Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU otáčí, pracuje znovu na až 7 procentech biosložek v palivech
14.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Sedmiprocentní limit biosložky v palivech znamená zvýšení o jedno procento. Doposud to přitom vypadalo, že se bude podíl spíše snižovat.
Jak je známo, Evropská Unie chce, zjednodušeně řečeno, mít v roce 2020 na silnicích 10 % energie z obnovitelných zdrojů. To je docela vágní formulace, nicméně zahrnuje do sebe i elektromobily s tím, že elektřina pro jejich pohon se bude vyrábět z oněch obnovitelných zdrojů. Většina elektřiny však stále vzniká v tepelných či nukleárních elektrárnách a zatím to nevypadá na převratnou změnu, pomineme-li Německo, které je s plánem zbavit se jádra výjimkou.
Elektromobilům se však v konkurenci praktičtějších a citelně levnějších vozů se spalovacím motorem příliš nedaří, od začátku však nebyly to jediné, co se o onen desetiprocentní podíl mělo postarat.
Důležitou součástí byla také biopaliva. Za posledních pár let vidíme převratné změny v přístupu Evropské Unie k těmto zemědělským produktům - napřed to byla spása světa, ale už tehdy někteří varovali, že by se to nemělo přehánět. Později přiznala i sama EU, že biopaliva více škodí, než prospívají, a ještě později místo stanovování limitů, jaký nejmenší podíl biosložky v benzínu a naftě musí být, začala tyto součásti paliv limitovat shora. Pojilo se s tím i prozření environmentalistů, kteří také zjistili, že místo „benzinu” by se dalo na polích vypěstovat třeba... jídlo.
Dosavadní maximální podíl biosložky v palivech byl 6 %. Takovéto množství bylo stanoveno loňským rozhodnutím EU jako kompromis mezi 6,5 %, za která lobboval biopalivový průmysl (zdravíme českého ministra financí...), a 5,5 %, která prosazovali environmentalisté. „Šest procent biosložky v palivech znamená, že se každý rok v autech v Evropě spálí jídlo, které by po celý ten rok nakrmilo přes 200 milionů lidí,” řekla tehdy Nuria Molina, šéfka kampaně ActionAid. „Je to však alespoň nějaký pokrok a ukazuje, že si europoslanci uvědomují, že biopaliva první generace mají svůj díl viny na hladomoru a změně klimatu,” dodala.
Nový návrh, který aktuálně údajně prochází hlasováním, zvyšuje limit biosložky na 7 %. Co za takovýmto krokem stojí, není jasné; může to být úspěšnější lobbing biopalivového průmyslu, částečné prozření ze zeleného snu o elektromobilech, kombinace obojího nebo ještě něco úplně jiného. Bez těchto limitů by se údajně podíl biosložky do roku 2020 postupně zvýšil až na 8,6 %, to je ale za současného 6procentního limitu pochopitelně nesmysl.
Na jednacím stole jsou stále biopaliva první generace, jinými slovy „z jídla”, tedy z plodin, ze kterých by se dalo vyrobit i jídlo, příp. vypěstovaná na polích, kde by se mohla jinak pěstovat pšenice pro výrobu chleba nebo něco podobného. Vývoj biopaliv druhé generace, tedy těch vytvořených z odpadů i zemědělského původu (je otázka, co to je; možná i sláma či otruby) nebo z mořských řas, stále není dostatečně daleko.
Vývoj situace úplně nekoresponduje s kroky, které nejen EU v této oblasti podnikala doposud. Do roku 2020 ještě zbývá pár let, necháme se tedy překvapit, jak to bude pokračovat. Jen doufejme, že to nebude příliš nepříjemné překvapení. Jak pro motory, tak pro peněženky většiny světa a krky hladovějících lidí by však bylo nejlepší biosložku do paliv nepřidávat vůbec.




Evropská unie pracuje na zvýšení maximálního podílu biosložky v palivech na 7 %
Zdroj: Business Green
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025Fiasko Mercedesu s absurdní hybridizací ostrých modelů dostalo nový rozměr, tisícům aut selhává pohon
23.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva