Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily mají další problém: životnost akumulátorů
20.7.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nissan u Leafu sliboval zachování 70-80 procent kapacity baterií i po deseti letech provozu. Realita? Někteří majitelé jsou po roce na 50.
Už v momentě, kdy se Nissan Leaf, symbol současných produkčních elektromobilů, stal Autem roku 2011, jsme hlasitě upozorňovali na jeho limity. Problémy vyplývající z omezené kapacity a dlouhé doby nabíjení jeho akumulátorů byly přitom ryze krátkodobé a zřejmé už technických parametrů vozu.
I přes ubezpečování automobilky, že Leaf nic lepšího nepotřebuje, zákazníci na tyto vlastnosti reagují dosti vlažně. Zájem o tento i další elektromobily je dlouhodobě minimální a to i přesto, že jeho cenu na mnoha trzích značně vylepšují masivní dotace. Prodeje elektromobilů v poslední době dokonce klesají, i když byly od začátku velmi nízké. Nejnověji můžeme posloužit čísly z Francie, kde se za minulý měsíc prodalo o 21 procent elektromobilů méně než v předchozím roce - šlo přesně o 112 kusů. Definici slov „elektrický boom”, který měl touto dobou podle bruselských i jiných plánovačů pomalu nastávat, si představujeme trochu jinak.
To se ale pořád bavíme jen o tom, co je vidět na první pohled - dojezd, doba dobíjení, cena, možná dynamika či jiné papírové parametry. Elektromobily ale nyní stihl další problém, který se mohl projevit až z dlouhodobého hlediska. Jde o životnost jejich baterií.
Upřímně řečeno jsme od začátku nevěřili sebevědomým prohlášením výrobců o tom, že jejich Li-ion akumulátory bez problémů ustojí deset let provozu auta při neznatelném snížení kapacity. Nissan hovořil maximálně o dvaceti- až třicetiprocentním snížení kapacity právě po deseti letech provozu.
Nemusíte přitom být expert přes akumulátory, abyste o těchto prohlášeních pochybovali. Skoro každý dnes používá mobilní telefony, notebooky a další podobná, dobíjená a vybíjená zařízení, která zpravidla disponují těmi nejlepšími dostupnými Li-ion články. Pokud je používáte umírněně, vydrží akumulátory dlouho. Pokud ale máte ve zvyku třeba s mobilním telefonem neustále volat, pracovat s internetem nebo fotit, vydrží vám na jedno nabití ani ne celý den a to znamená pořád jej nabíjet v autě, doma v kanceláři... V takovém provozu pak akumulátor vydrží rok, maximálně dva. Poté je jeho kapacita už tak daleko pod polovinou té původní, že si prostě musíte koupit nový.
Představa, že by automobiloví konstruktéři vymysleli něco zázračně lepšího je dosti naivní. Ano, používají chlazení a ohřívání akumulátorů, aby je vystavili co nejmenším teplotním výkyvům a podobné vychytávky, ale jinak? Vzhledem k dlouhé době dobíjení a omezené kapacitě energie musíte elektromobil dobíjet na každém místě, na kterém se zjevíte - doma, v nákupním centru, v práci, na návštěvě, prostě všude. A to jejich životnosti jistě neprospívá stejně jako u mobilů či notebooků. Že by pak měly vydržet desetkrát déle... To naposledy zvládl králík Duracell.
Něco takového jsme si mohli oprávněně myslet, teprve dlouhodobá zkušenost ale ukazuje realitu. Pochopitelně opět skrze Nissan Leaf, neboť žádný jiný elektromobil se neprodává tak dlouho, na tolika místech a v takovém počtu, aby poskytl potřebnou zpětnou vazbu. Přesto nepochybujeme o tom, že podobné potíže stihnou elektromobily všeho druhu, neboť přístup k jejich konstrukci se mezi výrobci dramaticky neliší, jakkoli Nissan používá pouze „tupější”, pasivní systém chlazení akumulátorů.
Stalo se tak v USA, kde si majitelé vozu ze států jako Arizona, Kalifornie nebo Texas začali stěžovat na prudký pokles kapacity akumulátorů už po jediném roce provozu. Podle prohlášení členů fóra MyNissanLeaf.com a reportáže televize CBS5 se někteří nyní musejí namísto původního dojezdu kolem 90 mil potýkat s poloviční cifrou (v „našich” cca 70 kilometrů) dostupnou na jedno dobití. A to už je opravdu hodně, hodně málo.
Důvod? Pokud jste ve škole při zeměpisu dávali pozor, asi ho tušíte - zmíněné státy patří mezi ta „teplejší” místa v Americe. Po řadu měsíců v roce tam denní teploty přesahují 37° Celsia a to akumulátorům prostě nesvědčí.
Mark Perry, šéf severoamerického zastoupení Nissanu pro produktové plánování, k tomu kdysi v oficiálním videu automobilky řekl: „Horko určitě není přítelem akumulátorů. Ale mluvím o horku ve stylu 55 až 60° C. Neparkujte proto svůj Leaf - nebo jakékoli elektrické auto - v místech kde má být více než 48 nebo 55 stupňů.” Kompletní video (v angličtině, pochopitelně) najdete níže a zaznívá v něm i věta: „V normálních podmínkách se nemáte o co strachovat.” Problém je tedy asi v tom, co Nissan považuje za „normální”.
V Kalifornii, Texasu nebo Arizoně je jistě teplo, za nějaké extrémní podmínky ale tamní prostředí považovat nelze. Tato místa nejsou něco jako rovníková Afrika, žije v nich okolo 71 milionů lidí a Kalifornie je dokonce nejlidnatější stát USA (a shodou okolností také ten, kde elektromobilům fandí nejvíce). Dá se mluvit o tom, že tamní podmínky k životu jsou „extrémní” či „nenormální”? Asi ne.
Přesto se zmíněné děje a předpokládáme, že stejným problémem bude vůz trpět v podmínkách pro změnu příliš chladných. Nissan by tedy asi měl do svého „testu vhodnosti” zařadit i to, v jakých teplotách se pohybujete, protože pokud nežijete na místě, kde celý rok kolem dvacítky, budete mít potíže...
Majitelé takto postižených Leafů ve zmíněných státech USA jsou pochopitelně zklamaní a Nissan se tím zabývá, odpovědnost ale odmítá. Podle prohlášení automobilky učiněné pro CBS5 to firma „nepovažuje za problém”, i v servisech se lidé dočkali informace o tom, že je to „normální” a pokud byste snad sázeli na záruku, pak vězte, že za toto Nissan neručí - akumulátor vám vymění, pokud by ztratil svůj elektrický výkon, jakýkoli pokles kapacity je mimo záruku.
Výsledek? Vlastně ne až tak překvapivý. Je prostě třeba akceptovat, že limitem dnešních akumulátorů není jen doba dobíjení, kapacita a také cena, ale i životnost. A tak si zkrátka po roce, dvou, možná třech, záleží, kde žijete a jak moc často vůz užíváte, vyrazíte pořídit nový paklík baterek. Pak se můžete jen modlit, aby cena li-ion akumulátorů šla na trhu co nejrychleji dolů, protože dnes si tu pro Leaf pořídíte za nějakých 400 tisíc korun.
Proč už se výrobci nesmíří s tím, že ani dnes se smysluplný a dlouhodobě použitelný elektromobil vyrobit nedá? Dostupné akumulátory jsou pro takové využití stále nevhodné...
Reportáž americké CBS5 z Arizony na toto téma
Někdejší pojednání Nissanu o možnostech akumulátorů Leafu
Galerie oficiálních fotografií Nissanu Leaf



























Zdroje: CBS5, MyNissanLeaf.com, Autoblog.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Rusové ukázali nové monstrum na rozhánění demonstrantů. Říká si Stěna a funguje stejně brutálně jako vypadá
před hodinouJaponské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
před 3 hodinamiNěkdo ukradl 900 nových motorů z továrny Kie, firmě trvalo 5 let, než si toho všimla
před 5 hodinamiTohle by mohlo být hezké čínské auto, je to ale bohužel nové Audi A6 sedan i se svou lacinou plastovou kabinou
před 6 hodinamiNepoučitelní: Ford letos zabije Focus ST, ale slibuje, že modely ST a RS se vrátí s tím nejnevhodnějším možným pohonem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.16. 14:52 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.16. 13:46 - abgx1
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.16. 12:24 - M.Z.
- Onboard videa 04.15. 20:06 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 04.15. 19:17 - Snowman000
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.14. 19:00 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.13. 19:23 - Vrooom
- Politický koutek 04.13. 11:16 - Zajda