Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Euro NCAP chystá dvojí metr, pět hvězd bude jen pro smetánku
26.11.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Prevence je vždy lepší než řešení následků nehody, bruselská organizace ale pořád zapomíná, co je to crash test a jaký je jeho smysl.
Bruselskou organizaci Euro NCAP v posledních letech častujeme tvrdou kritikou, ne však z vlastního rozmaru. Pravidla postupně berou stále méně v potaz to, co je nárazový test především a upřednostňují všemožné „pípáky a nálepky“ před samotnou pasivní bezpečností vozu. Jak se navíc nyní ukazuje, stávající pravidla jsou jen slabým odvarem toho, co má přijít v lednu 2016. Organizace totiž plánuje zavedení dvojího metru, na jehož základě by populárních pět hvězd dostaly pouze ty automobily, které budou již ve standardu vybaveny technologiemi, které dovedou zabránit havárii. Zbylé se budou moci ucházet nejvýše o tři.
Samozřejmě, na daném záměru není na jednu stranu nic až tak špatného. Vždy je totiž lepší nehodám předcházet, než řešit jejich následky. V tomto směru ostatně snahy Euro NCAP nejsou osamocené, podobného výsledku chce dosáhnout i Volvo. Švédská automobilka by totiž byla ráda, když by po roce 2020 nedošlo k jedinému fatálnímu zranění způsobenému provozem jejích aut. Značka toho přitom chce dosáhnout právě systémy, které budou na vzniklá nebezpečí reagovat za vás.
Snahy Volva ale nyní ponechme stranou a místo toho si posviťme na bruselskou organizaci a její dvojí metr, tedy dvojité hodnocení nárazových testů. První kategorie by měla být zaměřena na automobily ověnčené nízkou cenou a určené těm řidičům, kteří „si myslí, že airbagy a bezpečnostní pásy jsou dostatečnou ochranou“. Tak alespoň plán nastiňuje generální tajemník Euro NCAP Dr. Michiel van Ratingen.
Ten zároveň dodává, že auta, která zatouží po pětihvězdičkovém ohodnocení, budou muset nabídnout autonomní brzdy, detekci chodců a monitoring jízdy ve zvoleném pruhu již ve standardu. Logicky lze přitom očekávat vyšší cenu, takové Audi a Mercedes-Benz ovšem daný risk hodlají akceptovat. Van Ratingen ovšem varuje, že „pokud dané vozy nebudou prodávány dle plánu, mohou o hodnocení zpětně přijít“.
Generální tajemník tím odkazuje na možné čachry, které by řada automobilek mohla podniknout. Danou technikou by totiž kupříkladu standardně mohla být vybavena jen jedna specifická verze, pro marketing důležité pětihvězdičkové ohodnocení by se však týkalo celé řady. Ta přitom bez autonomních brzd a dalších berliček může pomýšlet maximálně na tři hvězdičky Euro NCAP.
Jsme přitom zvědavi, jak se daný krok projeví v praxi, neboť z výše zmíněného je patrné, že konstrukce aut v jedné i druhé kategorii bude naprosto stejná. Pokud tedy dojde k selhání elektroniky, což se může stát třeba jen vlivem špatného počasí, kdy budou zaslepeny senzory či čočky kamer, pak pětihvězdičkové auto nabídne stejnou úroveň bezpečnosti jako tříhvězdičkové.
Na něco takového ale Euro NCAP dávno nebere ohled a hvězdy rozdává, jak se mu zrovna zlíbí. Však už nyní může mít auto reálně hůře odolné proti nárazu více hvězd než to kvalitnější. Tento stav se s novými pravidly jen dále prohloubí.
Závěrem lze dodat již pouze tolik, že nepočítáme s tím, že by se automobilky proti tomuto kroku vzbouřily - dosud to neudělaly ani jednou a že už důvodů měly dost. Že bezpečnost deklarovaná Euro NCAP nemusí mít s ochranou pasažérů na skutečných silnicích již pranic společného, mnohé z nich prostě nezajímá. Nové testy americké IIHS vybočující z mezí bruselských norem to ostatně pravidelně potvrzují...






Nové Volvo XC90 nabízí již nyní autonomní brzdy a detekci chodců ve standardní výbavě, pročež se budoucího dvojího metru Euro NCAP rozhodně bát nemusí
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nejčtenější články
Dnes nepochopitelný symbol luxusního francouzského pokroku se dá koupit sotva jetý, navzdory své třídě a ceně byl autem roku
14.2.2025Sbohem, Audi. Němci po příšerném roce dostali geniální nápad: Zachrání se „výrazným zdražením” svých aut
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Lada odhalila dynamiku své vůbec první ostré Nivy. Jako BMW X3 M zrovna nejede, i tak je citelně rychlejší než standard
15.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.16. 14:02 - pavproch
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB