Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU odhalila, co chce v Evropě skutečně provést s auty. Její cíle jsou až drastické
15.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že Evropská unie není příliš nakloněna přirozenému rozvoji automobilismu, nemusíme připomínat. Její dlouhodobé vize přesto dokáží zaskočit.
Z nápadů Evropské unie obvykle nejásáme. Nehledejte v tom naši předpojatost, toužíme jen po tom, aby věci měly hlavu a patu. To se v případě záměrů EU děje jen zřídka, častěji nad nimi jen zůstává rozum stát. Ostatně, napadlo by někoho, kdo není na hony vzdálen skutečnému světu, vrážet miliony do studie, která řeší objem vody při splachování záchodu? Nejspíše nikoliv, eurokomisaři však přesně s tím přišli a dle svých nejlepších zvyklostí chtěli i to regulovat. Že lidé mohou spláchnout i vícekrát po sobě a udělají to zkrátka tak, jak budou sami potřebovat, jim jaksi nedošlo.
Vraťme se ale z míst, kam slunce nesvítí, do světa aut. V tom nám EU dosud nechávala jen pomyslné drobečky naznačující možný budoucí vývoj, nyní však odhalila cíl cesty, po které kráčí. A je nutné říci, že pokud v automobilech vidíte i cosi více než dopravní prostředek, pak vám zrovna do smíchu nebude.
Violeta Bulc, eurokomisařka pro dopravu, představila plán nazvaný Vision Zero. „Vše, co v Evropské komisi děláme, bude zaměřeno na tři nuly,“ uvedla na probíhajícím summitu Bulc. Přitom zmínila, že oněmi třemi nulami je míněno snížení počtu smrtelných zranění, emisí spojených s dopravou a byrokratických obstrukcí na... ano, opravdu na nulu. Ač tedy třeba Volvo uvedlo, že svého někdejšího cíle, jenž počítá s úplnou eliminací mrtvých, nelze dosáhnout, EU na jeho dosažení evidentně lpí.
Eurokomisařka sice přiznává, že evropské silnice jsou už nyní těmi nejbezpečnějšími na světě, nicméně 25 tisíc úmrtí a 137 tisíc zranění za rok jsou stále příliš velká čísla. „Proč jsme kdy souhlasili s tím, že doprava může zabíjet?“ ptá se Violeta Bulc. Rovnou přitom spěchá s odpovědí, která má spojitost s autonomním řízením. Lidé totiž dle ní již netouží po zisku řidičského oprávnění, pouze po tom, aby se dostali z místa na místo. Počet řidičů má tedy v budoucnu klesnout na polovinu a spolu s tím i počet aut na silnicích. To je nakonec jeden z cílů EU - aby na silnicích byla asi polovina dnešních aut. To jistě přinese více bezpečnosti, moc konstruktivně to ale nezní.
Znalejší mohou opáčit, že s eliminací části „lidských řidičů” pro změnu vzroste riziko kyberkriminality, neboť autonomní vozy spoléhají na umělou inteligenci a tedy počítače, které jsou vždy napadnutelné. „S moderními technologiemi ale můžeme tento problém odstranit. Nemůžeme si dovolit žádné kompromisy, vše je třeba předimenzovat, neboť jinak snadno můžete přijít o život,“ dodává Violeta Bulc a naznačuje, kolik ví o tom, o čem rozhoduje.
Jak přitom asi již tušíte, autonomní řízení není jedinou oblastí, na kterou se EU hodlá zaměřit. Dále je ve hře ještě větší tlak na výrobu zelených aut. „Oběť vybraná na našem zdraví je opravdu vysoká: 24 procent všech potíží připadá na konto automobilové dopravy - to je daleko vyšší míra, než s jakou jsou spojeny nehody. Lze toto vůbec připustit? Právě proto napříč celou Evropskou unií tlačíme na četnější výskyt čistých vozů,“ dodala ve svém prohlášení eurokomisařka. Ta i zde připouští, že Evropa má už dnes nejčistší auta na světě. Ale je to zase málo, chce to více elektrického pohonu.
Jak se přitom dalo tušit, o reálné problémy spojené s rozvojem elektromobility se ani neotřela. Právě to je jeden z důvodů, proč nelze na plány EU nahlížet jakkoliv optimisticky. Svět nelze efektivně změnit tak, že stanovíte cíl, který všichni musí splnit bez ohledu na reálnost jeho dosažení. Právě takto ale uvažuje Evropská unie a následků toho jsme pravidelně svědky. Zrovna auta se zákazníkům v posledních letech odcizují stále více, protože zkrátka nabízí věci, které nechtějí. Chce je jen Brusel.
Ten si ani nyní nedělá hlavu s infrastrukturou, vůbec dostatkem elektrické energie, těžbou nezbytných nerostů, recyklací či reálnými možnostmi vývoje autonomního řízení. Brusel přímo či nepřímo přikazuje a je hořce komické, že v této souvislosti zmiňuje pokles počtu byrokratických obstrukcí - už první dvě části „Vize nula” jsou byrokratickou obstrukcí ad infinitum, tak jak může být třetím cílem jejich omezení? Nakonec se stačí podívat, co samotná eurokomisařka dělala dříve - o snížení byrokracie mluvila již v roce 2015, od té doby jí ale jen přibylo.
A je jasné, že více jí bude i do budoucna, neboť bez tvrdých regulací nelze prosadit stav, ke kterému jinak vývoj přirozeně nespěje. Je možné, že by jednou k záplavě elektrických aut bez řidičů dospěl i tak, pak se nebude nad čím ošívat. K něčemu takovému ale EU nedá prostor, ta si prosadí svou. A co to bude, naznačují i slova paní Bulc: „Z mé rodiny nikdo nechce řídit,” říká s tím, že jí postačí jiné formy mobility. Co když nám ne? Na to se zjevně nikdo ptát nehodlá...
Evropská komisařka pro dopravu Violeta Bulc představila vizi, jenž se týká automobilové dopravy a ze které radostí do vzduchu asi skákat nebudete
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejnovější články
- Vedením Stellantisu dál otřásají změny. Šéfka Peugeotu skončila, její místo přebírá bývalý prodejní šéf Škody
před 2 hodinami - Po silnicích jezdí úplně nová sorta nesnesitelných řidičů. Mají výkonný elektromobil a asi pětkrát do měsíce jedou rychle
před 3 hodinami - Audi představilo nové řešení pohonu spalovacích aut, po čase je to něco, co dává aspoň nějaký smysl
včera - Nové auto s motorem V8 bez turba a ručním řazením pořád může vzniknout, odpustíte mu za to i jeho nevyslovitelné jméno
včera - Suzuki se omlouvá, po pouhých 4 dnech muselo zastavit prodej nové verze své současné ikony
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva