Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily přerůstají Kalifornii přes hlavu, lidé se přou o nabíječky jak malé děti
14.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Není neobvyklé, že vám u kalifornských dobíjecích míst někdo odpojí kabel, aby ho mohl připojit svému autu. Majitelé elektroaut chtějí výhody i při dobíjení.
Množství elektromobilů na silnicích Kalifornie začíná jejich majitelům přerůstat přes hlavu podobné jako v Norku, zejména pokud jim nestačí nabíjení doma přes noc. O veřejná nabíjecí místa je totiž boj, který se vyznačuje bezohledností; lidé od nabíječky odpojí cizí, právě se nabíjející auto, aby připojili své vlastní.
Důvod je jednoduchý - elektromobilů je výrazně více než nabíjecích míst, v USA včetně Kalifornie to je zhruba 10 aut na jednu nabíječku. Samozřejmě, že konvenčních aut je také výrazně více než stojanů u benzinek, ale doplnění paliva u konvenčního auta zabere řádově minuty, zatímco dobití elektromobilu trvá řádově hodiny, takže fronta vypadá jinak než u běžné benzinky. A jen stěží budete u svého elektroauta tři hodiny stát a hlídat, aby vám nikdo neodpojil kabel.
Pro lepší organizovanost nabíjení a informovanost nově příchozích zájemců o kabel stvořil Jack Brown, manažer u divize Googlu pro autonomní vozy, visačky na kabely. Jsou podobné těm hotelovým, které dáváte zvenčí na dveře, pokud si nepřejete být rušeni. Říkají, jestli potřebujete své auto nabít nutně, abyste se dostali např. domů, nebo že nabíjíte pouze proto, že existuje příležitost a je v pořádku vaše auto odpojit. Otázkou ovšem je, zda lidé budou tyto visačky respektovat.
Problémy se objevují i u soukromých nabíječek, rezervovaných pro zaměstnance jedné firmy. Existuje třeba pořadník, kam se lidé zapisují, ale leckdo ho nedodržuje. Podle řidičky Fiatu 500e Jamie Hull, manažerky softwarové firmy Evernote s 60 elektromobily a 12 nabíječkami, existuje něco jako šedá ekonomika - pracovník jednoho oddělení dá vědět zbytku svého oddělení, že bude odpojovat své auto, ale už ne zbytku firmy.
Tato „kultura” může vycházet z toho, že majitelé elektromobilů jsou státem na různých místech zvýhodňováni, ať už ve slevách na dani, které jsou konkrétně v Kalifornii ve výši až 10 tisíc dolarů (234 tisíc korun), nebo třeba v tom, že mohou užívat pruhy pro auta s více lidmi na palubě, i pokud jedou v elektromobilu sami. Proto chtějí zvýhodnění také u dobíjecích stanic.
Jenže tu není nikdo, kdo by mohl být v jejich prospěch diskriminován. Samozřejmě se dá polemizovat, jestli majitel plug-in hybridu potřebuje dobít elektřinu, když může natankovat benzín; také se mezi majiteli elektromobilů spontánně vytvořila určitá hierarchie. Největší právo dobíjet mají podle ní elektromobily s bateriemi, o stupínek níže jsou plug-in hybridy. Následují dvě skupiny, ke kterým majitelé elektromobilů chovají pohrdání - konvenční auta a, snad trochu překvapivě, Tesly. Ty totiž mají neobvykle velké baterie, takže je méně pravděpodobné, že potřebují dobíjet i jinde než doma, zní teorie.
Řešením těchto problémů je zvýšit množství dobíjecích stanic, ovšem to se snáze řekne, než udělá. Toho využívá kalifornský guvernér Jerry Brown, který chce ze současných cca 150 tisíc elektromobilů v Kalifornii udělat 1,5 milionu do roku 2025. Pochopitelně tak předkládá i plány na zvýšení počtu dobíjecích míst a podporuje je částkou 120 milionů dolarů (2,8 miliardy korun) na jejich výstavbu.
V plánu ovšem je výstavba jen zhruba 10 tisíc nabíječek, což zvedne jejich počet ani ne dvakrát. Pro pouhé zachování současného poměru 10 aut na 1 nabíječku a tedy i současných problémů, nikoliv pro zlepšení, by bylo potřeba mít 150 tisíc nabíječek - desetinásobek současného počtu, má-li být na silnicích desetinásobek elektromobilů.





V Kalifornii působí problémy nedostatek nabíječek
Zdroj: NY Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 3 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 4 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 6 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 7 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva