Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropský Ford je hluboko v červených číslech, letos čeká ztrátu 38 miliard korun
31.1.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Evropská dcera táhne dolů mateřský Ford. Za loňský rok je ve ztrátě 32 miliard korun a letošek má být podle předpovědi automobilky ještě horší.
Americký koncern Ford se loni pyšnil prudkým navyšováním počtu vyrobených pohonných jednotek ze série Ecoboost a titulem Motor roku pro jeho nejmenší tříválcovou variantu. Důvody slavit? Pokud opomeneme fakt, že přeplňované agregáty jsou uměle zvýhodňovány pokřivenými normami měření spotřeby a automobilky je tudíž staví hlavně proto, aby vyhověly EU a platily nižší pokuty za nadlimitní CO2, pak Ford možná má důvody bouchnout pár lahví sektu. Pod povrchem jej ale ve skutečnosti tíží dost problémů, aby si podobné projevy nadšení téměř jistě odpustil.
Prodejní výsledky modrého oválu ve Spojených státech by snad mohly být hodnoceny pozitivně, automobilka je podle výroční zprávy za rok 2012 pořád v černých číslech, když celkově vykázala jednak navýšení prodejů a zároveň zisk ve výši přibližně osm miliard dolarů. Pravdou ale je, že ve srovnání s rokem 2011 se jedná o propad o 797 milionů dolarů, což v přepočtu dělá asi 15 miliard korun.
Podle britského Autocaru způsobila nepříjemné ztráty především evropská divize, která se musí z důvodu přetrvávající recese potýkat s obecným snižováním zájmu o nová auta. Což je určitě pravda, nicméně nejen proto. Ford nemálo zkomplikoval svou pozici také masivní restrukturalizací, která v roce 2014 povede k uzavření továrny v belgickém Genku, „likvidaci“ výroby modelů Transit v britském Southamptonu a zrušení pobočky v Dagenhamu. Tím pádem je nutné přestěhovat produkci MPV Galaxy a S-Max do Španělska, přesunout C-Max do německého Saarlouis a odložit produkci nové generace Mondea.
Ani samotná auta ale netáhnou tolik, jak by značka potřebovala. Trh už dal Fordu na vědomí, že model B-Max zrovna není terno, a rovněž prodeje třetí generace Focusu značně zaostávají za jeho předchůdci. Kdysi nejprodávanější auto Starého kontinentu se dnes tak tak vměstná do nejlepší desítky.
Loňská ztráta Fordu v Evropě z výše zmíněných důvodů byla odhadována na 20 miliard korun, podle kolegů z Autocaru je však o hodně vyšší. Ford ji sečetl a vyšlo mu 1,7 miliardy dolarů, tedy přes 32 miliard korun. Predikce přitom vypadá ještě hůř. Americké vedení předpokládá na rok 2013 další úbytek klientely a část výdajů opět spolkne změna organizace systému. Celkem Ford počítá s deficitem ve výši až 2 miliard dolarů, což při aktuálním kurzu dělá něco kolem 38 miliard korun.
Jak se tento nepříznivý vývoj projeví v modelové nabídce nebo personálně (což aktuálně řeší také Renault), Ford zatím nekomentoval, každopádně své evropské rány chce zčásti zahojit očekávanými vyššími prodeji ve Spojených státech. V Jižní Americe a asijsko-pacifickém regionu Ford sice loni prodal více aut, celkově však ve srovnání s rokem 2011 tratil. Pro rok 2013 nicméně i tam očekává obrat. Černou ovcí tedy zůstane jen Evropa se svým tříválcovým Mondeem...
Se všemi těmito modely Ford řeší nějaké potíže, či už jde o přesun výroby, odklad produkce či sníženou poptávku, ztráty proto asi překvapivé nejsou
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Už i Toyota zrušila svou otevřenou podporu LGBTQ a DEI, konečně začala vnímat realitu
6.10.2024 - Mercedes chystá nástupce propadáku, který si nekoupilo ani 100 lidí, z fiaska se zjevně vůbec nepoučil
6.10.2024 - Za kdysi obyčejné auto za 660 tisíc Kč lidé už po 16 letech ochotně dávají přes 2 miliony. A ani to nestačí, aby ho majitel pustil
6.10.2024 - Vysoká cla Číňany nezastaví, říká prodejní šéf Škody, od EU chce ale místo regulací jen peníze
6.10.2024 - Lada představila svůj nový elektromobil, snad jako jediná u něj použila hned dvojici baterií
6.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva