Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily nejsou nikde. A pro výrobce nejsou prioritou. Proč to nikdo nepřizná?
7.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Elektromobily v Evropě skoro nikdo nekupuje a největší automobilky do nich dávají jen zlomek investic do vývoje. Tak proč se všichni tváří jinak?
Daně a smrt jsou prý jediné životní jistoty. V poslední době se k nim ale přidává ještě jedna věc - elektrická budoucnost automobilismu. Slýcháme o tom, že není otázkou, zda, ale kdy dojde k pohřbení dinosaurů se spalovacími motory a o ambiciózních cílech té či oné automobilky s elektrickými auty. Skoro neuplyne den, aby se světem nešířily zprávy o nějaké novince Tesly - o Modelu 3, o elektrickém kamionu či dokonce o Vladimíru Putinovi, který by s Teslou klidně jezdil. A padají zmínky o milionech elektromobilů prodaných za pár let. Nakonec, i v našem archivu bychom našli zprávy o tom, kolik elektrických aut se původně mělo prodávat už letos.
Realita? I pokud započteme dobíjecí hybridy, nemají letos v Evropě elektrická auta ani dvouprocentní podíl na trhu. Ta opravdu elektrická pak nedosahují ani jednoho procenta a nikam nerostou. Za první osm měsíců roku 2017 je nejprodávanějším vozem Renault Zoe s 21 632 prodanými exempláři, absolutně nejprodávanějším autem - na celkově mnohem pestřejším trhu - je VW Golf s 304 943 prodanými kusy. To je pořád skoro nic a jak jsme zmínili, trend v případě čistě elektrických aut není nikterak pozitivní, v některých měsících odbyt dokonce meziročně poklesl.
A to je třeba říci, že Evropa je do elektrických aut poblázněná a dotována jsou horem dolem. Třeba v Austrálii, kde se takové věci nedějí, se od ledna do srpna prodalo 750 elektrických aut. Jde o jedno promile trhu, to je nic, nula, zero.
Kdo vybaven těmito informacemi vyrazil na nedávný frankfurtský autosalon, musel se divit. Taková prezentace BMW byla zaměřena jen na elektrické to a tamto. Nikdo z Mnichova nezmínil nový koncept Z4, místo toho se po pódiu proháněli lidé na elektrických skútrech. I pro BMW jsou přitom elektromobily v jeho nabídce spíše přítěží než přínosem - na Starém kontinentu by si zejména bez dieselových aut ani neškrtlo, na jejich konto připadá 75 procent registrací této automobilky. Nicméně o dieselech nepadlo ve Frankfurtu ani slovo. Ani jedno.
A elektřiny měl plná ústa i koncern VW Group. Jeho šéf Matthias Müller se sice o motorech TDI mluvit nebál, hlavní téma jeho řeči ale byla tzv. RoadmapE, jakási „mapa elektrické budoucnosti” firmy. Hrdě a zřetelně oznámil, že do roku 2030 bude Volkswagenem investováno tímto směrem 20 miliard Eur (cca 517,4 mld. Kč). To je enormní suma, nicméně pokud ji rozložíte do následujících 12 let, dostanete pouze 1,66 mld. Eur (43,12 mld. Kč) ročně.
Celkový rozpočet VW Group na vývoj a výzkum byl jen loňském roce 11,5 miliardy Eur (297,5 mld. Kč), přičemž v příštích letech jistě nebude zásadně jiný. Na elektromobilitu tedy připadne jen nějakých 15 % všech peněz, které VW vloží do vývoje nových aut. Kde skončí zbylých 85 %? Krmením dinosaurů s nulovou budoucností - řečí příznivců elektrického pokroku. Reálně skončí v investicích do aut, která lidé kupují a která mají mnohem větší budoucnost, než si kdo dnes dovolí říci.
Proč o tom Müller mlčí? Proč se BMW hrdě hlásí jen k elektrické osině ve své zadnici, která mu zatím jen prodělala miliardy euro? Protože dnešní svět stále více připomíná virtuální realitu. Řekli jsme si, že auta budou elektrická, a tak budou. A když nebudou, aspoň se tak budeme tvářit, protože je to cool. Z dieselů a spalovacích motorů vůbec se po Dieselgate stala skoro sprostá slova, a tak každý raději říká nahlas jen to, co chce celý svět slyšet.
To ale neznamená, že se lidé z automobilek zbláznili. Naopak, jejich rozpočty ukazují pravdu - koncern VW moc dobře ví, že pokud výhledově prodá alespoň pár procent ze všech svých aut s elektrickým pohonem, bude to úspěch, tak proč by do nich investoval většinu svých rozpočtů? Marketing je jedna věc, realita druhá. Tou druhou se řídí činy, tou první slova.
Faktem zkrátka je, že smrt spalovacích jednotek není na dosah. Ani omylem, i kdyby se všichni politici na hlavu stavěli. Elektrická technologie je drahá a na její pořízení většina motoristů nemá. Kromě toho je tu nedostačující infrastruktura, nedostatek elektřiny a přestože se dojezd stále navyšuje a řadě lidí na pokrytí běžných činností vystačí, na dovolenou by stejně museli vyrazit s klasickým vozem. V Norsku se pokusili běhu dějin poručit a jejich elektrická pohádka nabírá hořkého konce, i když elektromobily mají pořád jen třetinu trhu. A mimochodem, bez jejich extrémně dotovaného odbytu by celoevropské prodeje elektrických aut byly ještě horší...
Věk elektromobilů tedy skutečně ještě nenastal a pokud nedojde k zásadnímu průlomu na poli konstrukce baterií a produkce elektrické energie, nebude tomu tak ani v roce 2030 či dokonce v roce 2040, nemusí se to stát také nikdy. Je zkrátka čas začít se více učit číst mezi řádky - jakkoliv jsou veškeré tiskové zprávy opentleny více než zajímavými elektrickými vizemi, realita je jiná, než jak je vám prezentována. Matthias Müller může říkat co chce a PR-oddělení VW může klidně střílet do nebe rachejtle s nápisem „Elektřina!”, ale faktem je, že ti nejlepší technici VW teď pracují na příští generaci Golfu se čtyřmi písty.
Jak se zpívá v jedné písni, s pravdou se šetří asi proto, aby zbyla. Pravdu nakonec dnes ani žádná automobilka přiznat nemůže, neboť každá v rámci elektromobility ráda těží z politické i finanční podpory, která ji provází. A politici jsou ti poslední, kteří něco vědí o skutečném světě...
Letošní prezentace automobilek na frankfurtském autosalonu byly jednou velkou elektrickou šaškárnou. Pozlátko ale těžko zastřely realitu - elektromobily se neprodávají, prodávat nemají a investice automobilek tomu odpovídají
Také v České republice máme Supercharger Tesly. Teslami - či vůbec elektrickými auty - se to u něj zrovna nehemží...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před hodinou - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 3 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
včera - Majitel Tesly až po dvou letech pochopil, jak moc drahé ježdění s ní je, auto za tu dobu ztratilo na hodnotě 2,3 milionu Kč
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva