Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ekologové spočítali, které automobilky nejvíc škodí planetě, jen nikdo neví, jak
22.9.2019 | Mirek Mazal
Greenpeace neustupuje v tažení proti autům. Další argumenty proti současné podobě automobilismu vyplynuly ze studie o množství emisí produkovaným vozy jednotlivých výrobců.
Mezinárodní nevládní organizace Greenpeace vyžaduje stanovení lhůty pro ukončení prodeje benzínových a naftových vozidel. Tento požadavek vznikl v souladu s přesvědčením, že provoz automobilů má zásadní vliv na globální oteplování, jakkoli sami musí vědět, že pokud se o dvě třetiny světové výroby elektřiny stará uhlí, elektromobily toho na produkci CO2 mnoho nezmění. Samozvaní ochránci přírody ale na fakta nikdy příliš nehleděli, a tak je otázkou, jak moc vážně lze brát jejich poslední studii.
Ta se blíže neupřesněným způsobem pokusila vyjmenovat tucet největších automobilových kazisvětů podle dopadu jimi vyrobených vozů na životní prostředí. Největším znečišťovatelem planety mají být produkty Volkswagen Group, konkrétně se mají starat o více emisí než celá Austrálie. Jakým způsobem k tomuto číslu autoři došli, není jasné - pokud by mělo jít o emise spojené s výrobou, je to nesmysl, toto číslo je mnohem menší. Jde tedy o emise všech aut, která kdy VW vyrobil? Jak vůbec Greenpeace ví, kolik jich ještě jezdí? Nebo těch, která prodal za jediný rok? Jak ale může vědět, kolik najezdí kilometrů a jakou mají reálnou spotřebu? Něco takového nelze přesněji spočítat.
Přesto organizace pokračuje ve jmenování dalších klimatických delikventů. Za německým koncernem následují dva menší globální škůdci, a to aliance Renault-Nissan a japonská Toyota. Zbylé nelichotivé pozice obsadily firmy General Motors, respektive Hyundai-Kia. Znak pěti jmenovaných značek mají mít na přídi vozy produkující 55 % emisí celého automobilového průmyslu.
Zelení příznivci zároveň viní automobily z 9% objemu skleníkových plynů produkovaných lidskou činností, což odpovídá některým studiím. Jenže vzhledem k tomu, že jejich naprostá většina (96,5 %) lidskou činností produkována není a osobní automobily se starají o menší část než nákladní doprava, nám to nepřijde jako tak významné číslo, aby se auta ocitla výše na seznamu potenciálních hrozeb, neboť bez omezení dopravy jejich emise beztak zásadně změnit nelze, Greenpeace ale zkrátka smýšlí jinak.
Na paškál si bere si některé země. Například v Belgii suma vypuštěných skleníkových plynů z aut loni údajně tvořila 24 % ročních emisí celého státu. Podíl je výsledkem propočítávání průměrných emisí na kilometr a znečištění způsobeném výrobou, recyklací a prodejem pohonných hmot. Greenpeace dále kritizuje oblíbenou kategorii sportovně užitkových vozidel, které v roce 2018 představovaly třetinu všech prodejů právě v Belgickém království. Za pět let se zde tak počet majitelů nových SUV zdvojnásobil.
Pozoruhodné je, že na tomto místě si ekologové najednou uvědomují, že řešením nemůže být ani elektrifikace motorů, protože elektrická energie většinově vzniká špinavými metodami i ve vyspělých zemích a SUV ji potřebují znovu více, akorát v jiné formě. Sami tak v podstatě popírají své snahy, neboť jedním dechem volají po elektromobilech a říkají, že stejně významný posun nepřinesou.
Přesto radikální environmentalisté požadují ukončení prodejů aut poháněných fosilními palivy nejpozději do roku 2028. To je absolutně nerealizovatelný požadavek, pokud všichni nemáme jezdit na kole, podle Greenpeace je to ale údajně nezbytná podmínka pro omezení globálního oteplování o 1,5 °C. Nevládní organizace vyzvala politické reprezentace Belgie, aby následovala zelené myšlení některých kolegů z Nizozemska či skandinávských zemí.
Názor nikomu upírat nebudeme, pokud ale někdo vystupuje s podobnou iniciativou, měl by ji opřít o nezpochybnitelná čísla. Těmi výše zmíněná data nejsou, bez jasné metodiky v pozadí tak působí jen jako výkřiky do prázdna. Pokud navíc racionalitu svých závěrů Greenpeace popírá vlastními slovy, je skutečně těžké si z nich cokoli kloudného odnést.





Greenpeace tvrdí, že samotný Volkswagen produkuje více emisí než celá Austrálie. Jak to spočítal, nemáme tušení
Zdroje: Brussels Times, Greenpeace
Bleskovky
- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před 2 hodinami Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
12.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Termas de Rio Hondo včera 16:00
- Marc Márquez v této podobě je svým kolegům z MotoGP na obtíž včera 10:00
- Termas de Rio Hondo: Časový plán GP Argentiny 12.3.2025
- Honda Vision 110 2025: v nových barvách 12.3.2025
- Testy WSBK a WSSP v Portimão 11.3.2025
Nejnovější články
- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
před 2 hodinami Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
včeraVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
včera
Živá témata na fóru
- Výběr autopojištění 03.14. 08:03 - Brus
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 07:32 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.12. 11:28 - řidičBOB
- Hon na piráty 03.12. 11:27 - řidičBOB