Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elon Musk zkusil obhájit dotace elektromobilů. Jeho slova spíš pobaví
13.9.2018 | Petr Prokopec
Elektrická auta jsou dnes trnem v oku některých už proto, že jsou masivně dotovány z peněz nás všech. Elon Musk ale říká, že dotována jsou i auta se spalovacími motory. Jak? To se pobavíte.
Podíl fosilních paliv na na světové výrobě elektřiny se za poslední dvě dekády prakticky nezměnil. V roce 2014 tak nadále bylo za pomoci jejich spalování vyráběno podle dat Světové banky přes 66 procent veškeré elektřiny, tedy její dvě třetiny. Některé země jsou na tom samozřejmě o poznání lépe, jiné pro změnu hůře. Pokud přitom vše půjde dle plánů, měl by daný podíl do roku 2040 klesnout na 57 procent. To není zase tak velká změna a i poté bude více než polovina veškeré energie produkována spalováním hlavně uhlí. Tedy způsobem, který je k ovzduší a životnímu prostředí nejméně šetrný.
Proč takový úvod? Především proto, že jde o nezvratitelný fakt, který sice můžete ohýbat z mnoha stran, nicméně na konci stále budou stát čoudící elektrárenské komíny. Pokud si tedy někdo myslí, že provoz elektromobilu je zcela bezemisní jen proto, že nemá výfuk, měl by svůj názor přehodnotit. Jeho provozem je možné změnit emise lokálně, nikoli však globálně.
Tyto skutečnosti ale Elon Musk evidentně pomíjí. V show Joe Rogana totiž kromě toho, že si potáhl z jointa marihuany, uvedl, že nevidí důvod, proč by elektrifikace neměla být dotována, prý jsou dnes dotována i konvenční auta. Jak? „Všechny věci poháněné fosilními palivy jsou neskutečně dotovány, a to svou spotřebou karbonové kapacity atmosféry a oceánů,“ říká vážně Musk. Dle šéfa Tesly tedy vlastně momentálně dotujeme veškerý provoz benzinových a dieselových vozů, daná platba se však uskuteční až za pár let, kdy budou vynakládány miliardy na obnovu životního prostředí. Zni to chytře, ale je to hloupé - provoz elektromobilu je právě s ohledem na způsob výroby elektřiny kolikrát pro přírodu ještě více zatěžující.
Elon M. přesto trvá na tom, že řešením situace jsou vozy jeho společnosti, které navíc jejich majitelé mohou napájet zcela bezemisně. Stačí jediné - instalovat na svou střechu solární panely, a je vyhráno. „Máme gigantický termonukleární reaktor, který se jmenuje Slunce. Je skvělý, objevuje se každý den, je velmi spolehlivý.“ To rozhodně zpochybnit nelze, nicméně šéf Tesly nejspíše trochu zapomíná na skutečnost, že „uživit” pár solárními panely na střeše domu byť provoz jednoho auta je prakticky nemožné.
Nejde však o jediný sporný bod Muskova tvrzení. Střecha továrny Gigafactory solárními panely sice osazena je, síť Superchargerů je ale využívá jen z velmi malé části. Znamená to tedy, že energie z nich čerpaná byla získána primárně spalováním fosilních paliv. Kromě toho, samotné panely musí někdo vyrobit - a tak se děje ve firmách, které - i kdyby jen z části - spoléhají na elektřinu vzniklou spalováním fosilních paliv. A pokud máme jít do důsledku, pak je vyrábí, dopravují a produkují lidé, kteří jen svým dýcháním plodí emise CO2.
Svým způsobem si tedy Musk lže do kapsy stejně jako třeba Němci, kteří evidentně mají pocit, že odsunutím postarších dieselů o pár kilometrů dále na východ dojde ke zlepšení ovzduší. Že pravda je zcela jiná, poznají záhy. Znovu lze tedy jen zopakovat, že pokud chceme čistší svět, je třeba začít u hlavy, nikoliv na úplném konci řetězce, tedy výrobou elektromobilů. To je skutečně jen taháním kočky za ocas...





Elon Musk sice bájí o solárních panelech a tedy čisté elektřině, v případě sítě Superchargerů jich ale najdete jen pár. A pochybujeme, že vygenerují víc než zlomek energie, kolik jí odebrají
Bleskovky
Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
před 2 hodinamiAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025
Nejnovější články
Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
před 2 hodinamiI ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
před 3 hodinamiManuální převodovky jsou druhem na vymření už i u Škody, dokonce u Octavie. Lenost dohnala hlavně Němce
před 4 hodinamiElektromobily mají na lidské zdraví i přímo horší dopad než dieselová auta, zjistila univerzitní studie
před 6 hodinamiJe neuvěřitelné, jak jedině jde u moderního Ferrari přepnout na neutrál, pokud auto „umře” a musí ho odtáhnout
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva