Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elon Musk v soudní výpovědi přiznal, že nemá žádné peníze
20.10.2019 | Petr Miler
Jeden z nejbohatších lidí v celém automobilovém průmyslu a nemá peníze? Může se zdát, že Elon Musk je patologický lhář, více než to ale jeho slova ukazují, jak pomíjivé je tzv. čisté jmění mnoha miliardářů.
Poněkud tragikomická soudní tahanice mezi Elonem Muskem a britsko-thajským potápěčem se dočká prvního projednání až 3. prosince tohoto roku, i do té doby si ale zjevně vyslechneme ještě řadu bizarních faktů, kterými obě strany ve sporu argumentují.
Ta nejnovější pochází z výpovědi Elona Muska, který před soudem dosvědčil, že je „finančně nelikvidní”. Jinými slovy, nemá žádné peníze, rozumějte žádnou hotovost, kterou by mohl uspokojit nárok Vernona Unswortha na odškodnění ve výši 75 tisíc amerických dolarů (1,7 milionu Kč) a blíže neupřesněnou represivní náhradu škody, kterou Unsworth též požaduje.
Zní to jako nesmysl, však Muskovo jmění je odhadováno na více jak 20 miliard USD (asi 460 miliard Kč) a jakýkoli Unsworthův požadavek (a oněch 75 tisíc dolarů je opravdu velmi mírný nárok) by v kontextu s tím neměl pro Muska nic podstatného znamenat. Může to tedy působit jako taktický krok, ale lhát ve výpovědi před soudem o tak snadno ověřitelné věci by si ani Musk jistě nedovolil. Peníze tedy velmi pravděpodobně opravdu nemá, alespoň ne ve výši, která by mu dovolila nad zmíněným nárokem mávnout rukou. Jak je to možné?
Inu, tento případ více než co jiného připomíná, jak pomíjivé je tzv. čisté jmění mnoha světových boháčů a jak nesrovnatelné mohou jednotlivé cifry být. Muskovo jmění pramení téměř bezvýhradně z jeho podílů ve firmách Tesla a SpaceX, které na burze skutečně mají hodnotu v řádu stovek miliard Kč. Ze samotného podnikání obou společností si ale Musk nevezme nic, protože jsou obě ztrátové, za své šéfování Tesle pak nepobírá žádný obvyklý plat. A byť hodnota oněch akcií je nezpochybnitelná, zpeněžit je ve větší míře není pro Muska snadné.
Jakýkoli větší prodej akcií z jeho strany nemůže podle platných zákonů proběhnout neveřejně a znamenal by okamžitou ztrátu důvěry části akcionářů a tedy i pokles hodnoty zbylého podílu. Natož kdyby chtěl prodat všechny akcie. V neposlední řadě je pak třeba říci, že Musk své podíly primárně nechce prodat, chce firmám dále vládnout a dotáhnout je k úspěchům, kdy mu spoustu peněz vydělají v rámci rozdělovaných zisků. A tak je v jakémsi bludném kruhu, kdy na něj celý svět hledí jako na miliardáře, jeho majetek tomu odpovídá, likvidita ale nikoli. A je to kruh, ze kterého je opravdu těžké vystoupit se ctí a bohatstvím - spíše je to do chvíle, kdy budou jeho aktivity ztrátové, prakticky nemožné.
Jistě, Musk může malou části akcií může prodat bez obav a jistě tím snadno získá dost peněz na lepší život, než si většina z nás dokáže byť jen představit. Ale miliardáře ve smyslu hotovosti to z něj skutečně nedělá. Udávaná čistá jmění mnoha osob jsou zkrátka do značné míry virtuální realitou - tyto hodnoty jsou skutečné, ale z velké části neobrátitelné v peníze utratitelné za cokoli jiného.
Pohledem obyčejného člověka tak bude bohatší výherce Eurojackpotu se 2 miliardami v hotovosti než někdo, kdo má mnohonásobně více v akciích ztrátové firmy závislé na jeho osobní účasti na jejím dalším vlastnictví a řízení. Ten první si může koupit cokoli přímo a bez obav o cokoli. Ten druhý může prodat leda pár akcií a nemít se špatně, ale jinak žít s vědomím, že pokud to s jeho podnikáním nedopadne dobře, nemusí mu zůstat také vůbec nic.
Elon Musk před soudem dosvědčil, že nedisponuje žádnou likviditou, rozumějte hotovostí nebo majetkem, který lze v hotovost snadno proměnit. Zní to přehnaně, od reality jeho současné existence to ale příliš vzdálené nebude
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
včera - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
8.1.2025 - Slavná reklama Audi se skokanským můstkem fascinuje i 38 let po svém vzniku, pomocnému lanu navzdory
7.1.2025
Nejčtenější články
- Číňané začali za 330 tisíc prodávat 325koňové SUV větší než Škoda Kodiaq, říkají mu Hvězdná loď
11.12.2024 - Už tak utrápené Porsche Taycan stihl další problém, majitelé ženou automobilku k soudu kvůli požárům baterií
11.12.2024 - Ruská armáda dostala zbrusu nové Renaulty Sandero, nikdo jiný taková auta dosud neviděl a nedostal
11.12.2024 - Extrémní placka Astonu Martin se pět let po prvním odhalení ukázala hotová, s víc jak 1 000 koní dá stovku za 2,5 s
11.12.2024 - Porsche už nevěří v obrat, zavře 30 procent dealerství do dvou let v Číně. „Ani elektromobily nám nepomůžou,” říká šéf
12.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva