Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektrický Ford Focus je v Americe totální propadák, zlevňuje o čtvrtinu
26.1.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jsou to stále tytéž zprávy kolem dokola - o elektromobily zákazníci nestojí ani přes masivní dotace. Tak proč nám je politici nutí stále intenzivněji?
Nevíme, jak Ford hodnotí dosavadní zájem o Focus jako takový. Nás docela zklamal a náročnější klientela to nevidí jinak - jeho prodeje na Starém kontinentu klesají na zlomek úrovně, na které byly před léty. Z celosvětového hlediska je to ale vůbec nejprodávanější auto, neboť se prakticky všude prodává v jediné podobě. Možná to Fordu stačí, možná připravuje zlepšení, to netušíme. Jedním jsme si ale jisti - odbyt Focusu Electric nemůže sám hodnotit jinak než jako propadák.
Vůz se začal v Americe prodávat v listopadu roku 2011, do ledna 2012 se prodalo 12 (dvanáct) kusů. Je třeba říci, že Ford jej začal zprvu oportunisticky nabízet jen v amerických státech s citelnými lokálními dotacemi a dalšími výhodami (California, New York, New Jersey), později ale prodeje rozšířil na další státy tamní Unie. Ještě v lednu šéf Fordu Mulally očekával loňské prodeje okolo 5 000 kusů s tím, že podobného odbytu dosahují konkurenční vozy a Ford po vyšších číslech nepase. Jenže do března 2012 se neprodal ani jeden další Focus Electric a před pár dny byl modelu vystaven účet za celý loňský rok - 685 prodaných kusů.
To je skoro desetina očekávaného počtu, Ford přitom nečekal více jen podle svých mediálních prohlášení. Vyrobil 1 627 aut, skoro tisíc jich tak nyní má na skladě a potřebuje se jich zbavit. Místo dosavadní ceny 39 200 dolarů (cca 745 tisíc Kč) jej tak bude prodávat se slevou 10 750 dolarů (cca 205 tisíc Kč) při tříletém pronájmu. Pro přímý nákup je připravena cena 37 995 dolarů.
Ano, Focus Electric je drahý, je třeba ale kalkulovat také s americkými dotacemi. Třeba při nákupu v Californii vám zbytek daňových poplatníků nedobrovolně odpustí celkem 10 tisíc dolarů z ceny a tím se cena auta dostává blízko na úroveň konvenčního Focusu, který se prodává za cifry mezi 15 a 30 tisíci dolary. Přesto je o něj zájem minimální.
Je to prostě stále tatáž písnička - auto nejenže není levné, má k dispozici akumulátory o kapacitě pouze 23 kWh, což je méně než desetilitrová nádrž benzinu. Dojezd odpovídá (122 km podle americké EPA), doba nabíjení též (do sedmi hodin budete mít z běžné zásuvky „plnou”). Tyhle parametry jednoznačně neodpovídají potřebám zákazníků a platí to nejen pro Focus Electric, ale i třeba pro obecně úspěšnější Leaf - také jeho prodeje jsou zklamáním a nepochybujeme o tom, že i když dnes podstatně zlevňuje (v USA stojí 28 800 USD před započítáním jakékoli dotace), trhák se z něj stejně nestane. Pro většinu lidí zkrátka není odpovědí na položenou otázku, za jakoukoli cenu.
Tato fakta se jeví obzvláště tristně po čtvrtečním zveřejnění záměru EU postavit z našich daní 8 milionů dobíjecích míst po celé Evropě, i když dnes není, kdo by jich využil. Však považte - 129 tisíc plánovaných míst v České republice znamená skoro 10 tisíc míst na každý kraj, to je šílené číslo. Pro srovnání - „benzinek” dnes v Česku není ani 7 tisíc, v celé zemi.
EU si myslí, že tímto zlomí odpor lidí k elektromobilům (nezlomí, problémem jsou sama auta), ale... proč si to vlastně myslí a proč jej chce lámat? Nebylo by na místě uznat, že očekávání byla vzhledem k aktuálním možnostem techniky prostě nereálná? Nebylo by to racionální, logické, efektivní? Tedy přesně to, co by Evropa pro zlepšení zejména své ekonomické situace potřebovala především? Jsme přesvědčeni, že bylo (toto není věc náklonnosti nebo odporu k elektromobilům, jen zdravý rozum), ale děje se pravý opak a je třeba ptát se, proč politici volí takto agresivní postup.
Už nechceme věřit tomu, že jsou bruselští hloupí, nebo nekonečně idealističtí. Na mysl se krade otázka, kdo si zaplatil za to, aby dané plány byly naplněny, aby pro nechtěnou techniku vznikla poptávka. Však proč některé automobilky stále vyvíjejí a vyrábí elektromobily, o které nikdo nestojí? Každému rozumnému člověku musí být už pěkných pár pátků zřejmé, že se současnými akumulátory to prostě nepůjde a spásou nebude stlačený vzduch ani palivové články. Úložiště elektřiny efektivně použitelné pro automobilky dnes neexistuje a žádné se ani nerýsuje. Někteří ale zkrátka počítají s tím, že to půjde (a nemusí jít nutně o automobilky, zainteresován je leckdo od výrobců elektřiny až po producenty akumulátorů), mají to ve svých plánech, do kterých nainvestovali spoustu peněz a možná by ani nepřežili, kdyby tyto investice neuplatnili na trhu podle původních záměrů.
Paranoia? Možná, brzy se tomuto tématu budeme věnovat podrobněji. Po stránce faktické ale tento týden nepřinesl nic nového - elektromobily jsou dále nežádaným zbožím a snaha je protěžovat na úkor jiných řešení neutuchá, právě naopak.
Ford Focus Electric u zákazníků propadl, jako ostatně všechny dosud nabízené produkční elektromobily. Snahu politiků prosazovat utopické plány na jejich rozšíření to ale v pozitivním smyslu neovlivňuje
Zdroj: Detroit News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 3 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před hodinou - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 2 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 3 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 4 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB