Euro NCAP vrací úder, crash testy inovuje. Ale až od roku 2015

Úplně pádná odpověď to ale není. V Evropě se prý bourá jinak a NCAP proto zavede nové testy, při nichž se bude narážet do překážky celou čelní plochou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Euro NCAP vrací úder, crash testy inovuje. Ale až od roku 2015

21.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Euro NCAP vrací úder, crash testy inovuje. Ale až od roku 2015

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Úplně pádná odpověď to ale není. V Evropě se prý bourá jinak a NCAP proto zavede nové testy, při nichž se bude narážet do překážky celou čelní plochou.

Vypadá to, že minulý týden zveřejněné crash testy amerického bezpečnostního institutu IIHS zahýbaly velehorami. A zřejmě na nich musely rozpustit víc ledovců než globální oteplování, jinak by Brusel nemohl reagovat tak rychle. Prestiž je ale něco, co se znovu buduje velmi špatně. Euro NCAP by tak vlastně se svou bleskurychlou reakcí na „normované nárazy“ přišlo s křížem po funuse, i kdyby jí vydalo minutu po prvním nárazu Volva S60 pětadvaceti procenty čelní plochy do betonového sloupku.

Prohlášení by navíc mohlo být s velkým úspěchem kopírováno českými politiky, neboť přináší hlavně sliby a vysvětlení, ale žádné upřímné omluvy či závazky. Euro NCAP v něm poukazuje hlavně na rozdíly v samotných statistikách, které zavádění nových bezpečnostních opatření předcházejí. Podle IIHS bylo totiž v Americe 25 % veškerých nehod bylo zaviněno nárazem malé plochy automobilu na straně řidiče.

V Evropě jsou ale očividně řidiči sebevrahy. Více než 30 % veškerých fatálních kolizí je totiž způsobeno při havárii, kdy do sebe automobily narazí sto procenty čelní plochy. Řidiči navíc snad ani před srážkou nešlapají na brzdu, ale spíše na plyn, neboť se kolize mají odehrávat ve vyšších rychlostech. Proto ostatně již dříve Euro NCAP oznámilo, že bez automatického systému brzdění v budoucnu nebude možné získat pět hvězdiček.

Nově se tak z Bruselu nese zpráva, že od roku 2015 budou muset všechny nové vozy projít testy, při kterých bude důraz kladen nejen na náraz 40 % čelní plochy, ale rovněž celou přídí. Ano, čtete správně, nový test spočívá v tom, že bude simulovat čelní srážku dvou vozů s nulovým odsazením.

Otázkou tedy je, o co přesně Euro NCAP vlastně jde. Inovace crash testů je na místě, po té jsme volali, ale jednak nechápeme ono zpoždění a uvedení do praxe až za další tři roky. Aby se výrobci na nový test stihli připravit? A proč? My chceme vědět, jak z něj vyjdou současná auta, kdyby se jim zítra něco podobného přihodilo na silnici. Nezajímá nás další normovaná zkouška, ze které 95 procent aut po řádné přípravě vyjde jako oáza nesmrtelnosti.

A i kdybychom akceptovali rok 2015, nezdá se nám příliš smysluplné zavádět zrovna test s nulovým odsazení jako náročnou novinku. Jistě má svou cenu, pokud ale auto vydrží test s 60procentním odsazením, proč by při nulovém mělo selhat. Kvůli vyšší rychlosti? Možná, ale o té se dostupné zdroje nezmiňují.

Zdá se nám, že to v Belgii zase vzali za špatný konec. Testy IIHS odhalily, že i 64 km/h stačí při malém překryvu bourajících aut k tomu, aby byla část vozu na šrot a řidič uvnitř ohrožen na životě. Proč tedy jít úplně opačným směrem? Vysvětlení NCAPu nám příliš věrohodné nepřijde...


Euro NCAP vrací úder, crash testy inovuje. Ale až od roku 2015 - 1 - Volvo S60 01Euro NCAP vrací úder, crash testy inovuje. Ale až od roku 2015 - 2 - Volvo S60 02
Rozdíl mezi crash testy Euro NCAP a IIHS si můžete prohlédnout na Volvu S60. V Evropě vůz bourá 40 % přídě do překážky v rychlosti 56 km/h, v Americe to bylo 40 % přední části při rychlosti 64 km/h

Zdroj: Autokompas.nl

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše