Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily přerůstají Kalifornii přes hlavu, lidé se přou o nabíječky jak malé děti
14.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Není neobvyklé, že vám u kalifornských dobíjecích míst někdo odpojí kabel, aby ho mohl připojit svému autu. Majitelé elektroaut chtějí výhody i při dobíjení.
Množství elektromobilů na silnicích Kalifornie začíná jejich majitelům přerůstat přes hlavu podobné jako v Norku, zejména pokud jim nestačí nabíjení doma přes noc. O veřejná nabíjecí místa je totiž boj, který se vyznačuje bezohledností; lidé od nabíječky odpojí cizí, právě se nabíjející auto, aby připojili své vlastní.
Důvod je jednoduchý - elektromobilů je výrazně více než nabíjecích míst, v USA včetně Kalifornie to je zhruba 10 aut na jednu nabíječku. Samozřejmě, že konvenčních aut je také výrazně více než stojanů u benzinek, ale doplnění paliva u konvenčního auta zabere řádově minuty, zatímco dobití elektromobilu trvá řádově hodiny, takže fronta vypadá jinak než u běžné benzinky. A jen stěží budete u svého elektroauta tři hodiny stát a hlídat, aby vám nikdo neodpojil kabel.
Pro lepší organizovanost nabíjení a informovanost nově příchozích zájemců o kabel stvořil Jack Brown, manažer u divize Googlu pro autonomní vozy, visačky na kabely. Jsou podobné těm hotelovým, které dáváte zvenčí na dveře, pokud si nepřejete být rušeni. Říkají, jestli potřebujete své auto nabít nutně, abyste se dostali např. domů, nebo že nabíjíte pouze proto, že existuje příležitost a je v pořádku vaše auto odpojit. Otázkou ovšem je, zda lidé budou tyto visačky respektovat.
Problémy se objevují i u soukromých nabíječek, rezervovaných pro zaměstnance jedné firmy. Existuje třeba pořadník, kam se lidé zapisují, ale leckdo ho nedodržuje. Podle řidičky Fiatu 500e Jamie Hull, manažerky softwarové firmy Evernote s 60 elektromobily a 12 nabíječkami, existuje něco jako šedá ekonomika - pracovník jednoho oddělení dá vědět zbytku svého oddělení, že bude odpojovat své auto, ale už ne zbytku firmy.
Tato „kultura” může vycházet z toho, že majitelé elektromobilů jsou státem na různých místech zvýhodňováni, ať už ve slevách na dani, které jsou konkrétně v Kalifornii ve výši až 10 tisíc dolarů (234 tisíc korun), nebo třeba v tom, že mohou užívat pruhy pro auta s více lidmi na palubě, i pokud jedou v elektromobilu sami. Proto chtějí zvýhodnění také u dobíjecích stanic.
Jenže tu není nikdo, kdo by mohl být v jejich prospěch diskriminován. Samozřejmě se dá polemizovat, jestli majitel plug-in hybridu potřebuje dobít elektřinu, když může natankovat benzín; také se mezi majiteli elektromobilů spontánně vytvořila určitá hierarchie. Největší právo dobíjet mají podle ní elektromobily s bateriemi, o stupínek níže jsou plug-in hybridy. Následují dvě skupiny, ke kterým majitelé elektromobilů chovají pohrdání - konvenční auta a, snad trochu překvapivě, Tesly. Ty totiž mají neobvykle velké baterie, takže je méně pravděpodobné, že potřebují dobíjet i jinde než doma, zní teorie.
Řešením těchto problémů je zvýšit množství dobíjecích stanic, ovšem to se snáze řekne, než udělá. Toho využívá kalifornský guvernér Jerry Brown, který chce ze současných cca 150 tisíc elektromobilů v Kalifornii udělat 1,5 milionu do roku 2025. Pochopitelně tak předkládá i plány na zvýšení počtu dobíjecích míst a podporuje je částkou 120 milionů dolarů (2,8 miliardy korun) na jejich výstavbu.
V plánu ovšem je výstavba jen zhruba 10 tisíc nabíječek, což zvedne jejich počet ani ne dvakrát. Pro pouhé zachování současného poměru 10 aut na 1 nabíječku a tedy i současných problémů, nikoliv pro zlepšení, by bylo potřeba mít 150 tisíc nabíječek - desetinásobek současného počtu, má-li být na silnicích desetinásobek elektromobilů.
V Kalifornii působí problémy nedostatek nabíječek
Zdroj: NY Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
dnes - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejčtenější články
- Ani šéf Hondy nedokázal novinářům vysvětlit, proč by se jím řízená firma měla spojit s Nissanem
2.1.2025 - Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
2.1.2025 - BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025 - Jediný žijící Ferrariho syn a dědic si specifikoval další auto tak, jak pochopí jen znalí, svého otce připomíná stále víc
2.1.2025 - Prodeje drahých elektrických aut dál mohutně kolabují. Bohatí lidé o ně nemají zájem ani v Číně, ztrátové značky končí
3.1.2025
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 22:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 19:44 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus