Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropu víc a víc ovládají „východní” auta. Škoda stíhá Fiat, Dacia rekordně roste
16.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kdysi vysmívaná auta z východu už západoevropanům dávno nesmrdí. Neskončilo ale jen u toho, zejména Škoda a Dacia jsou pořád na koni.
Letos již podruhé si můžeme posvítit na evropské prodeje. Stejně jako v lednu přitom budeme mluvit o růstu, tentokrát ovšem vskutku výrazném. Registrováno bylo 1 125 397 nových vozů, což neznačí jen 4,3procentní meziroční růst, ale především historicky druhý nejlepší výsledek v historii po únoru 2008. Přispěly k němu přitom všechny hlavní trhy s výjimkou Velké Británie (-2,8 %), která soustavně klesá již jedenáctý měsíc v řadě.
Největší posun k lepšímu je spojen se Španělskem (+13 %), které v případě letošního února britský trh již předstihlo. Prozatímní výsledky za první dva měsíce pak sice ještě do popředí staví ostrovní království, nicméně to sráží k zemi jak neustálá nejistota spojená s Brexitem, tak přepracovaný systém emisních poplatků, který byl zaveden na jaře loňského roku a který zdražil vlastnictví malých aut, které se na prodejích podílí především.
Když jsme již naťukli prozatím letošní výsledky, můžeme zmínit, že celá Evropa si oproti lednu a únoru loňského roku polepšila o 5,8 procenta. Je však otázkou, zda se prodeje již nezačínají dotýkat pomyslného stropu. Analytici totiž již hezkých pár měsíců varují před přílišným optimismem, dle nich by dokonce od druhého letošního čtvrtletí měl přijít propad. Zda ale taková situace skutečně nastane, zjistíme nejdříve za dva měsíce.
Aktuálně se tedy přesuneme k jednotlivým automobilkám, kde musíme upozornit na jednu stěžejní záležitost, které jsme si v případě lednové zprávy nevšimli - součástí asociace ACEA již není část japonských značek. Neplatí to o Hondě, ta je naopak od ledna novým členem, nicméně výsledky Mazdy, Subaru či Mitsubishi již ACEA nezveřejňuje.
Asociace situaci nikterak oficiálně nekomentovala, neznamená to, že by registrace těchto automobilek nešly vypátrat - i když občas budou o trochu opožděnější. Momentálně totiž máme k dispozici pouze data za leden, kdy Mazda prodala 19 982 vozů, Mitsubishi pak 10 330 a Subaru mělo na kontě 2 860 registrací.
Toliko ale drobná odbočka, nyní již zpět k únorovým výsledkům a datům belgické organizace. Povšimnout si přitom můžeme růstu prakticky na všech frontách, přičemž ten největší je spojen s koncernem PSA (+67,6 %). Dáno je to samozřejmě tím, že nově sem spadá i Opel. Samotný Peugeot si ale polepšil „jen“ o 16,2 procenta a Citroën o 7,9 %. DS pak již poněkud tradičně míří dolů (-19,8 %).
Pokles je spojen také s Renaultem (0,4 %), alianci však renomé nemalou měrou vylepšuje Dacia (+24,3 %), která je aktuálně nejrychleji rostoucí „velkou” značkou. O trochu horší je již situace v FCA, kde sice Jeep (+52,2 %) a Alfa Romeo (+17,3 %) rostou v rámci procent hodně, v případě kusů je ale posun již méně významný. Navíc vše poněkud sráží Fiat (-8,8 %), stejně jako jdou dolů výsledky dua Lancia/Chrysler (-42,3 %).
Jelikož italskou automobilku jsme loňský rok párkráte srovnávali s tou českou, nevyhneme se tomuto poměřování ani nyní. Obě značky jsou totiž díky růstu Škody (+12,9 %) opět výrazně u sebe, což odpůrci mladoboleslavské automobilky jistě neradi uslyší. Zatím je sice může těšit, že v únoru i za první dva měsíce je Škoda za Fiatem, nicméně za dva tři měsíce již vše může být jinak.
Veškeré podrobné výsledky najdete v tabulkách níže, my již jen vypíchneme jednu zajímavost, a tou je propad většiny japonských značek, kteří u ACEA ještě zůstávají. Lexus je dole o 0,9 procenta, Nissan pak o sedm a již zmiňovaná Honda o takřka deset...
Únorové prodeje na evropských trzích jsou druhé nejvyšší v historii, zásluhu na tom přitom má většina zemí. Výrazně se ovšem propadá Británie
Zdroj: ACEA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Prodeje klíčového elektrického Fordu v říjnu padly na polovinu, všechny jeho elektromobily mají podíl už jen 3,2 procenta
před 2 hodinami - Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
včera - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 08:03 - honziss
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 07:56 - řidičBOB
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.04. 21:32 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:26 - řidičBOB
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.