Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU se překonává, zrušila povinnost zřídit miliony nabíjecích stanic elektromobilů
8.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Členské státy mají stavět dobíjecí místa podle vlastních plánů, nikoliv podle směrnic EU. Vývoj tak prý bude nerovnoměrný, podle nás přirozenější.
Evropská unie radikálně změnila své plány ohledně elektromobility. Nikoliv však v souvislosti s příliš přísnými emisními limity, jejichž splnění pro některé automobilky bude představovat problémy, nýbrž v pohledu na dobíjecí stanice elektromobilů.
I na něco takového existovaly kvóty, jejichž nereálnost nyní nepřímo připustila sama EU - zcela je zrušila. Evropská legislativa tak upustila od uvalování závazných nařízení na členské státy v oblasti nabíjecích míst, což je něco, co jde docela výrazně proti běžné praxi Unie. Kvóty měly stanovený časový horizont do roku 2020. A nařízené počty dobíjecích stanic nebyly nízké, celkem jich mělo vzniknout 8 milion v celé Unii.
Místo toho musí národní vlády vypracovat své vlastní „akční plány” a podle nich postavit „odpovídající počet dobíjecích stanic, dostupných veřejnosti” do konce roku 2020. To znamená, že elektromobilita Evropské unie se bude na jejím území rozvíjet nerovnoměrně - tedy přirozeněji a způsobem odpovídajícím situaci v dané zemi, nutno dodat. Revidování plánů by se mělo odehrát v letech 2017 a 2018.
Organizace Transport & Environment k tomu samozřejmě měla co říci. Vyjádřila se ve smyslu, že ponechání rozhodovací moci v této věci na členských státech nenastaví alternativním palivům rovné podmínky, za kterých budou moci konkurovat konvenčním palivům. „Evropa může a měla by se snažit více a postupovat v případě elektromobility s všeobjímající strategií. Tento kontinent se musí účastnit honu za čistými inovacemi,” uvedl Greg Archer, manažer čistých vozidel u Transport & Environment.
Pokud někomu toto uskupení nic neříká, v krátkosti si je připomeňme. Transport & Environment je organizace, která se zaměřuje na ekologii v oblasti dopravy. Označuje se za neziskovou a zároveň politicky nezávislou společnost a na svém webu také uvádí, že se podílela např. na biopalivech a nových ekologických štítcích pneumatik. Zejména ekologičností biopaliv není moc vhodné se chlubit, protože to zas tak slavné není. To si již uvědomuje jak EU, tak Německo.
Před necelým rokem se nechala slyšet, že přímovstřikové benzínové motory produkují pevné částice stejně jako diesely a že je s tím třeba něco dělat. Přitom motory, které uváděla jako příklady, plnily platné emisní normy, na jejichž tvorbě se organizace Transport & Environment sama podílela. A samozřejmě do studie přidala stesky po tom, že se automobilky při normovaných testech spotřeby snaží, seč můžou, aby naměřené hodnoty byly co nejnižší a tvářila se, že v tom je nevinně.
Není tedy vůbec s podivem, že se jí nelíbí zrušení závazných plánů na počet dobíjecích stanic a jejich nahrazením volnějšími, ale racionálnějšími požadavky na to, aby si každý stát vypracoval plány vlastní. Ty totiž budou lépe pasovat na situaci v daném státě - tedy, alespoň teoreticky. Některé státní plány jsou také přinejmenším s otazníky.
I přes takovéto změny v postupu EU se dá čekat nárůst dobíjecích stanic pro elektromobily. Bude ale přirozenější, iniciovaný trhem či samotnými státy, nikoliv nařízením shora, které má do reality docela daleko. Jak budou vypadat zmíněné revize v letech 2017 a 2018, zatím není jasné. Změny jsou součástí nové směrnice EU o alternativních palivech. Netýká se jen elektřiny, ale také vodíku, LPG nebo zemního plynu.






Stavbu dobíjecích stanic si budou členské státy EU regulovat samy (na ilustračních snímcích VW e-Golf)
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 5 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Mercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
před 41 minutamiTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před 2 hodinamiSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 3 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 5 hodinamiNejprodávanější VW, který za 250 tisíc nabízí víc než Octavie, dostal úplně nový vzhled. Teď vypadá jako laciné čínské auto
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 13:47 - petr_riha
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB