Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ecclestone se zlobí, v 86 letech si chce na truc založit novou F1. Bez FIA
27.1.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Legendární „Supremo“ se prý po opuštění pozice šéfa Formule 1 nechce vzdát bez boje. Je reálné, že by mohl F1 vystavit seriozní konkurenci?
Po několikaměsíčních spekulacích byl tento týden ze svého křesla sesazen Bernie Ecclestone. Nový majitel šampionátu, společnost Liberty Media, plánuje pro Formuli 1 zcela jinou budoucnost, než jaká by byla s legendárním „Supremo“ možná. Jeho pravomoci si rozeberou hned tři lidé, z nichž jedním je i Ross Brawn.
Již první Ecclestoneovy reakce naznačovaly, že odchod z čela šampionátu nepřijal příliš pozitivně. Není to úplně překvapivé, neboť Formule 1 jakožto multimilardový byznys je hlavně jeho dítkem. Pečoval o něj více než 40 let a z téměř nechtěného dítěte z něj vypiplal premianta. Odejít do důchodu ale ani ve svých 86 letech údajně neplánuje - prý se nechal slyšet, že plánuje zcela novou sérii, která by F1 konkurovala.
Oprášen by přitom měl být koncept, pod kterým je podepsán Flavio Briatore. Objevitel řady talentů totiž v reakci na trest, který přišel po kauze Singapur-gate a v jehož důsledku již nesměl do paddocků, začal plánovat vlastní trucpodnik. Klíčem měly být nižší provozní náklady, o které by se postaralo hlavně unifikované šasí vycházející z monopostů série GP2. K tomu by se přidala atmosférická pohonná jednotka, která by byla více slyšet než turbomotory.
Briatore měl ve své době, tedy před nějakými čtyřmi lety, nakloněnou i stáj Ferrari, nicméně nakonec k realizaci jeho nápadu nedošlo. Ecclestone by však chtěl pokračovat tam, kde Flavio skončil. Nyní se proto snaží zrekrutovat některé stáje ze sérií GP2 a GP3. Zároveň přitom zkouší vyjednat exkluzivitu s majiteli závodních okruhů.
Je možné, že by uspěl? Pokud připustíme, že se to skutečně děje, podceňovat ho rozhodně nelze - jak jsme již zmínili, Formuli 1 v její moderní podobě vybudoval on a spousta jejích nedostatků, která je přičítána jemu, jde ve skutečnosti na vrub pravidel FIA. Ecclestone nechtěl věci jako hybridní motory, FIA ale ano, stejně jako spoustu jiných, často zbytečných a matoucích změn pravidel. Teď by prý založil šampionát, který by si poradil bez FIA, ostatně je otázkou, jaký reálný přínos dnes formální organizování seriálu pod její hlavičkou má.
Toto by nemusel být nefunkční recept, zvláště pokud by se F1 nezačala měnit k lepším - s čím nový majitel opět kvůli FIA nemůže dělat tak moc, jak by si přál. Nezdá se, ale že by Bernie při svých plánech mohl počítat s podporou účastníků dnešní Formule 1. Kupříkladu šéf stáje Red Bull Helmut Marko již uvedl, že „stojíme plně za Formulí 1 a nechceme mít nic společného s další plánovanou sérií“. A údajné Ecclestonově myšlence zatím nejsou nakloněny ani televizní stanice.
Nic z toho ale není nepřekonatelné. Pokud by Ecclestone zvládl uspořádat dobrou show, lepší než F1, rázem by mu jistě byli všichni nakloněni, protože za úspěchem a z toho plynoucími potenciálními zisky - které umí Ecclestone generovat jak nikdo - by šel každý rád. Navíc mohou vstoupit do hry i jiné faktory - např. Ferrari nyní hrozí, že v F1 přijde o své finanční bonusy a může se snadno urazit a chtít působit jinde. Teď si představte nový šampionát s Ferrari jako jedním z týmů - už to by bylo lákadlo. Všechny ostatní Bernie zná jako své boty - majitele okruhů, sponzory, všechny potřebné elementy. A ti pro něj udělají cokoli, pokud jim bude mít co nabídnout.
Je tu ale jeden potenciální zádrhel. Podle dostupných informací Ecclestone společnosti Liberty Media prodal svůj podíl včetně práv na exkluzivní Paddock Club za 800 milionů Eur (cca 21,6 miliardy korun). Součástí dohody o převzetí pak má být i ujednání, že jakékoliv akce, které by tak mohly poškodit Formuli 1, by mohly být klasifikovány jako porušení dohody s nejasnými důsledky.
Jestli je to skutečně tak, nevíme, ale klidně to tak může být. Bernie si s tím přesto hlavu lámat nemusí - peněz má dost a z potenciálních problémů se může vykoupit (více než 800 milionů Eur to stát nebude, pochopitelně...), pokud uvidí, že mu nový seriál může přinést více.
O Ecclestonovi si můžete myslet cokoli, ale konkurence v jakémkoli oboru ještě nikdy výslednému produktu neuškodila, takže jako diváci můžeme snahám o vybudování jakékoli alternativní série jen tleskat. Jestli se ale Bernie E. ve svém věku do takového dobrodružství skutečně pustí, nyní jen „dělá vlny” s cílem zlepšit svou pozici ve „své” Formuli 1 nebo je vše jen výmysl senzacechytivých německých kolegů, je otázkou.






















Bernie Ecclestone by rád rozjel vlastní sérii konkurující Formuli 1. Ta se ale nejspíše realitou nestane
Zdroj: Auto Bild
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
před 5 hodinamiAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025
Nejnovější články
Situace v Mercedesu zašla už tak daleko, že motory V12 ve firmě vyrábí jeden jediný člověk, navíc ne pro ni
před 2 hodinamiLidé, nekopejte si do aut a neojíždějte jim „ušáky”, ať už nikdy nemusím být svědkem zvěrstva, jako je toto
před 4 hodinamiRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
před 5 hodinamiI ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
před 6 hodinamiManuální převodovky jsou druhem na vymření už i u Škody, dokonce u Octavie. Lenost dohnala hlavně Němce
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva