Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty
25.6.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ne, že by potíží obcházejících elektřinou poháněná auta bylo málo, nyní se k nim ale přidává další. Elektromobily totiž velmi rychle ztrácejí na ceně.
Elektromobily to nemají vůbec lehké. Doplnění paliva u běžného auta se spalovacím motorem je otázka minut a míst, kde tak lze učinit, je na každém rohu nespočet. Dobíjecích míst pro elektromobily je naproti tomu stále minimum a i kdyby se tato situace změnila, potíž vozů poháněných elektřinou stejně nevyřeší.
Akumulátory se totiž nabíjejí velmi dlouho a dobíjecí místa v podobě standardních čerpacích by vůbec nedokázala efektivně využít. Jsou tu tedy i možnosti dobíjení na parkovištích nákupních center, když však poběžíte koupit pouze rohlíky a pár drobností okolo, moc „šťávy” do baterií nenateče - tato místa mají smysl pouze tehdy, strávíte-li nakupováním hodiny.
K tomu všemu jsou elektromobily těžké, a proto ne až tak efektivní a elektřinu v nich spotřebovává nejen samotný pohon, ale i všechny další prvky na palubě, včetně třeba topení a klimatizace. Každou cestu si tak musíte pečlivě naplánovat, jinak hrozí, že zůstanete bez energie. A kolikrát ani to nemusí stačit - baterie totiž nevydrží věčně a už loni se po delší praxi některých majitelů začalo hovořit o omezené životnosti akumulátorů. Kam jste tedy na jedno nabití jezdili ještě před pár měsíci, tam dnes už dojet nemusíte.
Jistě, objevují se řešení jako 90sekundová výměna akumulátorů Tesly. Když si ale vezmete, jak náročné by bylo vybudování infrastruktury pro síť podobných míst, co všechno má tato cesta za limity a že vás doplnění energie nakonec vyjde podstatně dráž než dotankování srovnatelného množství energie skrze tankovací pistoli, spásou se být nezdají. Ostatně s tím úzce souvisí další věc, která elektromobilům nenahrává - ceny benzínu a nafty zatím nerostou tak raketově, jak se předpokládalo.
Debaty o penězích se ale dosud točily hlavně kolem vysoké pořizovací ceny elektromobilů, kterou je po omezené použitelnosti považovat za největší brzdu jejich masivnějšího rozšíření. Nyní se k nim přidal i obrovský propad hodnoty elektromobilu jako ojetiny. Odhad amerických kolegů z Kelley Blue Book, kteří se zaměřují na ceny nových a starších aut, říká, že hodnota Nissanu Leaf bude po třech letech provozu o celých 65 % nižší, než jaká byla v den prodeje.
To je hodně nadstandardní pokles hodnoty a ceny, za které se dnes prodávají starší Nissany Leaf, tento předpoklad potvrzují. V roce 2011 stál nový Leaf necelých 40 tisíc dolarů. Průměrná cena, za kterou se tyto vozy dnes prodávají jako ojeté, dosáhla v polovině května pouhých 13 700 dolarů. Mnoho z nich přitom nemělo najeto ani 15 tisíc kilometrů, nejde tedy zrovna o ojetá auta v pravém smyslu slova.
Tak značná ztráta hodnoty má vícero důvodů, mezi kterými není možné zanedbat ani vystřízlivění některých půjčoven aut, které pořídily elektromobily do svých flotil a po nezájmu klientů se jich zbavovaly. Ale to není klíčový faktor. Pokles hodnoty je především důsledkem známého faktu, že trh s ojetými auty funguje poněkud racionálnějším způsobem. Zatímco mezi zákazníky nových aut existuje řada těch, kteří si nějaké auto koupí prostě proto, že mohou a nehledí primárně na užitek, který jim dává, u zákazníků ojetin je taková situace podstatně výjimečnější. Tady se na poměr ceny a hodnoty hledí více a elektromobily v tomto ohledu zrovna neexcelují. Malá poptávka pak znamená, že ceny musí dolů - jak nízko, už jsme zmínili.
Pokles hodnoty při prodeji bude zřejmě dalším limitem rozvoje elektromobilů a budou je nadále kupovat hlavně ti, pro něž peníze nepředstavují překážku. Kolik takových zákazníků na trhu může být, si asi dokážete představit sami...
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 1 - Nissan Leaf 2013 nove foto 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 2 - Nissan Leaf 2013 nove foto 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 3 - Nissan Leaf 2013 nove foto 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 4 - Nissan Leaf 2013 nove foto 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 5 - Nissan Leaf 2013 nove foto 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 6 - Nissan Leaf 2013 nove foto 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 7 - Nissan Leaf 2013 nove foto 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 8 - Nissan Leaf 2013 nove foto 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 9 - Nissan Leaf 2013 nove foto 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 10 - Nissan Leaf 2013 nove foto 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 11 - Nissan Leaf 2013 nove foto 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 12 - Nissan Leaf 2013 nove foto 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 13 - Nissan Leaf 2013 nove foto 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 14 - Nissan Leaf 2013 nove foto 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 15 - Nissan Leaf 2013 nove foto 15](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 16 - Nissan Leaf 2013 nove foto 16](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 17 - Nissan Leaf 2013 nove foto 17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 18 - Nissan Leaf 2013 nove foto 18](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 19 - Nissan Leaf 2013 nove foto 19](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 20 - Nissan Leaf 2013 nove foto 20](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 21 - Nissan Leaf 2013 nove foto 21](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 22 - Nissan Leaf 2013 nove foto 21](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 23 - Nissan Leaf 2013 nove foto 22](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 24 - Nissan Leaf 2013 nove foto 23](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 25 - Nissan Leaf 2013 nove foto 24](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Elektromobily mají ještě jeden problém: rychlý pokles hodnoty - 26 - Nissan Leaf 2013 nove foto 25](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Nissan Leaf je jako nový velmi drahý a jako ojetý velmi levný. To je špatná zpráva pro zájemce o nová auta, která zákazníky těch ojetých stejně příliš netěší - nadšeně je nekupují tak jako tak
Zdroj: Kelley Blue Book přes Autonews.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včeraPokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin byl úspěšně operován včera 20:00
- Test v Sepangu: Alex Marquez celkovým lídrem včera 14:00
- Poločas finále v Sepangu včera 10:00
- Test Honda CB650R E-Clutch: s automatickou spojkou včera 08:00
- Po 2 dnech v Sepangu na čele Morbidelli 6.2.2025
Nejnovější články
K mání je skoro nepoužitý luxusní osobní tank s motorem W12 původně za víc jak 14 milionů. Dnes může být váš pomalu za drobné
včeraAudi končí s hloupými hrátkami s diverzitou, inkluzí a genderem, a to si zaměstnanci měli říkat „krásně” Audiáni
včeraBMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včeraŠéf VW před nastoupenými zaměstnanci přiznal, že na konkurenty už nestačí, vyřešit to ale nechce a možná ani neumí
včeraNěmci u nových pneu sází na tvary známé z golfových míčků, že to nikoho nenapadlo dřív
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.07. 20:40 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.07. 20:38 - Truck Daškam
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 02.07. 14:11 - pavproch
- Detektory policejních radarů 02.06. 20:32 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 02.06. 18:09 - Snowman000
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 02.06. 13:04 - VS*
- Lampárna (stěžovatelna) 02.05. 22:27 - abgx1