Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily nevnutili lidu ani komunisté, v Číně se jich loni prodalo pouhých 6 900
28.6.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
V Číně možná dokážou poručit větru a dešti, donutit lidi koupit si nepoužitelná auta ale nesvedou. Elektromobil si tam loni pořídilo 0,3 promile zákazníků.
Píšeme o tom pravidelně už několik let, přesto se mnozí tváří, jako by se nic takového nedělo. Považte, že už v roce 2011 jsme vás informovali o tom, prodeje elektromobilů v některých zemích klesají, aniž by stačily kamkoli vzrůst, nebo že zájem zákazníků o elektromobily je navzdory masivním dotacím minimální. Nebudeme říkat, že neexistují výjimky, ty ale nakonec jen potvrzují toto pravidlo - o elektromobily zákazníci nestáli a nestojí, obvykle ani když jsou dotovány horem i dolem.
Důvody jsou stále stejné a tkví především v rozličných limitech akumulátorů. Zejména ty se starají o vysokou cenu, malý dojezd, dlouhou dobu dobíjení a tudíž i omezenou praktickou využitelnost. Akumulátory ale mají také omezenou životnost, který spolu se zmíněnými praktickými neduhy stojí za rychlým poklesem hodnoty. Opravdu tu ale nejde v prvé řadě o peníze a potíže s vlastnictvím - ani v půjčovnách, kdy nejde o drahý špás, o elektřinou poháněná auta není zájem. Může se za takových okolností někdo divit tomu, že o taková auta málokdo stojí? A pokud už si je někdo koupí, často je znovu nechce? Kupodivu může.
Narazivší Renault už to asi není, obtížně pojmenovatelnou lobby nebo pouze zelenými ideály hnaní politici ale ano. Už ve zmíněném roce 2011 bylo zřejmé, že miliony elektrických vozů na silnicích plánovaných Obamou, Sarkozym, Merkelovou a dalšími pro léta 2015 až 2020 prostě nebudou, teď už je to jasné zcela bezpochyby. Přesto se najdou země, které ještě věří - Norsko kráčí přes mrtvoly a narazí jinde než v samotných „neprodejích”, nejnovějším zajímavým důkazem zmíněného je ovšem Čína.
Také tato, otevřeně komunistická země má velké elektrické plány - půl milionu elektromobilů na silnicích v roce 2015, pět milionů v roce 2020. Tohle se objevilo v elektrické osmiletce z roku 2012, dnes, v polovině roku 2014, můžeme tomuto záměru nastavit nesmlouvavé zrcadlo. Za loňský rok se v Číně, na největším automobilovém trhu světa, který pozřel na 22 milionů nových vozů, prodalo pouhých 6 900 elektrických aut. Bavíme se tedy o tržním podílu 0,31 promile, hodnotou blízkou samotné hranici měřitelnosti.
Sytě zelení mohou namítnout, že je to přece Čína, rýžová země, tam elektromobily ještě neprorazily. Jaký omyl - Čína není jen největším trhem světa z hlediska odbytu aut všeho druhu, také nabízených elektromobilů tam najdeme daleko nejvíce. Na českou nabídku elektrických aut vám budou stačit prsty na rukou, v Číně je nabízeno 18 elektromobilů od 13 značek. Přesto je zájem o ně minimální.
Nadšení „elektronauti” vyčítají Číně malou podporu elektromobilitě, což nejenže není žádný argument, ale také není pravdivý - už od loňského září nabízí Čína dotaci až 200 tisíc Kč na jedno prodané elektrické auto v závislosti na jeho dojezdu a pak je tu spousta lokálních výhod - třeba Šanghaj nabízí až 340 tisíc Kč, řad dalších měst pak má vlastní místní zvýhodnění zdvojnásobující to státní.
Výsledek i za těchto okolností už znáte, přesto je třeba nezapomínat - konvenčních aut se prodají desítky milionů, i když je nikdo nedotuje ani haléřem. Na elektromobil dostanete v Šanghaji přes 500 tisíc Kč dotace (opravdu snížení kupní ceny, žádný daňový kredit nebo cokoli podobného), zájem je přesto prakticky nulový. Ani absolutní ceny přitom nejsou vysoké - nejvíce prodávané modely značky JAC začínají po všech zvýhodněních v přepočtu už na 240 tisících Kč, přesto se jich loni prodalo jen 2 600 v celé Čině.
Není to - spolu s omezeným, pokud vůbec nějakých „environmentálním přínosem” elektromobilů jako takových - další pobídka k tomu, abychom tuto hloupou hru už opustili a nechali elektrické vozy prosadit se v momentě, kdy toho opravdu budou schopny? Kolik podnětů ještě musí přijít k tomu, aby toto násilné přemalovávání černé na bílou na účet nás všech konečně ustalo? Podle nás už včera bylo pozdě. Nebráníme nikomu, aby taková auta vyráběl, prodával, kupoval, jezdil s nimi. Nepřejeme si ale, aby nám byla draze nucena, i když o ně ani za tak pokřivených podmínek nejeví zájem téměř nikdo...
Prodeje elektřinou poháněných vozů v Číně v roce 2013 podle značek
(v abecedním pořadí - značka, typ, počet prodaných kusů)
BAIC E150 - 710
BAIC Senova EV - 52
Bestway B50 - 10
BYD e6 - 1 544
Foton - 100
GM Springo - 60
ChangAn Benni EV - 9
ChangAn E30 - 200
Chery M1EV - 234
JAC iev Gen 3 - 1 676
JAC Gen - 1 017
Lifan 620 EV - 180
Nissan Venucia - 216
Roewe E50 - 406
Vita V5 EV - 6
Zotye 2008ev - 112
Zotye M300 - 368
Celkem: 6 900 aut









BYD e6 je na poměry čínských prodejů elektrických aut úspěšným modelem. Jeho 1 544 prodaných kusů v roce 2013 je ale vzhledem k velikosti čínského trhu s auty i odbytu značky BYD (přes půl milionu vozů) pouhým paběrkováním
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 10 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 11 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva