů vyhlásil bankrot, pro značku to může být nový začátek - 4 - Trabant 601 04Ex-výrobce Trabantů vyhlásil bankrot, pro značku to může být nový začátek - 5 - Trabant 601 05
Trabant 601 zná asi každý, pár dobových i pozdějších snímků ale pro osvěžení paměti jistě neuškodí...

Zdroje: DPA, Wikimedia Commons

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.