Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Éra automobilů je u konce. Dostanete 5 let na to zbavit se vozu, říká ex-šéf BMW a GM
8.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Stál na počátku nejúspěšnější éry existence BMW, byl u zrodu Viperu a udělal kariéru v GM. Teď hledí do budoucnosti a nemá dobré zprávy.
Robert Anthony Lutz, známý spíše jako Bob Lutz, je světově uznávaný švýcarsko-americký manažer. Respekt si získal díky svému působení v řadě automobilek, nejvíce pak jako viceprezident BMW v dobách, kdy se z něj stávala ikona sportovních sedanů a kupé, u Chrysleru, kde prosadil vznik Dodge Viper či u General Motors, kde působil jako druhý muž koncernu a šéf produktového vývoje. Na nejvyšších místech se pohybuje přes 50 let a kdykoliv prezentuje své názory, je radno mu naslouchat - většinou viděl dál než ostatní. Nyní se rozpovídal o budoucnosti automobilů, jak je známe dnes a za optimistické jeho vize označit nelze.
Podle Lutze se blíží úplný konec více jak stoleté éry automobilismu a konec typických výrobců nových vozů, jak je známe dnes. Automobily nahradí jakési autonomní moduly, které budou plnit vaše příkazy. Přes aplikaci modul přivoláte, zadáte cíl i zaplatíte za cestu. O víc se nebudete starat, jen se necháte vozit.
Lutz odhaduje, že řízení vozů lidmi se stane minulostí za 15 až 20 let. Zlom přijde v momentě, kdy autonomní vozy dosáhnou penetrace mezi 20 a 30 procenty a statistiky ukážou, že za 99,9 % nehod může lidský faktor. Ovládání automobilu tak vlády postupně postaví mimo zákon - Lutz očekává pětileté přechodové období, kdy lidé dostanou šanci své auto buď sešrotovat nebo jej vyměnit za autonomní modul.
Jakmile k této změně dojde, doprava bude vypadat jako souvislý proud modulů, schopný vyvinout rychlost až 241 km/h. Veřejné moduly budou mít svá parkoviště, kde budou čekat na zavolání. Předpokládá se menšina soukromých modulů, které budou parkovat u vás doma, ale i tak pohyb na cestách zůstane v kompetenci na dálku propojených počítačů.
Výkon přepravních prostředků ztratí na významu, protože moduly budou jezdit ve vláčku za sebou a výkon bude u všech totožný - dostatečný. Výkonové rozdíly mezi automobilkami zaniknou stejně, jako některé automobilky samy. Pokud se nepřizpůsobí, vedoucí místo na trhu převezmou firmy vyvíjející a provozující standardizovaný modul, kde si při objednání nakonfigurujete maximálně velikost kabiny, výbavu a barvu karoserie. Vše ostatní bude stejné pro všechny.
Podle výzkumů lidé stále nevěří autonomním vozům, což se může zdát jako obtížné překonatelný limit. Bob Lutz na to reaguje tím, že lidé musí nejdřív veřejně přijmout celou filozofii a vnitřně se vyrovnat s celou myšlenkou. Pomoci (či „pomoci”...) by mohly velké firmy s početnou flotilou aut, které by udělaly první krok a nakoupily autonomní vozy. Veřejnost by postupně ztrácela zábrany v cestě k automatickým modulům.
Klasické ovládání automobilů řidičem by zůstalo jen na neveřejné komunikace a závodní dráhy. Buďme rádi alespoň za tuto pozitivní myšlenku z úst zkušeného Lutze, protože je pro nás složité představit si budoucnost v jeho podání. Je ovšem natolik zkušený a v minulosti byl natolik vizionářský, že minimálně částečné naplnění jeho myšlenek je i s ohledem na současný vývoj docela pravděpodobné. Bohužel.
















V automobilovém světě se za posledních 50 let odehrálo jen málo věcí, u kterých by Bob Lutz nebyl. U skonu automobilismu, jak ho známe, ale podle svých slov nebude - dnes je mu 85 let...
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
před 10 hodinamiRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ai Ogura diskvalifikován včera 14:49
- Triumph Tiger Sport 800: sportovně cestovní nebo cestovně sportovní? včera 09:07
- Bratři Marquezové dominovali neděli v Argentině 16.3.2025
- Dixon suverenním vítězem, Salač havaroval 16.3.2025
- Moto3 Piqueras vítězem, Rueda lídrem 16.3.2025
Nejnovější články
Němci vyzkoušeli líbivé laciné SUV Peugeotu jako ojetinu. Boduje hlavně motorem, s jakým už se nové neprodává
před hodinouFerrari má poprvé po letech problémy s prodejem, o až ošklivý nový model není zájem. A nejen o něj, říká automobilový guru
před 3 hodinamiNissan může vrátit do nabídky auto, po kterém na přelomu milénia Češi toužili, bere to ale znovu za špatný konec
před 4 hodinamiAni nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
před 6 hodinamiŠéf Seatu jako drsňák nejen vypadá. Přes tlak říká, že do roku 2030 nenabídne ani elektromobil, nedá se na nich vydělat
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva