Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU brojí za snížení emisí CO2 u aut jako nikdy dříve, výsledkem je ale pravý opak
15.3.2020 | Petr Prokopec
Ačkoli EU více jak dekádu tlačí na snížení emisí CO2 u aut a její snahy v posledních letech gradují, jejich výše již třetí rok v řadě stoupá. Kdo si s tím ale hlavně musí dělat hlavu, jsou výrobci.
Když společnost JATO Dynamics na počátku loňského roku zveřejnila přehled za předchozí období, uvedla, že výrobcům hrozí za překročení limitů pokuty dosahující souhrnné výše astronomických 33,6 miliard Eur (cca 855 mld. Kč). Tedy za předpokladu, že se situace nijak dramaticky nezmění. Emise CO2 se od roku 2017 začaly meziročně navyšovat, což pro automobilky byla nadmíru špatná zpráva. Ještě horší přitom bylo, že vzestup mezi lety 2017 a 2018 byl horší než v předchozím obdobím. Ani to ale není konec.
Aktuálně tu máme přehled za rok 2019, který prokazuje pokračující mizérii. Průměr pro celou Evropu na jedno prodané auto činil 121,8 gramů na kilometr, čímž se dostáváme pomalu na úroveň roku 2014. To ovšem znamená, že výrobcům hrozí ještě vyšší pokuty, než o kterých se mluvilo dříve - kdyby nyní začala EU trestat, musí ji výrobci odvést asi 900 miliard korun, neskutečné peníze. Dá se tedy předpokládat, že tlak na elektrifikaci v následujících měsících ještě vzroste, zatím se však nezdá, že by zájem publika o alternativní pohon nějak zásadně rostl. Automobilkám tedy vlastně zbude jediná možnost - uměle omezovat nabídku.
Pokud se zadíváme na emise v jednotlivých segmentech, je víceméně zřejmé, kde lze hledat viníka. SUV se loni na evropských registracích podílely z 38 procent, přičemž v průměru produkují 131,5 gramů CO2 na kilometr. To je více než u limuzín a velkých manažerských vozů, u kterých jde o 131 g/km. Výrazně úsporná ale ve výsledku nejsou ani malá městská auta emitující v průměru 107,7 g/km. De facto to tedy znamená, že od válu bude muset jít velká část výkonnějších a tedy i „užranějších” modelů, jinak jsou pokuty jistotou.
Zajímavý je přitom pohled na výsledky jednotlivých automobilek, neboť nejblíže novému limitu je Toyota s 97,5 gramy. Její průměr navíc meziročně poklesl. Sázka na hybridizaci se tedy alespoň v tomto směru vyplácí. Druhý Citroën loni taktéž dosáhl nižších emisí než v roce 2018, od 95 gramů vyžadovaných pro rok 2021 je však již více vzdálen. Francouzi v nabídce navíc nevedou jedinou velkoobjemovou pohonnou jednotku a jen pramálo větších aut, skoro tak nemají kde škrtat.
U mnoha výrobců se při výpočtu limitu zohledňuje hmotnost, za každých 100 kilo nad 1 379,88 kg se přičítá 3,3 gramu, nicméně ani tak si zejména Mercedes nemůže oddechnout. Loňský průměr 140,9 g je totiž opravdu značný, přičemž značka se pro příští rok potřebuje dostat o alespoň 20 gramů níže. Její elektrický program ale zatím není příliš úspěšný, i proto ostatně již třícípá hvězda uvedla, že očekává pokuty ve výši až 2 miliard Eur (50,9 mld. Kč).
Zadívat se můžeme i na statistiku jednotlivých zemí EU, v případě Českou republiku situace vůbec nenasvědčuje brzkému plnění limitů. Místní průměr loni činil 126,9 gramu, přičemž meziročně se zvýšil o 1,3 g. Takové Slovensko je na tom ještě hůře, na druhé straně však skončilo před Německem, které vykázalo nejvyšší čísla ze všech stěžejních trhů. I proto, že plán kancléřky Angely Merkel, dle nějž mělo po zemi v tuto chvíli jezdit minimálně milion elektromobilů, se ukázal být bláhovým. Realitou je zlomek tohoto čísla.
Ovšem ani v Nizozemsku či ve Francii, kde je elektrifikace obrovsky podporována a u větších aut s objemnějšími motory dochází ke zvýšení daňové zátěže, není stav úplně příkladný. Pod limitem je tak vlastně momentálně pouze Portugalsko, ovšem pouze kvůli špatné ekonomické situaci, a poté Norsko, kde jsou dotace na elektromobily tak obrovské, že se vlastně koupě aut se spalovacím motorem ani nevyplácí. Tato země však není součástí EU a tudíž její výsledky pro bilance automobilek nejsou vůbec důležité.
Suma sumárum lze tak konstatovat, že většina zemí i výrobců je v tuto chvíli daleko za Bruselem nařízeným stavem. A jak jej dosáhnou v současné situaci, kdy pomalu neví, jak auta vyrobí ani prodají, je otázkou. Pořád doufáme, že EU ve snaze ulevit automobilovému průmyslu mohutně zasaženému opatřeními proti šíření koronaviru své plány přehodnotí, zatím se k tomu ale nemá, ani trochu.
Pohled na statistiky JATO Dynamics je pro výrobce nadmíru krutý, loni totiž došlo již třetí rok v řadě k navýšení průměrných emisí CO2
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
27.12.2024 - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu včera 11:00
- Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory! 27.12.2024
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
Nejnovější články
- Test dojezdu elektrických aut v „zimě” teprve ukázal, co je to tragédie, už předpisová rychlost a teploty nad nulou stačí na propad o polovinu
před hodinou - Dodge překvapil. Nový Charger nabídne i v Evropě, dokonce v provedení, které původně ani nemělo existovat
včera - K mání je úplně poslední vyrobená Škoda s motorem vzadu, vzácný Rapid 135 RiC. Na svou výjimečnost stojí pakatel
včera - Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
včera - Muž po 40 letech tvrdé práce prodal svou firmu. Hned druhý den si koupil Ferrari, o kterém vždy snil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva