Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elon Musk zkusil shodit svého bývalého kolegu, ze lží ho usvědčil internet i sama Tesla
5.5.2021 | Petr Prokopec
Šéf kalifornské značky nerad přiznává některá nemilá fakta, v tomto případě byl ale rychle nachytán při snaze překrucovat minulost. Bez dnes šéfa konkurenční značky by nebyl Model S a možná ani Tesla.
Elon Musk je pohádkář. To není náš výmysl, není to výmysl vůbec. Jde o holý fakt, který vyšel najevo díky tweetům samotného šéfa Tesly. Aktuálně na sociálních sítích začal tvrdit, že Peter Rawlinson nikdy nebyl technickým šéfem kalifornské automobilky a vlastně pro ní nic velkého neudělal. Problémem pro Muska je však skutečnost, že Rawlinson technickým šéfem byl. A kdyby se v roce 2010 nenechal Muskem najmout, Tesla by nejspíše dnes nebyla tam, kde je.
Abychom vše řádně vysvětlili, musíme se vrátit zpátky do minulosti. Konkrétně do roku 2009, kdy Tesla představila Model S ve formě prototypu. V té době Rawlinson ještě pracoval u britských automobilek Jaguar a Lotus a Roadster první generace byl upravený Elise. Při spolupráci na vývoji si Musk Rawlinsona všimnul a později mu „hodil laso”. Budoucím úkolem britského inženýra nemělo být nic jiného, než právě záchrana značky.
„Elon mne kontaktoval a řekl mi, že se na něj řítí pohroma, a zda se k nim tedy nepřidám. To jsem udělal a omrknul, kde jsou. Pamatuji si to velmi živě. Po několika dnech u Tesly jsem se v pátek setkal s Elonem ve společnosti Space-X a on se mne zeptal, co si myslím. Řekl jsem mu, že je to pohroma a že je třeba začít od začátku. Ptal se mne, zda úplně se vším, a já odpověděl, že ano. Řekl jsem mu, že vím, co je třeba udělat a ať mne nechá navrhnout Model S od začátku. Věřil mi a řekl, ať to udělám,“ vzpomínal už dříve Rawlinson a Musk proti tomu nikdy neřekl ani popel.
I proto se nakonec Model S stal produkční realitou až v roce 2012. Ve stejné době nicméně britský technik automobilku z osobních důvodů opustil. Tehdejší technický šéf Tesly už dále nebyl schopen s Muskem spolupracovat. Jen s odchodem se ale nespokojil, místo toho v roce 2013 založil značku Lucid Motors, která se rovněž zabývá elektromobilitou a dle mnohých disponuje lepšími technologiemi než samotná Tesla. To ostatně potvrzuje i skutečnost, že vyvinula baterie pro týmy Formule E. Její chystaná prvotina Air by pak měla Model S překonávat ve všech ohledech. Pro Muska tak jde o několikerou facku do tváře, načež je více než pochopitelné, že by Rawlinsona rád vymazal ze světa. Tedy alespoň toho svého.
Na Twitteru tak začal veřejně tvrdit výše zmíněné, v originálu je to stále k dispozici níže. Ani Musk ale přes všechny své schopnosti nedokáže měnit historii, třebaže by to udělal rád. Bohužel pro něj existuje plno oficiálních dokumentů a videí, ve kterých je Rawlinson zmiňován jako viceprezident a technický šéf značky. Zároveň s ním v dané době vznikl nespočet rozhovorů, ve kterých zmiňoval své zapojení do vývoje Modelu S. Jak jsme již zmínili, Musk nic z toho po dlouhá léta nezpochybnil, až teď se světu snaží namluvit opak.
Proč tedy ona slova přichází nyní? Nejspíše proto, že zmiňovaný model Air konečně míří do prodeje. Děje se tak ve chvíli, kdy nově zformovaný koncern Stellantis oznámil, že již nebude nakupovat emisní povolenky od Tesly, neboť know-how a produkce francouzské části je pro splnění limitů dostačující. To Muska tlačí do kouta, čemuž rozumíme, brání se tomu ale velmi nešikovně.


Tesla přímo na svém webu a ve svých tiskovách opakovaně zmiňovala Petera Rawlinsona jako technického šéfa. Nejinak tomu bylo v případě níže přiložených videí. Sama automobilka tak Elona Muska usvědčuje ze lži. Stejně jako třeba patentový úřad, kde je řada autorsky chráněných inovací pro Model S spojena nikoliv s Muskovým, nýbrž s Rawlinsovým jménem. Foto: Tesla
Rawlinson was never chief engineer. He arrived after Model S prototype was made, left before things got tough & was only ever responsible for body engineering, not powertrain, battery, software, production or design.
— Elon Musk (@elonmusk) May 3, 2021
Zdroj: Inside EVs, Elon Musk@Twitter
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 2. den: 10:00
- Opět trumf pro Marca Marqueze včera 20:58
- Pole Position pro Gonzaleze, 6. Salač včera 20:43
- Opět PP pro Bertelleho včera 20:23
- PP pro #93 MM včera 20:04
Nejnovější články
K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo
před 3 hodinamiPohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
před 5 hodinamiNový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
před 6 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 8 hodinamiNěmci proklepli nejspolehlivější dostupné auto podle svých vlastních STK, kladů má na rozdávání
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva