Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elon Musk povede Teslu dalších 10 let, jeho cíle jsou prý jen past na investory
24.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Musk souhlasil s tím, že Teslu povede další dekádu. Může za to dostat i desítky miliard dolarů, to ale jen pokud splní absurdní kombinaci cílů.
Přežije Tesla rok 2020? To je otázka, na kterou by odpověď chtěl znát nejspíše každý a která rozděluje odbornou i laickou veřejnost na dva nesmiřitelné tábory. Dle toho prvního, v jehož čele stojí někdejší vysoce postavený manažer BMW nebo Fordu Bob Lutz, se tak nestane. Samotná automobilka svou budoucnost vidí pochopitelně jinak, a tak počítá se světlejšími zítřky. Tento názor pak zcela logicky zastává i Elon Musk, který aktuálně odsouhlasil, že v čele značky zůstane po dalších 10 let.
Toto oznámení je na jednu stranu překvapivé, neboť sám Musk v posledních letech naznačoval, že jeho pozice CEO není věčná. Na druhou stranu je ale i logické, neboť Tesla je Musk a Musk je Tesla, jedno bez druhého nebude fungovat, aspoň ne teď, kdy je existence spojena jen a pouze s důvěrou investorů ve vize Elona M.
Novou dohodu by šlo zkoumat z mnoha pohledů, my se ale zaměříme na jeden aspekt, a to ten finanční. Ten se tváří klasicky velkoryse, neboť Musk souhlasil s tím, že si v příštích letech nevyplatí na gáži ani dolar. I tak ale může být pohádkově odměněn, pokud splní všechny cíle, které mu firma vytyčila. A při probírání se jimi se člověk snadno může i rozesmát.
Musk by totiž za svou práci mohl v roce 2028 získat až 1,68 milionu akcií značky, tedy zhruba jedno procento firmy. To by přitom v dané době mělo hodnotu nejspíše desítek miliard dolarů, neboť tuto kompenzaci Musk získá pouze za předpokladu, že Tesla bude mít hodnotu 650 mld. USD (13,5 bilionu korun). Jinými slovy, automobilka by se tímto vzestupem dostala mezi pět nejhodnotnějších firem ve Spojených státech na základě jejich aktuálních hodnot. Což je první obtížně uvěřitelný bod.
Vůči současnosti jde totiž o razantní skok, aktuální hodnota Tesly se totiž pohybuje okolo 59 miliard dolarů (1,2 trilionu korun). Pravda, razantními skoky se automobilka dosud pohybovala, Když jí totiž v roce 2004, tedy rok po založení, přebírala investiční společnost Series A, jejímž byl Musk šéfem, byla hodnota značky na pouhých 7,5 milionech USD (155,5 milionu korun). V roce 2012, tedy v době, kdy zamířil na trh Model S, však již byla Tesla ceněna na 3,2 miliardy dolarů (66,3 mld. Kč). A dnes je to zmiňovaných 59 mld. USD.
Za pouhých pět let tak Musk dokázal hodnotu firmy takřka zdvacetinásobit, něco jiného je ale dvacetinásobit korunu a něco jiného je dvacetinásobit tisícovku. A možnost splnění dalších požadavků je uvěřitelná ještě méně. Tesla by totiž měla také navýšit své roční příjmy, a to nejprve na 20 miliard dolarů (414,7 mld. Kč), v závěru příští dekády pak až na 175 mld. USD (3,6 bilionu korun) ročně. Stejným vývojem má projít i zisk před zdaněním, který by měl v roce 2028 vystoupat na 14 mld. USD (290 mld. Kč).
Tesla ale dosud ani jednou nevykázala roční zisk a její obrat v roce 2016 pak činil pouhých 7 miliard dolarů (145 mld. Kč). Není tak divu, že analytici označují podmínky výplaty Muskovy odměny za nesplnitelné a jejich zveřejnění za pouhý reklamní trik.
V této disciplíně ale nakonec byla Tesla vždy nejlepší, a tak předpokládáme, že spousta lidí s vidinou mnohonásobného zhodnocení své investice vezme své peníze a půjde si koupit pár akcií. Zda pro své dobro či nikoli, to dnes nedokáže říci nikdo. My ale vzhledem k aktuálnímu vývoje ve firmě i ve světě zůstáváme k takovým vizím skeptičtí...


Musk sepsal s Teslou novou kompenzační dohodu...
...díky níž se může stát nejbohatším člověkem světa. Letos se přitom nevešel ani do nejlepší desítky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
před 54 minutamiRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ai Ogura diskvalifikován včera 14:49
- Triumph Tiger Sport 800: sportovně cestovní nebo cestovně sportovní? včera 09:07
- Bratři Marquezové dominovali neděli v Argentině 16.3.2025
- Dixon suverenním vítězem, Salač havaroval 16.3.2025
- Moto3 Piqueras vítězem, Rueda lídrem 16.3.2025
Nejčtenější články
Pokud „nedáváte” interiéry moderních aut, i v roce 2025 si můžete koupit tohle. A nebudete sami, ráj tlačítek a táhel pořád letí
16.2.2025Současný stav v Nizozemsku předem ukazuje EU, co způsobí nesmyslným vnucováním elektrických aut všem
16.2.2025Nová levná Lada předčasně odhalila kompletní rozsah cen, pro Čechy jsou jako z říše pohádek
16.2.2025Také Renault změnil plány. Nové Clio dostane znovu spalovací motory, jako elektromobil by nedávalo smysl
16.2.2025Šéf BMW M přiznal, že s novou M5 udělala automobilka velkou chybu, vzala si z ní ale úplně špatné poučení
16.2.2025
Živá témata na fóru
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo 03.17. 21:04 - Předseda
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.17. 07:40 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB